2023-11-02, 14:10
Medlem
Jag omformulerar frågan.

Jag har haft en enskild firma som är nedlagd/pausad?
Den syns hos Skatteverket fortfarande.

Jag vill kunna registrera mig för att beställa material från andra företag utan moms, för att tillverka saker och sedan skatta det tillverkade grejerna.

Jag vill även kunna använda dessa företag priser för frakt som gör en stor skillnad för mig som privatperson.

Vad kan jag göra med min nedlagda enskildfirma.
Kan jag byta namn på en och återaktivera det.

Kan jag beställa material och sedan sälja det tillverkad som privatperson, även skattad som privat.

Citat:
Är det möjligt att registrera sig som privatperson hos andra företag för att slippa moms på material beställning?

Kan man registrera sig som enskild firma med en firma som har pausats?

Hur registrerar man köpet sedan hos Skatteverket?
Senast redigerad av hiphopper08 2023-11-02 kl. 14:29.
Citera
2023-11-02, 14:13
Medlem
Momsfiffel har fängelse i straffskalan... just sayin'
Citera
2023-11-02, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MainF
Momsfiffel har fängelse i straffskalan... just sayin'

Det var inte frågan.

Jag kan köpa utan moms utomlands det är en rättighet.

Fråga är om det går att köpa från företag till nedlagd / pausad företag för att sedan beskatta det.
Citera
2023-11-02, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hiphopper08
Är det möjligt att registrera sig som privatperson hos andra företag för att slippa moms på material beställning?

Hur registrerar man köpet sedan hos Skatteverket?
Ja. Starta en firma som du momsregistrerar.

Det är inte så att man slipper betala moms för att man är momsregistrerad. Man kvittar den mot försäljning man gör. Så ska du inte sälja något, som det du vill köpa behövs till, så kan du heller inte dra någon moms ens om du startar ett företag.
Citat:
Jag kan köpa utan moms utomlands det är en rättighet.
Och då antar jag att du ska betala svensk moms.
Citera
2023-11-02, 14:19
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

Nej.

Citat:

En enskild firma kan inte vara vilande/pausad, så frågan är felställd.
Citera
2023-11-02, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Ja. Starta en firma som du momsregistrerar.

Det är inte så att man slipper betala moms för att man är momsregistrerad. Man kvittar den mot försäljning man gör. Så ska du inte sälja något, som det du vill köpa behövs till, så kan du heller inte dra någon moms ens om du startar ett företag.
Och då antar jag att du ska betala svensk moms.

Nej precis, men jag vill beställa material, utifrån det så skattas det som tillverkas.

Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Nej.

En enskild firma kan inte vara vilande/pausad, så frågan är felställd.

Nedlagd? Jag hade startad enskildfirma och nedlagt det, dock som du säger så är det synligt fortfarande hos Skatteverket.

Betyder det att jag kan fortfarande använda det?
Citera
2023-11-02, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BurgareCheese
Det är värre och fiffla med bokföring och skatt i det här landet än vad det är och våldta barn, visst kan du komma undan med en tröja.

Problemet är att människor som tänker dom TS tenderar att vara gränslösa idioter, ny tv, Xbox, en BMW M5, jet ski och paintballgevär osv osv osv

Sen när skattmasen undrar varför du har en jet ski till en målarfirma, då blir det jobbigt!

Gränslöshet och idioti är ingen bra kombination…

Ja det är det! I det här fallet tänker jag material som. Jag sedan kan tillverka och beskatta det tillverkade.
Citera
2023-11-02, 14:27
Medlem
Citat:
Nej precis, men jag vill beställa material, utifrån det så skattas det som tillverkas.
Då är det väl bara att starta en enskild firma. Förstår inte ditt problem.
Citera
2023-11-02, 14:28
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

Nedlagd? Jag hade startad enskildfirma och nedlagt det, dock som du säger så är det synligt fortfarande hos Skatteverket.

Betyder det att jag kan fortfarande använda det?

Jag vet inte vad du menar med att det är synligt. Sannolikt har du inte gått igenom alla stegen vid avslut av EF, kanske: https://www.skatteverket.se/foretag/drivaforetag/avslutaforetag/avslutaenskildnaringsverksamhet.4.233f91f71260075a be8800023713.html

Oavsett förutsätter jag att du är avregistrerad för moms.

Men det är väl skitsamma. Du får ju förstås inte köpa in privat material på din EF och dra av momsen. Du får förstås inte heller bedriva näringsverksamhet utan EF. Alltså, vad är ditt syfte med inköpet? Är det privat, eller ska du göra ett jobb åt annan?
Citera
2023-11-02, 14:31
Medlem
Citat:
Jag vet inte vad du menar med att det är synligt. Sannolikt har du inte gått igenom alla stegen vid avslut av EF, kanske: https://www.skatteverket.se/foretag/drivaforetag/avslutaforetag/avslutaenskildnaringsverksamhet.4.233f91f71260075a be8800023713.html

Oavsett förutsätter jag att du är avregistrerad för moms.

Men det är väl skitsamma. Du får ju förstås inte köpa in privat material på din EF och dra av momsen. Du får förstås inte heller bedriva näringsverksamhet utan EF. Alltså, vad är ditt syfte med inköpet? Är det privat, eller ska du göra ett jobb åt annan?

Syftet med det är att köpa in material, och sälja det som jag tillverkar med det.

Och utnyttja företags frakt hos fraktbolag.
Citera
2023-11-02, 14:54
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Syftet med det är att köpa in material, och sälja det som jag tillverkar med det.

Och utnyttja företags frakt hos fraktbolag.

Du kan ju inte bedriva sådan näringsverksamhet som privatperson, så frågan du ställer i TS är helt ointressant. Du måste ha EF eller företag då.
Citera
2023-11-02, 15:19
Medlem
Citat:
Du kan ju inte bedriva sådan näringsverksamhet som privatperson, så frågan du ställer i TS är helt ointressant. Du måste ha EF eller företag då.

Okey, jag säljer just nu och beskattar som privatperson.

Jag säljer lite under eller över 5000kr i månaden beskattad .

Är det ens värt för mig att bedriva det som enskild firma?

Det enda förmån jag ser är att kunna erbjuda billigare frakt åt kunderna.

Kanske köpa material..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in