2023-11-02, 15:49
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hiphopper08
Okey, jag säljer just nu och beskattar som privatperson.

Jag säljer lite under eller över 5000kr i månaden beskattad .

Är det ens värt för mig att bedriva det som enskild firma?

Det enda förmån jag ser är att kunna erbjuda billigare frakt åt kunderna.

Kanske köpa material..

Vad menar du med "beskattar som privatperson"? Utför du jobb åt ett företag, som ex timanställer dig? I så fall kan ju det företaget köpa in materialet och dra momsen.
Citera
2023-11-02, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Vad menar du med "beskattar som privatperson"? Utför du jobb åt ett företag, som ex timanställer dig? I så fall kan ju det företaget köpa in materialet och dra momsen.

Jag säljer genom webshop tjänst där tjänsten drar av skatt från mina försäljningar.

Dem drar cirka 6% i skatt + avgifter för tjänsten.

Jag kan inte erbjuda bättre frakt priser som privatperson då jag måste köpa vanliga post frakt.

Min största fokus är att erbjuda bättre fraktpriser och ha möjligheten att köpa material för bättre priser.

Det jag tjänar är det jag lever med, jag får in som sagt cirka 5tusen. Vissa gånger lite mer.
Citera
2023-11-02, 17:45
Medlem
Citat:
Jag säljer genom webshop tjänst där tjänsten drar av skatt från mina försäljningar.

Jag kan inte erbjuda bättre frakt priser som privatperson då jag måste köpa vanliga post frakt.

Min största fokus är att erbjuda bättre fraktpriser och ha möjligheten att köpa material för bättre priser.

Det jag tjänar är det jag lever med, jag får in som sagt cirka 5tusen. Vissa gånger lite mer.

Du har ju en EF, se till att den blir momsregistrerad och, om erforderligt, ändra namn och verksamhet på företaget om det avviker från tidigare.
Citera
2023-11-02, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Du har ju en EF, se till att den blir momsregistrerad och, om erforderligt, ändra namn och verksamhet på företaget om det avviker från tidigare.

Vilka "förmåner" får jag ?

Med tanken på min lilla vinst som är min "lön", antar att rörligheten på det pengarna blir limiterad?
Citera
2023-11-02, 18:52
Medlem
Citat:
Vilka "förmåner" får jag ?

Med tanken på min lilla vinst som är min "lön", antar att rörligheten på det pengarna blir limiterad?
Om du handlar med varor som anskaffats i syfte att sälja vidare så är det direkt näringsverksamhet. Sedan kan man fundera på vilken företagsform som passar, men då ni nu redan har en EF så använd den, givetvis skall den momsregistreras och du skall även ansöka om F-skattsedel (eller FA).

Lön får inte ägaren av en EF, däremot (förhoppningsvis) ett positivt resultat som är skattepliktigt.
Citera
2023-11-02, 18:55
Medlem
Citat:
Om du handlar med varor som anskaffats i syfte att sälja vidare så är det direkt näringsverksamhet. Sedan kan man fundera på vilken företagsform som passar, men då ni nu redan har en EF så använd den, givetvis skall den momsregistreras och du skall även ansöka om F-skattsedel (eller FA).

Lön får inte ägaren av en EF, däremot (förhoppningsvis) ett positivt resultat som är skattepliktigt.

Så det gynnar inte mig på något sätt egentligen.

Jag återsäjer inget, utan endast säljer egna tillverkade varor.

Just nu säljer jag med "loppis lagen" som privat person.
Citera
2023-11-02, 18:58
Medlem
Citat:
Så det gynnar inte mig på något sätt egentligen.

Jag återsäjer inget, utan endast säljer egna tillverkade varor.

Just nu säljer jag med "loppis lagen" som privat person.

Du köper ju in något som sedan på något sätt förädlas till varor som bjuds ut till försäljning. Tillverkar knappast något av luft direkt!

Med förutsättning enligt ovan är idkar du näringsverksamhet direkt, det är inte något som är valbart.
Citera
2023-11-02, 19:03
Medlem
Citat:
Du köper ju in något som sedan på något sätt förädlas till varor som bjuds ut till försäljning. Tillverkar knappast något av luft direkt!

Med förutsättning enligt ovan är idkar du näringsverksamhet direkt, det är inte något som är valbart.

Så jag tjänar 5000kr per månad på 12månader har jag drivit in 60.000kr.

På vilket sätt gynnar det mig?

Jag kan inte röra pengarna.

Materialet har jag redan så jag måste köpa in det från mig?

Det enda fördel som jag tänker på är frakt mellan företag till företag då jag skulle kunna frakta stora mängder billigare.

Men! Då måste jag sänka mina priser cirka 50% av det jag säljer.

Så istället blir min försäljning hälften. Alltså 2500kr.
Citera
2023-11-02, 20:05
Medlem
Citat:
Så jag tjänar 5000kr per månad på 12månader har jag drivit in 60.000kr.

På vilket sätt gynnar det mig?

Jag kan inte röra pengarna.

Materialet har jag redan så jag måste köpa in det från mig?

Det enda fördel som jag tänker på är frakt mellan företag till företag då jag skulle kunna frakta stora mängder billigare.

Men! Då måste jag sänka mina priser cirka 50% av det jag säljer.

Så istället blir min försäljning hälften. Alltså 2500kr.
Att jämföra med något som inte är tillåtet haltar givetvis. Det som gynnar dig är förstås att du kan fortsätta på liknande vis i ditt företag och utöka verksamheten utan att skattemyndighetena ifrågasätter vad du häller på med.
Citera
2023-11-02, 20:30
Medlem
Citat:
Att jämföra med något som inte är tillåtet haltar givetvis. Det som gynnar dig är förstås att du kan fortsätta på liknande vis i ditt företag och utöka verksamheten utan att skattemyndighetena ifrågasätter vad du häller på med.

Håller med, men i något skede kommer skattemyndigheterna att kolla och då lär det bli dyrt.

Har en bekant som körde det med begagnande spel sega/Nintendo den eran.
När skattemyndigheterna kollade att han hade jädra mycket Swish/loppis transaktioner m.m. Började de fråga varifrån det kom.

Kompisen gjorde det enda rätta i det fallet att berätta, för att köpa och sälja begagnade spel är som pirat kopiera Jönssonligan om man jämför med andra skumma Swish transaktioner i mängder.

Men som svar på TS fråga som EF får du dra av momsen för köp från företag och säljer åt privatpersoner med moms.
Gör ettt enkelt bokslut och momsdeklaration engång i året.

Skattar som privatperson inte som ett företag.
Gör du en miljon back är du personligen ansvarig inte företaget. (Allt som har deklaration och skyldigheter, är ifrån mig ett annat Nordisktland, men antar att det är lika till 99%)
Citera
2023-11-02, 21:08
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

Haha, sex procent skatt.. Du fattar väl att du begår skattebrott? Du får inte bedriva näringsverksamhet (vilket du gör) som privatperson, det är alltså olagligt. Det är ingen "loppislag" som är tillämplig här
Citera
2023-11-02, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneAndOnly.IceMan
Håller med, men i något skede kommer skattemyndigheterna att kolla och då lär det bli dyrt.

Har en bekant som körde det med begagnande spel sega/Nintendo den eran.
När skattemyndigheterna kollade att han hade jädra mycket Swish/loppis transaktioner m.m. Började de fråga varifrån det kom.

Kompisen gjorde det enda rätta i det fallet att berätta, för att köpa och sälja begagnade spel är som pirat kopiera Jönssonligan om man jämför med andra skumma Swish transaktioner i mängder.

Men som svar på TS fråga som EF får du dra av momsen för köp från företag och säljer åt privatpersoner med moms.
Gör ettt enkelt bokslut och momsdeklaration engång i året.

Skattar som privatperson inte som ett företag.
Gör du en miljon back är du personligen ansvarig inte företaget. (Allt som har deklaration och skyldigheter, är ifrån mig ett annat Nordisktland, men antar att det är lika till 99%)

Över 30.000kr så ska all vinst som privat person skattas.

Nu är det webshoppen som drar skatten och dem har klart koppling med svenska myndigheten.

Det procent dem drar gäller för privata personer.

"Loppis lagen" som vissa kallar det, gäller privat försäljning som privat person till privat person.

Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Haha, sex procent skatt.. Du fattar väl att du begår skattebrott? Du får inte bedriva näringsverksamhet (vilket du gör) som privatperson, det är alltså olagligt. Det är ingen "loppislag" som är tillämplig här

Ingen skattebrott så du kan behålla dina ignoranta kommentarer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in