2023-11-03, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
P4 Jönköping:

"Fängelsestraffet som 20-åriga Johanna Jansson fick för mordet på Tove hade kunnat bli betydligt strängare om Rättsliga rådet hållit med sin egen expert Brita Zilg om hur Tove dog."

Enligt brottsmålsadvokaten Tove Rhudin Nichols hade man då bedömt uppsåstet som avsiktsuppsåt och straffet kunnat hamna på livstid.

https://sverigesradio.se/artikel/expert-kordes-over-darfor-sanktes-straffet-for-toves-mordare
Jag läste det här för några dagar sedan
De som tror att det alltid går rätt till i domstolar kanske ska öppna ögonen
Hoppas att han krantz får avgå fr sin tjänst
Citera
2023-11-03, 11:18
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Jag läste det här för några dagar sedan
De som tror att det alltid går rätt till i domstolar kanske ska öppna ögonen
Hoppas att han krantz får avgå fr sin tjänst

Maja är en fri människa och Johanna fick ett kortare straff och det blev 2 fel av 2, men det är nog över nu och det är bara gilla läget och hoppas att dom har lärt sej något av det här.
Citera
2023-11-03, 11:44
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, precis. Det är mer än givet.

Ang fetat.

Ser att dissociation nämns i tråden som ytterligare försök att bortförklara Majas minnesluckor - som enbart är just lögner som du så korrekt beskriver.

Man ska respektera hennes hjärna som så lämpligt stänger av pga traumatiska upplevelser säget hon till CS.

"CS: Du sa ju alldeles nyss att det inte var sant?
Ja. Men det man måste eh ha i åtanke är just det här att min hjärna klara inte av för mycket intryck och då stänger min hjärna av helt enkelt."

15 november börjar skådespelet.
Förhör avbryts för M ska medverka vid P7a.
Hon uppger att hon börjar ana att J kan ligga bakom det hela.

2 december påstår hon att "poletten ramlat ner" enligt egen utsago.

Hon minns plötsligt dumpningen och ger en detaljrik beskrivning av förlopp.
Hennes "dissociation" har plötsligt släppt.

En dissociation sker direkt vid trauma och kan ge minnesförlust. Partiellt eller helt.
Den fluktuerar inte heller.

Faktum är att Maja, ända sen söndagen 16 oktober, är insatt i vad som hänt.

I 3.5 timmar har de övat in sin "hittepåhistoria" och redan kort därefter anländer polis och Maja börjar ljuga omgående.

Hennes "dissociation" som medfört minnesförlust i 47 dagar är således inte annat än lögner och sjukdomsvinst.

Hon försöker få FhL, CS, åklagaren och TR att tro på detta.
Ingen av dem, klokt nog, är villiga att dansa efter Majas pipa, hennnes offerroll och sjukdomsvinst.
En roll hon garanterat antagit många ggr, det tycks sitta i ryggraden.

Dna "hårda" bevis mot Maja är en häxjakt mot Maja. En häxjakt mot en person som kan vara oskyldig till mord. Precis som du jagat H*anna D i åratal och dirivt din BILD av H*anna made in hell.

På samma sätt bygger du upp ditt fösvar mot mina invändningar, där dina flashbackregler enbart gäller andra, inte dig själv. Du skrev för inte så länger sedan "du kan ta det med mig direkt" istället för att skriva om.

Här bestämmer du vid vilka situationer Majas bortträngningar skulle gälla/inte gälla. Isället för att "ta det med mig".

Det är nämnligen så att du vantolkar vad jag skrivit, och det liknar samma metod du använder mot Maja. Det är övedrivet och raljerande, på lösa boliner, ibland helt felaktiga.

som enligt hovrätten visserligen inte har en berättelse som går ihop, men där det finna andra möjliga scenarion, där Maja inte har varit med och mördat.

Dvs att det kan alltså stämma att hon är helt oskyldig.

Från domen:

"I brottmål är det emellertid inte tillräckligt för en fällande dom att den tilltalades
berättelse inte stämmer överens med vad som i övrigt är bevisat eller ens att den är
uppenbart felaktig. Även om Maja Hellmans version av händelseförloppet troligen inte
är den korrekta finns det ett flertal andra möjliga scenarion än just det som åklagaren
har påstått.
Det räcker inte att det är bevisat att Maja Hellman var i lägenheten den
aktuella natten. Det är inte heller tillräckligt att åklagaren kan bevisa att Maja Hellman
inte låg och sov hela tiden. För att Maja Hellman ska dömas som gärningsman för att
ha deltagit i gärningen gemensamt och i samförstånd med Johanna Jansson krävs till
att börja med att det är ställt utom rimligt tvivel att hon har deltagit aktivt i gärningen
på det sätt som åklagaren har påstått, dvs. genom att hon ska ha hållit fast Tove
Tönnies armar/händer.
Till stöd för åtalet mot Maja Hellman finns främst de uppgifter som Johanna Jansson
lämnat.
"

Det finns helt enkelt inga hårda bevis mot Majas fasthållane av händer, hur mycket du bygger din BILD av Maja made in hell.
Citera
2023-11-03, 11:56
Medlem
cidertiders avatar
Citat:
Dna "hårda" bevis mot Maja är en häxjakt mot Maja. En häxjakt mot en person som kan vara oskyldig till mord. Precis som du jagat H*anna D i åratal och dirivt din BILD av H*anna made in hell.

På samma sätt bygger du upp ditt fösvar mot mina invändningar, där dina flashbackregler enbart gäller andra, inte dig själv. Du skrev för inte så länger sedan "du kan ta det med mig direkt" istället för att skriva om.

Här bestämmer du vid vilka situationer Majas bortträngningar skulle gälla/inte gälla. Isället för att "ta det med mig".

Det är nämnligen så att du vantolkar vad jag skrivit, och det liknar samma metod du använder mot Maja. Det är övedrivet och raljerande, på lösa boliner, ibland helt felaktiga.

som enligt hovrätten visserligen inte har en berättelse som går ihop, men där det finna andra möjliga scenarion, där Maja inte har varit med och mördat.

Dvs att det kan alltså stämma att hon är helt oskyldig.

Från domen:

"I brottmål är det emellertid inte tillräckligt för en fällande dom att den tilltalades
berättelse inte stämmer överens med vad som i övrigt är bevisat eller ens att den är
uppenbart felaktig. Även om Maja Hellmans version av händelseförloppet troligen inte
är den korrekta finns det ett flertal andra möjliga scenarion än just det som åklagaren
har påstått.
Det räcker inte att det är bevisat att Maja Hellman var i lägenheten den
aktuella natten. Det är inte heller tillräckligt att åklagaren kan bevisa att Maja Hellman
inte låg och sov hela tiden. För att Maja Hellman ska dömas som gärningsman för att
ha deltagit i gärningen gemensamt och i samförstånd med Johanna Jansson krävs till
att börja med att det är ställt utom rimligt tvivel att hon har deltagit aktivt i gärningen
på det sätt som åklagaren har påstått, dvs. genom att hon ska ha hållit fast Tove
Tönnies armar/händer.
Till stöd för åtalet mot Maja Hellman finns främst de uppgifter som Johanna Jansson
lämnat.
"

Det finns helt enkelt inga hårda bevis mot Majas fasthållane av händer, hur mycket du bygger din BILD av Maja made in hell.

Skenheliga Maja som ljuger sig igenom livet , plockar fram diagnoser när det krisar........riktigt rutten människa
Citera
2023-11-03, 12:09
Medlem
develis avatar
Citat:
(..)
Pajas.

Maja ljuger vilket framgår i FUP och det enda det rör sig om är att det jag tar upp och citerar emotsäger dina långsökta bortförklaringar när du ömkar med en av två fullständigt vidriga personer.
Citera
2023-11-03, 12:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Att du tror på Maja har väl inte undgått någon i tråden.

Kan du berätta vilka "mycket detaljer i Maja.s förklaring - som gör henne betrodd"?
Maja's förklaring med att hon inte vet - Maja har sagt att hon först såg lakanet (där Tove var inlindad I) - Maja har minnes luckor vilket betyder att Maja inte upplevt själva mordet (Maja kan inte minnas något som hon inte varit delaktig i) , Det förklarar också att Maja faktiskt varit frånvarande (Hon sov - vilket är förståeligt eftersom kl var sen) ..

Maja's detalj med att hon hörde hur Johanna och Tove tjafsade i köket , tyder på att Maja var flera meter ifrån .
Maja somnade , vaknar , går på toa ... ser ingenting - går och lägger sig igen slumrar till - vaknar och ser då lakanet med invirade Tove.

Minnet sviktar rejält - Maja förstår inte och kan inte ha varit delaktig i själva mordet. Svårt att tro att Maja ljuger om dessa detaljer.

Såklart har Maja blivit skiträdd av detta , känt sig extremt skyldig (eftersom hon befann sig i samma lägenhet)

Maja ska få tillbaka sin rätt att inte behöva vara rädd för vad Johanna gjorde den där natten.
Man hör i förhören med Maja att det är mycket - öhh .. va .. osv... det indikerar även det att Maja inte riktigt förstår.
Vad som hänt.
Senast redigerad av Massonite 2023-11-03 kl. 12:17.
Citera
2023-11-03, 12:49
Medlem
cidertiders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Maja's förklaring med att hon inte vet - Maja har sagt att hon först såg lakanet (där Tove var inlindad I) - Maja har minnes luckor vilket betyder att Maja inte upplevt själva mordet (Maja kan inte minnas något som hon inte varit delaktig i) , Det förklarar också att Maja faktiskt varit frånvarande (Hon sov - vilket är förståeligt eftersom kl var sen) ..

Maja's detalj med att hon hörde hur Johanna och Tove tjafsade i köket , tyder på att Maja var flera meter ifrån .
Maja somnade , vaknar , går på toa ... ser ingenting - går och lägger sig igen slumrar till - vaknar och ser då lakanet med invirade Tove.

Minnet sviktar rejält - Maja förstår inte och kan inte ha varit delaktig i själva mordet. Svårt att tro att Maja ljuger om dessa detaljer.

Såklart har Maja blivit skiträdd av detta , känt sig extremt skyldig (eftersom hon befann sig i samma lägenhet)

Maja ska få tillbaka sin rätt att inte behöva vara rädd för vad Johanna gjorde den där natten.
Man hör i förhören med Maja att det är mycket - öhh .. va .. osv... det indikerar även det att Maja inte riktigt förstår.
Vad som hänt.

Maja inte förstår vad som hänt ??? Du måste skämta . Maja förstår så mycket annat men inte just detta... det är så pinsamt att tro något annat , så det finns inte. Hon har förstått allt dåligt som Johanna har gjort , men när det kommer till henne själv , då blir hon lite efterbliven. Jag sätter mitt hopp till karma 🙏
Citera
2023-11-03, 13:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Du tror alltså på Johanna när det passar din envisa inställning som sekten fortfarande står för. Vi icke religiösa tror att den var 45 kvardrat.
Du har väl förstått att golvyta och boyta, samt biyta är olika sätt att ange bostadens storlek.
Johanna fick ett mildare straff, hoppas hon överklagar och om mot förmodan HD tar upp hennes fall, dömer henne till livstid.

Maja är fri
Citera
2023-11-03, 15:12
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
"lägenhetens storlek"

alldeles nyss var det ett starkt argument från dig att en storlek på 30kvm var avgörande för din ståndpunkt. Nu vet du att storleken är nästan den dubbla, men ändå ihärdar du med "lägenhetens storlek".

Har du egentligen några som helst sakliga belägg för dina vilda påståenden som tycks helt oberoende av fakta, eller är det bara just det, vilda påståenden oberoende av fakta och reella förhållanden?

Du listar också "Majas lögner", vilka lögner är det du tramsar om då? De lögner som Maja har backat på sedan tio månader, eller några "lögner" som du själv har hittat på? För sanningen är den att ingenting av det Maja har sagt sedan december förra året har avslöjats som lögn. Tvärtom har allt hon sagt som har kunnat kontrollerats, visat sig stämma. Det finns alltså all anledning att lita på Maja.

Du påstår att ringklockan avger "höga ljud", hur vet du hur högt ringklockan låter? Eller är det bara något du har hittat på att den låter högt?

Sedan har vi också den klassiska Majahatarkommentaren att hon sov "exakt" när mordet begicks. Säg mig, sov inte du själv "exakt" när mordet begicks? Maja sov större delen av den tid då mordet kan ha begåtts, någon gång mellan 0151 och 0235, och hennes sömn kan ha varat ända fram till 0243 med undantag av ett tillfälle på 5-6 minuter vid 0219. Så Maja kan ha sovit i stort sett 40-45 minuter, vilket så klart innefattar "exakt" när mordet skedde. Menar du kanske att Maja hade varit mer trovärdig om hon inte sovit "exakt" när mordet skedde, utan bara "ungefär" när mordet skedde?

Det är ditt sätt att uttrycka dig och skuldbelägga Maja genom att använda en sådan vulgärt löjlig och överdrien retorik om saker du egentligen inget vet som avslöjar dig som Majahatare.
Om lägenheten är väldigt liten spelar det inte så stor roll var sovalkoven, ytterdörren och badrummet ligger, eftersom allt ligger väldigt nära. Ju större bostaden är, desto viktigare är det att titta på ritningen. Så det gjorde jag. Från sovalkoven till ytterdörren och badrummet är det drygt 4 meter, och vägg/väggar emellan. Hur högt ljudet är på just den dörren vet jag inte nej, ganska oväsentligt dock. Väldigt kort tid efter ljudet från ringklockan och ljuden från badrummet, som hon inte vaknar av eftersom hon sover så tungt, vaknar hon och kliver upp, då sover hon plötsligt inte alls tungt längre. 5-6 minuter vid 02.19, det är alltså 02.19 som stegräknaren startar och sedan pågår i 5-6 minuter? I så fall somnar hon efter denna nattvandring tidigast 02.24. 19 minuter senare rör hon sig i lägenheten igen. Däremellan skedde med största sannolikhet mordet. Exakt då sov hon. Eller just då sov hon, om det passar bättre. Precis då. Hon vaknade strax före och strax efter, men inte när mordet begicks och det hördes höga ljud, eftersom hon sov så djupt - exakt just precis då.

Majas lögner, ja det började ju med att hon förnekade all inblandning i flera veckor. Du som tycker om att hänvisa till Hovrättens bedömningar vet väl vad deras uppfattning är om Majas trovärdighet.

Var hon verkligen så full som hon påstår? Sov hon inte tidigare på dagen? Såg hon inte Toves döda kropp när hon gick upp kl 02.43?

Hon har inte hört något bråk, det sista hon såg var att Tove och Johanna satt och pratade i köket, sedan har Tove gått hem enligt Johanna. Maja blir väckt och ser Tove ligga död på golvet. Tänker hon inte att det har skett en olycka? Nej, någon sådan tanke existerar inte hos Maja, hon förstår att Johanna har mördat Tove. Hur kan hon förstå det? Ser hon det på Johannas kroppsspråk? Tove kanske har ramlat, hon kanske har fått hjärtstopp, Johanna kanske är förvirrad. Nej, så tänker inte Maja. Hon sätter igång med att bära. Hon vågar inte säga något, för då kanske Johanna dödar henne också. Varför vågar hon inte gå till Polisen dagen efter och berätta?

Människor agerar irrationellt ibland, men Maja beskriver inte ett irrationellt beteende. Hon beskriver ett ologiskt beteende som inte är trovärdigt.

Och angående "Majahatare", jag har ingen anledning att hata Maja på det sättet som du menar, ett generellt hat mot Maja. Jag är övertygad om att hon gjort sig skyldig till ett allvarligt brott och att hon ljuger för att komma undan. Om man tror att Christer Pettersson mördare Palme, är man Christerhatare då?
Senast redigerad av Sobrilbil 2023-11-03 kl. 15:43.
Citera
2023-11-03, 15:50
Avslutad
Ja - nu har vi alla i tråden beskrivit Maja
Många tycker inte om Maja - det behöver de inte göra heller.
Nu kan vi enas om att lämna Maja ifred.

Låt nu Maja få vara Maja .. så som hon är , låt henne få ro i kroppen.
Kanske vill hon bli polis ?

Mvh ..
MASSONITE
Senast redigerad av Massonite 2023-11-03 kl. 15:54.
Citera
2023-11-03, 15:55
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Ja - nu har vi alla i tråden beskrivit Maja
Många tycker inte om Maja - det behöver de inte göra heller.
Nu kan vi enas om att lämna Maja ifred.

Låt nu Maja få vara Maja .. så som hon är , låt henne få ro i kroppen.
Kanske vill hon bli polis ?
Om du med "lämna ifred" menar att vi inte ska slå henne så är jag överens med dig. Att vara kritisk mot domslut är inget unikt.
Citera
2023-11-03, 16:06
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
P4 Jönköping:

"Fängelsestraffet som 20-åriga Johanna Jansson fick för mordet på Tove hade kunnat bli betydligt strängare om Rättsliga rådet hållit med sin egen expert Brita Zilg om hur Tove dog."

Enligt brottsmålsadvokaten Tove Rhudin Nichols hade man då bedömt uppsåstet som avsiktsuppsåt och straffet kunnat hamna på livstid.

https://sverigesradio.se/artikel/expert-kordes-over-darfor-sanktes-straffet-for-toves-mordare

Javisst. Med tanke på allt som hände, även lång tid före mordet - och att efter att ha läst FUP - så har iaf jag varit övertygad om ända sedan dess att det handlade om avsiktsuppsåt.

Johanna verkligen hatade systrarna T*nnis och nu fick hon med Majas hjälp med sig Tove hem. Resten om detta vet vi (nästan).

Vad jag minns låg Tove på golvet med huvudet mot dörröppningen.
Det finns 3 möjligheter för Maja:

1) Antingen låg hon i sängen, hörde allt men höll för öronen (likgiltightesuppsåt?)
eller
2) Så höll hon Toves armar för att underlätta för Johanna att strypa Tove och att Johanna själv skulle undgå avvärjningsskador.
elller
3) Att hon stod och tittade på mordet utan att göra någonting alls.

Finns det öht något annat sätt?
Senast redigerad av Nonitotta 2023-11-03 kl. 16:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in