2023-11-03, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunwindsea
Min son kaskad kräks och skiter på sig varje år när han får vinterkräksjukan. Spyr ner halva lägenheten. Jag har aldrig ring 112 då jag vet att det ”antagligen” är vinterkräksjukan. Hade jag däremot förgiftat min egen son och då får uppleva hur han spyr och lider så hade jag ringt 112.
Dels av ånger och dåligt samvete samt för att rentvå mig vid frågan om varför jag inte ringde 112.
Fråga? Hur många här inne ringer 112 vid vinterkräksjuka?
Hur många här inne får panik och ringer 112 vid matförgiftning?
Hur många här inne har hört om att man kan dö av magsjuka?
Däremot om man vet varför någon kräks och då får panik för att man inser att dödlig utgång är resultatet. Hur många då skulle ringa 112?

Tja, Sveriges akutmottagningar verkar översvämmas av folk som inte är livshotande sjuka och som kunde ha väntat någon dag på att få hjälp genom primärvården.
Citera
2023-11-03, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EBVVP35
Om man inte förstår eller förmår få i en person med en ordentlig långdragen kräksjuka tillräckligt med vätska blir de mycket snabbt uttorkade utan att man kanske förstår det. Om alla i familjen är sjuka är det ännu svårare eftersom ingen är frisk nog att ha kolla på hur mycket man får i sig och i barnen. Jag ser det inte som osannolikt att det är precis det som hänt här. Ambulansen borde fångat upp det, men det är möjligt att det var precis som det låter, när de var på plats var det en typisk magsjuka som man inte behöver åka in för. Sedan blev de snabbt uttorkade och mycket sämre och så gick det som det gick. Det är då fullkomligt logiskt att den som dog var den yngsta och mest sårbara individen, och den som klarat sig bäst är pappan.

Inte helt otroligt. När jag hade vinterkräksjukan kunde jag inte ens få i mig en klunk vatten på ett och halvt dygn. Allt kom upp. Blev duktigt uttorkad.

(Det var den näst yngsta som dog.)
Citera
2023-11-03, 11:25
Medlem
Så fruktansvärt vidrigt att ambulansen vägrade dem vård två ggr innan de äntligen tog med familjem.
Citera
2023-11-03, 11:30
Medlem
Citat:
Min son kaskad kräks och skiter på sig varje år när han får vinterkräksjukan. Spyr ner halva lägenheten. Jag har aldrig ring 112 då jag vet att det ”antagligen” är vinterkräksjukan. Hade jag däremot förgiftat min egen son och då får uppleva hur han spyr och lider så hade jag ringt 112.
Dels av ånger och dåligt samvete samt för att rentvå mig vid frågan om varför jag inte ringde 112.
Däremot om man vet varför någon kräks och då får panik för att man inser att dödlig utgång är resultatet. Hur många då skulle ringa 112?

Sicket dumt resonemang. Uppenbarligen var resten av familjen döende vilket han förstod men ambulansen trodde som du att det var vinterkräksjuka vilket man inte dör av. Finns absolut inget i det som talar för att han skulle vara skyldig. Ville han att de skulle dö hade han inte ringt ambulans utom möjligvis en gång och då hänvisat till ambulanspersonalens besömning att familjen inte skulle ha vård. Så. Döda. Som han enligt dig ville.
Citera
2023-11-03, 11:38
Medlem
Citat:

Ja såklart reagerar man när man hör att det rings efter ambulans flertalet gånger pga att folk kräks i virustider med kräksjuka etc.

Nej det känns inte alls som en logisk normal första åtgärd. Särskilt inte när det gått kort tid från att man mått helt bra kan tyckas.

Med facit i efterhand behövdes helt uppenbart akutsjukvård redan vid första påringningen. Och då handlade det väll först och främst om dotterns tillstånd?

Du menar att han skulle ha ånger för barnet/barnen? Ja då kan undrar om han ringt ambulans enbart för sin hustrus skull.

Symptomen har de säkert full koll på vid detta laget men ännu inte orsaken.
Citera
2023-11-03, 11:44
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

Fall som dessa där barn torkar ut och dör vid vanlig magsjuka inträffar tyvärr lite då och då. Föräldrarna jobbar tydligen på ett vårdhem och har antagligen kollegor med relevant vårdutbildning som påtalar vikten att vara observant. Kanske de var mer observant på den yngre pojken att få i honom vätska och hålla koll på vad som gick in och hur mycket som kom ut?

https://www.svd.se/a/39e20795-987e-35f5-8df3-a5a7a388b435/barn-skickades-hem-dog-av-magsjuka
Citera
2023-11-03, 11:53
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Hallå alla smartisar.
Ska vi gissa löpsedel?
PAPPA GIFT MÖRDADE SIN DOTTER
andra förslag?
Högst osannolik rubrik, pressen brukar ha rätt bra korrekturläsare så sådana fel fångas upp innan publicering.
Citera
2023-11-03, 12:02
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rullgardajna
Så fruktansvärt vidrigt att ambulansen vägrade dem vård två ggr innan de äntligen tog med familjem.
Gjorde de verkligen det? Det har jag verkligen svårt att tro. Kanske var det missförstånd i kommunikationen? Kan de svenska?
Senast redigerad av okok1 2023-11-03 kl. 12:04.
Citera
2023-11-03, 12:15
Medlem
Skyliner.s avatar
Citat:
En liten ledtråd. Pappa fick lämna sjukhuset tidigt då han var minst förgiftad/drabbad. Hm hm 🤨
Undrar varför.
2 åring vikt 12 kg isch
4 åring vikt 18 kg isch
Vuxen man 75-100 isch

Ser du skillnaden?
Mamman har jag ingen koll på, liten nätt 50 kg eller normal 65 kg eller överviktig.

Det som jag blir förvånad över är hur alla kan tro att det är pappan?
Jag tror snarare det är mamman.
Hon blev sjukast av dom alla- med tanke på att 3 blev allvarligt sjuka- 2 utav de vägde/väger under 20 kg- medans hon borde väga 3 gånger mer än barnen men ändå blev dödssjuk.
Det ger mig vibbar att det var lättast att förgifta 4-åringen än 2 åringen för en 4 åring lyssnar mer på sin mamma.
Och sen tog en ordentlig zip själv.

Det kanske var hon som ville eliminera hela familjen men hade misskalkylerat att mannen skulle klara sig bäst pga kroppsbyggnad/metabolism.

Trots det jag skrev ovan så betyder inte det att jag TROR att det är detta som hänt.
Men jag tycker det känns mer logiskt att mamman är GM snarare än pappan. 🤷🏻‍♀️
Citera
2023-11-03, 12:38
Medlem
Sam.adamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skyliner.
2 åring vikt 12 kg isch
4 åring vikt 18 kg isch
Vuxen man 75-100 isch

Ser du skillnaden?
Mamman har jag ingen koll på, liten nätt 50 kg eller normal 65 kg eller överviktig.

Det som jag blir förvånad över är hur alla kan tro att det är pappan?
Jag tror snarare det är mamman.
Hon blev sjukast av dom alla- med tanke på att 3 blev allvarligt sjuka- 2 utav de vägde/väger under 20 kg- medans hon borde väga 3 gånger mer än barnen men ändå blev dödssjuk.
Det ger mig vibbar att det var lättast att förgifta 4-åringen än 2 åringen för en 4 åring lyssnar mer på sin mamma.
Och sen tog en ordentlig zip själv.

Det kanske var hon som ville eliminera hela familjen men hade misskalkylerat att mannen skulle klara sig bäst pga kroppsbyggnad/metabolism.

Trots det jag skrev ovan så betyder inte det att jag TROR att det är detta som hänt.
Men jag tycker det känns mer logiskt att mamman är GM snarare än pappan. 🤷🏻‍♀️

Varför måste det vara någon skyldig? Jag TROR på en olycka av något slag.
Citera
2023-11-03, 12:39
Medlem
Skyliner.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.adams
Varför måste det vara någon skyldig? Jag TROR på en olycka av något slag.
Jag tror inte någon är av föräldrarna är skyldig.
Jag skrev bara att OM någon av föräldrarna är det- så är det mer logiskt att det är mamman- snarare än pappan.
Senast redigerad av Skyliner. 2023-11-03 kl. 12:57.
Citera
2023-11-03, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fall som dessa där barn torkar ut och dör vid vanlig magsjuka inträffar tyvärr lite då och då. Föräldrarna jobbar tydligen på ett vårdhem och har antagligen kollegor med relevant vårdutbildning som påtalar vikten att vara observant. Kanske de var mer observant på den yngre pojken att få i honom vätska och hålla koll på vad som gick in och hur mycket som kom ut?

https://www.svd.se/a/39e20795-987e-35f5-8df3-a5a7a388b435/barn-skickades-hem-dog-av-magsjuka

Man dör inte av vanlig magsjuka men inte heller blir man så sjuk av vanlig säsongs magsjuka
Sedan att alla fyra i familjen blir så sjuka med samma symtom e väldigt skumt.
Nej något luktar skit i de här fallet
Särskilt med föräldrar som har vård utbildning om det är som du säger nu.
Då borde förebyggande åtgärder kunnats sättas in tidigare av föräldrarna.
Men de beror ju iofs vilken vård utbildning de har är de undersköterskor så vette fan om de hjälper så mkt…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in