Citat:
Ursprungligen postat av
HugoStieglitz
Personligen bryr jag mig inte om det kommer in en ickebinär person på något sätt, men måste man anse att en person som ser ut som en man inte är en man? Om nu en sån person kallar sig kvinna så har man väl ändå rätten att själv inte hålla med om det, som bibliotekarie?
Tydligen lade sig chefen för biblioteket inte sig i vad bibliotekarierna tycker på sin fritid. På jobbet däremot skulle alla bibliotekarier hålla enad front och tycka som hbtq-certifieringen lär ut. Det gäller alltså att ljuga på arbetsplatsen inför sina kollegor och chefer. Problemet med det är att den social arbetsmiljön blir lidande, när anställda måste ljuta inför varandra.
En normal person ljuger inte för andra i frågeställningar, utan bryr sig inte nämnvärt vad andra tycker om en specifik frågeställning. Jag tror därför inte att det går hålla enad front i frågeställningen huruvida folk är det kön denne identifierar sig med.
Det mera korrekta hade varit att bojkotta RFSL-certifieringen med hänvisning till att alla anställda inom biblioteket inte delar den uppfattningen samt RFSL-certifiera bibliotekarier på frivillig basis. Det är en löjeväckande stor skillnad mellan att bejaka en frågeställning än att ljuga om uppfattningen i den samma.
Lagen om yttrandefrihet känns mera giltig här, även om jag ej vet juridisk hur facket skulle förhålla sig i den här situationen där bibliotekarier tystas på jobbet.