2023-11-02, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Nitton år är ingen ålder. Ger man upp på sitt barn innan hen ens får gå på systemet? Herregud, jag var 25 innan jag ens började ta ansvar för mig själv ens lite.
Men du verkar ju inte va riktigt navlad
25 år innan du började ta hand om dig själv
Vilken del har du missat att jag sysslat med att få henne på rätt köl i snart 5 år
Citera
2023-11-02, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsLibra
Nej det är jag inte, men en nära anhörig är och jag vet mycket väl hur det är att ha en runt sig. Du har dock mest talat om "dåliga val" och inte mestadels om missbruk. Men min bild av det hela är att ditt barn mår mycket dåligt på ett eller annat vis. Var en egoist om du vill. Man kan hjälpa utan att vara medberoende och möjliggöra.

Dessutom. Om DU kallat till sip-möte så finns det mycket du utelämnar, och jag undrar om ditt barn ens är myndig. Man börjar ana varför ditt barn mår dåligt.

Och om du nu verkligen hade känt att du gör rätt i att kasta ut ditt barn... Hade du verkligen skrivit här då? Vill du ha ett "okej kör" från främlingar som inte ens vet en bråkdel om er situation? Jag hade personligen tagit det väldigt försiktigt med så drastiska beslut. Ibland finns ingen annan väg att gå. Men mycket du skriver ger dåliga vibbar om dig.

Jag utelämnar en hel del
Kalla till Sip möte går det utmärkt att göra
Hon ska vara med som anhörig så det blir en liten intervention runt henne
På flashback får man svar från alla håll
Du kan ju läsa i tidigare trådar kokain och jävla skit olovlig körning med mera
Jo jag kämpar
Men nu vill jag inte mer
Och ja jag är en ond människa
Citera
2023-11-02, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radyr
Ska vi tänka lite tillsammans?

Vi kan börja med känslor:

Har ts slutat att älska sitt barn? Nej, den kärleken har inte försvunnit. Det är inte personen hon är trött på utan situation och handlingar. Man kan älska någon och ändå inte gilla allt den gör.

Har ts ingen empati? Jo, men det är tomgång på alla känslor på grund av utmattning. Ungen verkar inte ha mycket empati för sin mor å andra sidan.

Ts kanske har andra i sitt liv hon behöver finnas till för också, åldrande föräldrar och andra barn. Relationer som blir lidande när all energi slukas av detta.

Om några år kanske ungen själv får barn. Och hur ska ts orka vara en bra svärmor och mormor/farmor om hon helt körs i botten nu.

Är ts en dålig förälder? Nja, skulle inte tro det. Det är nog snarast en förälder som försökt allt och nu känner sig maktlös och hopplös. Förmodligen en känsla av skam och skuld också. De flesta skriver inte på Flashback i första taget heller...

Ts har försökt möta sitt barn som den vuxna person det faktiskt är, och det borde ses som positivt

Ts sviker inte sitt barn om hon sätter ned foten. Snarast tvärtom om hon fortsätter betala och ställa upp lär sig ungen aldrig ta ansvar och att handlingar får konsekvenser. Ett medberoende i ett missbruk är heller inte bra för någon av dem. Om ungen inte lär sig ansvar, hur ska den kunna klara livet? Hur ska den klara ett eget föräldraskap?

Jag gissar att det inte bara handlar om pengar och bristande ansvarstagande utan att det också förekommit lögner och fula ord. Ts kanske är genuint ledsen... man tröttnar också på sådant till slut.

Barnet då...

Barnet som inte är ett barn längre utan en ung vuxen. Tyvärr vi måste alla växa upp till egna självständiga individer. Den här beter sig som en trotsig treåring

Barnet mår nog inte bra. Men om den vägrar ta emot hjälp vad får ts då gjort - ingenting. Barnet vill väl kanske inte ens ha hjälp då den inte tycker något är knas.

I en familj hjälper man varandra, men det ska också gå åt båda håll, här är det bara ts som ställer upp. Barnet här utnyttjar

Att ringa polis och ambulans som straff mot någon är omoget och jävligt elakt. Bara i detta gör barnet fel och samhället borde gripa in. Att använda andra genom manipulation för att skada en närstående är liksom inte okej och det om något är brist på empati

Som läsare är det lätt att bli engagerad och att få egna känslor när man läser om trasiga relationer, men vi bör nog ha i åtanke att vi inte har hela bilden.

Jag är glad och tacksam för att du stöttar

Vi har ju skrivit lite mer privat
Så du vet mer
Med tanke på andra trådar så vill inte jag bli igenkänd av någon
Så jag utelämnar allvarliga incidenter
Citera
2023-11-02, 20:07
Medlem
Jag återkommer till att jag hela tiden är den hemska
Jag har stöttat och stöttat sedan 2019
Möten
Soc
Polis
Buo
Unga vuxna
Jag kan bladdra på i en evighet
Hon har ju haft bostad jobb allting
Men valde att sticka utomlands
Men man kan inte hålla någon flytande som inte vill själv
Ska min ekonomi gå i botten för att min unge hellre röker festar och gör en annan jävla massa skit istället för att ta emot den hjälp som ges
Nej inte en chans i helvetet att jag gör det
5 år räcker
För mig
Citera
2023-11-02, 20:24
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldigflamingo
Men du verkar ju inte va riktigt navlad
25 år innan du började ta hand om dig själv
Vilken del har du missat att jag sysslat med att få henne på rätt köl i snart 5 år

Men du. Du skryter om att du flyttade hemifrån när du var sjutton, och klarade dig så bra. Blev det så bra, med tanke på all din psykiska ohälsa och den taskiga relationen till dina barn?
Citera
2023-11-02, 20:31
Medlem
Citat:
Men du. Du skryter om att du flyttade hemifrån när du var sjutton, och klarade dig så bra. Blev det så bra, med tanke på all din psykiska ohälsa och den taskiga relationen till dina barn?

Vet inte om jag skryter
Utan det var bara så det var
Och faktiskt trots att det är jobbigt nu
Så har jag inte en dålig relation med något av mina barn
Inte heller den som inte kan bo hemma

Du låter nedvärderande då du pratar om psykisk ohälsa
Väldigt nedvärderande

Du verkar ensam och bitter
Livet är olika för oss alla
Citera
2023-11-02, 20:37
Avslutad
Citat:

Fast nu får du ge dig! Ts skryter inte. Hon skrev ut en egen erfarenhet, det är inte att skryta.

Vad är det för fel på dig när du gång på gång kritiserar en människa som inte orkar mer. Ts går på knäna, det räcker nu, du behöver inte skamma mer.

Jag har dessutom föreslagit att du faktiskt bidrar konkret, men det vill du inte hörsamma.

Nu är deras situation som den är. Den enda vägen framåt är förändring utan att det slängs pekpinnar hit och dit. Ingen av dem behöver mer skuld.

Grattis till att du kommer ifrån stabila förhållanden och fick bistånd så långt upp i åren. Glad för din skull. Det ger dig dock inte rätt att spy ur dig vad som på de som inte haft samma tur. Jobba på din egen empati innan du kritiserar andra.
Citera
2023-11-02, 20:56
Medlem
Citat:
Helt otroligt
Jag låter psykotisk
Har aldrig varit psykotisk i hela mitt liv

Kanske lite överdrivet med psykotisk^^, sorry. Men 19år riktigt ungt. Man är inte vuxen då. Det framkommer inte heller hur hon/han beter sig annars, är personen dryg och respektlös eller handlar allt om pengar som är problemet.
Citera
2023-11-02, 23:49
Medlem
MrsLibras avatar
Citat:
Jag återkommer till att jag hela tiden är den hemska
Jag har stöttat och stöttat sedan 2019
Möten
Soc
Polis
Buo
Unga vuxna
Jag kan bladdra på i en evighet
Hon har ju haft bostad jobb allting
Men valde att sticka utomlands
Men man kan inte hålla någon flytande som inte vill själv
Ska min ekonomi gå i botten för att min unge hellre röker festar och gör en annan jävla massa skit istället för att ta emot den hjälp som ges
Nej inte en chans i helvetet att jag gör det
5 år räcker
För mig

Hör du ens dig själv? Du "har stöttat och stöttat sedan 2019" och det räcker för dig säger du... 2019 var din dotter 14-15 och DET ÄR DITT JÄVLA ANSVAR ATT STÖTTA NO MATTER WHAT!!! Hur kan du ens beklaga dig för att behövt finnas för ditt barn. Jag vet mycket väl om hur tungt lasset är som ensamstående då man står med allt själv. Men vill jag ändra det? Nej. Älskar man sitt barn så finns man där. Och ditt barn var just bara ett barn när problemen startade...
Sök hjälp för dig själv först och främst. Förhoppningsvis inser du hur du framstår när du mår bättre sedan.
Citera
2023-11-03, 03:35
Medlem
Citat:
Jag har tvekat att skriva för jag orkar inte med alla ja du får skylla dig själv svar
Men nu skriver jag ändå
Har ett barn som varit väldigt struligt sedan 2019
I höstas bestämde barnet att flytta ut i Europa
Fick jobb. Bostad
Jag visste redan från början det skulle gå åt helvete
Självklart
Efter 10 dagar kommer det ett meddelande på messenger
Barnet vill hem
Och barnet har inte några pengar kvar
Jag mamma hjälper till säljer av en massa saker på tradera så barnet kan äta
Sen kommer det fram att barnet ätit på hotelet för 1300 kr som jag måste betala
Lovar att betala tillbaka
Jahapp. Nästa smäll
2500 kr behövs för att flyga hem lovar att betala tillbaka
Mamma betalar
Barnet lovar att betala tillbaka
Mamma är sjukskriven sedan maj mår dåligt psykiskt och har en massa fysiska krämpor
Men nu har barnet varit hemma 1 månad
Barnet ska betala hyra 3000 i månaden inte fått en krona
Det är 6000 nu
Plus dom andra pengarna
Nästa 10 000
Jag är ytterligt trött less och besviken på mig själv för jag är så jävla korkad och hjälper mina barn då dom behöver hjälp
Nu sitter jag här
Jag har bett barnet ta sitt pick och pack eftersom barnet allafall inte betalar för sig
Barnet swishade 4000 ja men det saknas fortfarande 6000
Jag vill ha ut barnet
Barnet vägrar flytta
Nu från igår har barnet gått upp i rök

Hur ska jag få barnet att flytta?????

Helvete alltså, sättet du skriver meningar på ger mig PTSD, inte undra på att ni har kaos hemma...
Citera
2023-11-03, 09:31
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radyr
Vad är det för fel på dig när du gång på gång kritiserar en människa som inte orkar mer.

Du kan väl börja jobba på stadsmissionen eller nåt i ställlet för att hänga här och vara moralpolis. TS bad endast om råd om hur hon enklast blir av med sitt nittonåriga barn. Vad är det för fel på dig som försvarar någon med den inställningen?
Citera
2023-11-04, 18:59
Medlem
Idag har jag hämtat dottern
Hon har influensa och maginfluensa
Men jag har hämtat henne mot motprestation
Kontakt med psyk och soc och unga vuxna så fort hon är frisk
Så nu får vi ta en dag i taget
Jag är inte road av arrangemanget men hon saknar ju totalt förmåga att ta tag i det som behövs
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in