Citat:
Ursprungligen postat av
Lessler
Redan idag är cykelstölder nedprioriterade i och för sig. Sexbrott och förebyggande arbete mot sexbrott är mer prioriterade, eftersom de enligt lag är allvarligare brott.
Myndigheternas legitimitet är förvisso en väsentlig fråga, men beträffande Dumpen handlar det inte om någon gräddfil som jag har förstått det, utan att Dumpen fungerar mer som privatspanare.
Något samarbete där Dumpen agerar direkt på polisens uppdrag är inte att rekommendera. För det för oss till dina exempel, där det kan bli problematiskt med lagföring i och med vad som gäller kring brottsprovokation, som du och jag tidigare har diskuterat. Så skillnaden är:
Dina exempel om direkt uppdrag från polis - inte bra. Dina exempel om Dumpen gör som idag, det vill säga är en fristående aktör som spanar och dokumenterar misstänkta brott för att sedan lämna materialet till polisen - bra (helt i sin ordning).
Har polis fått i uppdrag att avgöra brottens allvarlighetsgrad, eller är straffskalan avgörande? Innan brottet är utrett kan ingen bedöma straffets längd- storlek. Jag anser att det är offrets upplevelse de ska försöka bedöma, när det är brott mot enskild. Jag är övertygad att en 14 åring som får sin dyra cykel stulen, en som denne inte har råd att ersätta, upplever det mycket värre än att ligga där inget våld eller psykisk påverkan har skett. Samhället tar sig friheten att bedöma åt andra, i detta fall med förevändningen att de är barn. Kom ihåg att medianen för samlag är 15 år, och nästan hälften av 14 har legat, stackars satar som har fått sitt liv förstört.
Det jag skriver om är när lag kommit till, och child sexual grooming ska kunna beivras i brottsförebyggande syfte, då kan inte polis använda 1 % av sexual grooming, det förtar brottet som jag ser det, det kan inte bevisas att brott skett utan sexual grooming. Möjligen kan de skriva in i lagen det att personen kommer till mötet så är det fenito.
Dumpen skriver de ska fortsätta med den förändringen att de lämnar över. Jag ser det som samarbete om polis tar emot, och det blir mycket knepigt bevisningen då polis inte äger materialet och kan normalt inte begära mer material, polis kan inte kräva från media enligt lag, från enskild kan de. Vilket gör att myndigheten kan klandras om de accepterar ett samarbete, de kan få hett om öronen. Något de inte kan ta sig ut ur, när de väl accepterat.
En polismyndighet, jag tror i Kalmar fick enorm kritik av Dumpen, men de gjorde helt rätt och riktigt enligt mig, de förstod lagarna på rätt sätt, heder.