Citat:
Ursprungligen postat av
w4950
Jag dricker inte för mycket vatten. Vad tror du orsakar mitt problem och vad lider jag av? Kan inte förstå vart den stra urinmängden kommer ifrån.
Ja om du inte anser dig dricka mycket, så är det verkligen konstigt att du kissar mycket. Det är svårt att uppskatta hur mycket man dricker och kissar, så inför en utredning med inkontinens t ex så brukar man få föra dagbok under några normala dagar hur mycket man faktiskt dricker och kissar. Det innebär tyvärr att man måste mäta allt sitt kiss, vilket inte är populärt. Men det är väldigt bra att ha på papper innan man talar med en läkare.
Blir man utredd så får man måtten, men man kan ju börja med att mäta själv. Man kissar i måttet, antecknar och slår sedan ut i toan. Typ ett sådant här:
https://campingshopen.se/hushall-kok/redskap/halvlitersmatt/ (Obs inte reklam bara exempel på mått) Som man sedan kan kasta efter man mätt färdigt. Det är ju inte översig dyrt att köpa. Sedan mäter man dagar som man bestämt. 3-5 dagar. Hur man mäter vad man dricker beror ju på vad det är, men all dryck mäts, även kaffe (om man dricker det). Bara att från början kolla hur mycket ens mugg och glas innehåller så är det enkelt att räkna ut. Jag vet folk som dricker betydligt mer än de förstår att de gör.