2023-11-03, 13:40
Medlem
aquaman1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Biblioteken i Sverige är politiska uppfostringsanstalter. Är 99,9% vänsterliberala dårar som jobbar där
Så är det iofs över hela världen. ”Konservativa” har hellre bokbål än lässtund om man säger så.
Citera
2023-11-03, 13:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det där inlägget visar på extrem okunskap.

Kromosomer kan falla bort, kromosompar kan spegelvändas och så vidare. Tekniken för att åtgärda dessa defekter utvecklas för fullt och det belönades med ett Nobelpris för några år sedan.

Men nu, idag, med dagens teknik - så har vi inte möjlighet att ändra biologiskt kön, det ligger långt fram i utvecklingen.

Hur mycket du än opererar och medicinerar kommer du biologiskt fortfarande vara det du föddes som, din benmärg kommer fortsätta producera könsspecifika celler. En kirurg lurar aldrig ett DNA-test.

Dessa celler leder även till att vi får olika skelett, inte heller där kan en kirurg eller några tabletter lura en röntgenmaskin.

Min Volvo blir inte en Ferrari för att jag sätter ett Ferrari emblem på den. Oavsett hur mycket jag bygger om min Volvo med delar från en Ferrari så är en Ferrari alltid byggd av Ferrari, jag kan aldrig bygga en i min källare.
Citera
2023-11-03, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benyamean
Folk som uppskattar bildning och kultur? Ingenting för dig antar jag.

Länge sedan folkbiblioteken uppfyllde någan annan funktion än uppehållsrum för skolelever.
Citera
2023-11-03, 14:22
Medlem
Är det här ett problem för biblioteken, eller mest ett problem för flashbackare?
Citera
2023-11-03, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rutand
Länge sedan folkbiblioteken uppfyllde någan annan funktion än uppehållsrum för skolelever.
Bara för att du inte lånar böcker betyder det inte att andra inte gör det.
Citera
2023-11-03, 14:51
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Är det här ett problem för biblioteken, eller mest ett problem för flashbackare?
Varken eller och både och.

Det är ett problem för folket att staten bedriver propaganda och censur.
Citera
2023-11-03, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Varken eller och både och.

Det är ett problem för folket att staten bedriver propaganda och censur.
Fast om man inte är ett rö för vinden och väldigt väldigt lättpåverkad är det ju bara att gå in och låna de böcker man vill låna. Ha hörlurar också så slipper du onödig ljud-påverkan.
Citera
2023-11-03, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WP52
Kromosomer kan falla bort, kromosompar kan spegelvändas och så vidare. Tekniken för att åtgärda dessa defekter utvecklas för fullt och det belönades med ett Nobelpris för några år sedan.

Men nu, idag, med dagens teknik - så har vi inte möjlighet att ändra biologiskt kön, det ligger långt fram i utvecklingen.

Hur mycket du än opererar och medicinerar kommer du biologiskt fortfarande vara det du föddes som, din benmärg kommer fortsätta producera könsspecifika celler. En kirurg lurar aldrig ett DNA-test.

Dessa celler leder även till att vi får olika skelett, inte heller där kan en kirurg eller några tabletter lura en röntgenmaskin.

Min Volvo blir inte en Ferrari för att jag sätter ett Ferrari emblem på den. Oavsett hur mycket jag bygger om min Volvo med delar från en Ferrari så är en Ferrari alltid byggd av Ferrari, jag kan aldrig bygga en i min källare.

Det stämmer. Men kön består av DNA, Fysiska attribut och hjärnan. Till ex du kan faktiska ha manliga synliga könsorgan och ha DNA som en kvinna. När vi föds så görs nästan aldrig ett kromosomtest utan vi bestämmer kön genom att läkaren/barnmorskan tittar på könsorganen.(20 barn varje år med ett intersexuellt tillstånd) Sen har vi dålig kunskap hur hjärnan kommer in i det hela. Så har man inte producerat ett barn så kan man ha fått felaktigt kön tilldelat.
Citera
2023-11-03, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Stadsbiblioteken kan ha en bakåtkatalog på 50-70 år.

Visst!
Digitalisera allt som finns i biblioteken och lägg ut på nätet! Sedan finns det inget behov av kommunala bibliotek!
Citera
2023-11-03, 15:09
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Stadsbiblioteken kan ha en bakåtkatalog på 50-70 år.

Adlibris och liknande har det som tryckts de senaste åren.

Det är inte så lätt att få tag på en del böcker som man kan tro, utan de kommunala biblioteken.

Utöver böcker finns datorer, skrivare, föreläsningar, m.m. och förhoppningsvis en lugn och trygg miljö.

Inom kort kommer ungdomen säkert revoltera mot smarta telefoner och det digitala.

Då blir bokläsandet hett igen!

Codexen har trots allt funnits i 2 000 år. Den vertikala telefonvärlden i typ 10-15 år ...

Vem kommer vinna, tror du? El eller papper?

EDIT: Vad gäller HBTQ är det väl bra om alla bibliotek har en hylla i ämnet.

Precis som när det gäller alla andra intresse-inriktningar.

Men varför man ska behöva bli certifierad, vette gudarna ...

Ville Adolf nazist-certifiera biblioteken back in the day, tro?

När sjukvårdsinformation HBTQ-certifieras ser man till att ändra formuleringar så att man inte använder ordet "kvinna" om personer som menstruerar eller föder barn, eftersom detta strider mot transrättsaktivismens tro. Men vad man praktiskt gör för att certifiera ett bibliotek vet jag inte. Kanske går de igenom katalogen och rensar bort böcker från feminister och gender criticals eller förser böcker med varningstext om innehållet anses problematiskt av lobbyorganisationen som utför certifieringen. Typ att böcker i biologi förses med varningen: "Obs innehållet i denna bok är omtvistat och ifrågasatt av hundratals experter och intresserade (inom och av genusvetenskap)"
Senast redigerad av anomalign 2023-11-03 kl. 15:14.
Citera
2023-11-03, 15:21
Avstängd
Merwinnas avatar
Ja har (av någon anledning, jag är det inte själv) flera vänner som är bibliotekarier, och jag har fått höra mycket sådant. Värst är det under prideveckan när allt ska gå i detta tecken. Då tvingas de medverka vid bibliotekets stånd i parken, där det t.o.m. ingår att dela ut kondomer i regnbågsfärgade förpackningar (det naturliga sambandet med böcker och läsning ser inte jag, och inte mina vänner heller). De måste ha på sig ett regnbågsfärgat nyckelband de dagarna, de måste göra utställningar med böcker om homosexuella, transpersoner o.s.v.. Allt detta måste framställas positivt.

De måste (detta gäller alltid och inte bara prideveckan) plocka ihop särskilda bokboxar med teman som "familjer kan se olika ut och alla är lika bra", "killar kan bli kära i killar och tjejer kan bli kära i tjejer" etc., som sedan dagis- och skolfröknarna hämtar för att indoktrinera barnen med.

En av dessa mina vänner, som är djupt troende kristen, försökte använda den rätt som finns inom EU att vägra saker som strider emot ens tro, men den rätten gäller inte i Sverige fick han veta... och efter det fick han sämre lön, sämre arbetsuppgifter o.s.v.. D.v.s. han straffades av batikhäxan han hade till chef.
Citera
2023-11-03, 15:22
Avslutad
Man bryr sig inte. Lönen är bra och man får köpa hur mycket chips och godis man vill efter arbetspasset. Jag hade inte heller protesterat och snarare löjligt hyllat de äckliga fanskapen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in