2023-11-03, 15:39
Medlem
Finns det nackdelar med medicin mot urinträngningar? Skadas urinblåsan på något sätt? Andra nackdelar?
Senast redigerad av w4950 2023-11-03 kl. 16:35.
Citera
2023-11-03, 16:32
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av w4950
Finns det nackdelar med medicin mot urintängningar? Skadas urinblåsan på något sätt? Andra nackdelar?

Urintängning?
Citera
2023-11-03, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Urintängning?

Är du korkad eller spelar du det?

On topic: Urinträngningar.
Citera
2023-11-03, 16:39
Medlem
zombie-nations avatar
De flesta av dessa mediciner är antikolinerga. Det innebär att man kan få biverkningar av en viss typ. Googla gärna dessa för orkar inte räkna upp.

Det skadligaste med sådana mediciner är att särskilt i samband med andra antikolinerga eller en enstaka med mycket av de biverkningarna byggs en anticholinergic load upp. Ju högre, desto mer risk för demens.

Så nej urinblåsan skadas inte. Däremot kan man få rebound kissning om man slutar med medicinen, dvs ens problem är en kort tid värre än innan man började. Det går över.

Tar du andra mediciner? Då vissa kan ge blåsstörningar. Främst mediciner som hjälper via CNS.
Citera
2023-11-03, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
De flesta av dessa mediciner är antikolinerga. Det innebär att man kan få biverkningar av en viss typ. Googla gärna dessa för orkar inte räkna upp.

Det skadligaste med sådana mediciner är att särskilt i samband med andra antikolinerga eller en enstaka med mycket av de biverkningarna byggs en anticholinergic load upp. Ju högre, desto mer risk för demens.

Så nej urinblåsan skadas inte. Däremot kan man få rebound kissning om man slutar med medicinen, dvs ens problem är en kort tid värre än innan man började. Det går över.

Tar du andra mediciner? Då vissa kan ge blåsstörningar. Främst mediciner som hjälper via CNS.

Jag förstår inte vad du skriver tyvärr.
Citera
2023-11-03, 16:58
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:

Vilken medicin har du för blåsproblemen? Har du andra mediciner?
Citera
2023-11-03, 18:44
Medlem
Citat:
Vilken medicin har du för blåsproblemen? Har du andra mediciner?

Jag har inga mediciner för blåsproblem,
Citera
2023-11-03, 21:38
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Jag har inga mediciner för blåsproblem,

Aha. Trodde du hade det. Men du funderar på att ta. Finns mediciner med antikolinerg verkan som har biverkan att man blir bättre i blåsan. Dock har alla anikolinerga mediciner en viss demensrisk. Särskit om man tar flera olika antikolinerga.

Finns även en medicin mirabegon, som inte anses vara en antikolinerg, men kan ha en del biverkningar. Antikolinergiska mediciner kan också användas, har biverkningar som muntorrhet, förstoppning och trötthet.

Ingen av de mediciner som används skadar blåsan. Men de är inte biverkningsfria.

Är egentligen bara att pröva medicin och se om det hjälper och se om biverkningarna är OK.

Det finns dock mediciner som orsakar hyperaktiv blåsa, därför jag undrade om medicin.
Citera
2023-11-04, 02:29
Medlem
Citat:

Du fick ett bra och informativt svar här!

Väljer du att inte vilja förstå, så kan säkerligen din distriktsläkare eller gynekolog förklara det bättre för dig.

Koppla dock då helst på ”listening ears” vid besöket 😘
Citera
2023-11-04, 03:53
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Finns det nackdelar med medicin mot urinträngningar? Skadas urinblåsan på något sätt? Andra nackdelar?

Jag har ätit Detrusitol ibland, men får huvudvärk efter några timmar. Så det känns knappt värt även om den hjälper en del.

Men har på senare år haft bättre effekt av att dra ner på kaffe och kolhydratrik mat. Här är en video som hjälpte mig:
https://www.youtube.com/watch?v=Iwza7s0RbzM

Den handlar visserligen om nocturi (nattkissnödighet), men tipsen funkar lika bra för urinträngningar dagtid.
Citera
2023-11-04, 03:55
Medlem
Citat:

Tillägg: Insåg just att det var ju du som nyss hade bränt dina chanser totalt hos VC-läkaren 🤫😬 enligt din andra tråd, så jag rekommenderar dig därför naturligtvis hellre att be din gynekolog eller din STD-klinik/venereolog för rådgivning ang läkemedel mot inkontinens.

Ber verkligen om ursäkt för att jag blandade ihop svaren i dina olika trådar 🫣
Citera
2023-11-04, 06:53
Medlem
Citat:
Aha. Trodde du hade det. Men du funderar på att ta. Finns mediciner med antikolinerg verkan som har biverkan att man blir bättre i blåsan. Dock har alla anikolinerga mediciner en viss demensrisk. Särskit om man tar flera olika antikolinerga.

Finns även en medicin mirabegon, som inte anses vara en antikolinerg, men kan ha en del biverkningar. Antikolinergiska mediciner kan också användas, har biverkningar som muntorrhet, förstoppning och trötthet.

Ingen av de mediciner som används skadar blåsan. Men de är inte biverkningsfria.

Är egentligen bara att pröva medicin och se om det hjälper och se om biverkningarna är OK.

Det finns dock mediciner som orsakar hyperaktiv blåsa, därför jag undrade om medicin.

Okej tack så mycket för ditt kloka inlägg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in