2023-11-02, 08:42
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radyr
Ts vill inte ge upp på sitt barn men har kommit till vägs ände. Är det så svårt att se.

Att kritisera en person som sitter med en utmattning och som inte vill mer leder inte framåt. Det leder bara till skam och självhat. Att piska på en uppgiven människa att hon ska göra ännu mer gräver bara djupare gropar

Det tror jag inte. Jag vill bara sätta saken i perspektiv. När man är tonåring så är det helt normalt att göra "dåliga val". Det ingår i föräldraansvaret att hantera det, även längre upp i åldrarna. Det som däremot är ett dåligt val är att bränna relationen med sin egen unge, för några utlagda tusenlappars skull, när ungen nätt och jämnt blivit myndig.

Var glad att ungen kom hem efter tio dagar och bad om hjälp. Det hade mycket värre för alla om ungen inte gjort det, tro mig. Många slår in på en dålig bana i livet, för att de inte vågar åka hem till mamma och visa sig svaga.

EDIT:
Jag anar en NPF-problematik hos TS, en "rätt ska vara rätt"-attityd, där en lånad tusenlapp är viktigare än både vänskap och blodsband.
Senast redigerad av Hovslättsmannen 2023-11-02 kl. 08:45.
Citera
2023-11-02, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guldigflamingo
Jag har tvekat att skriva för jag orkar inte med alla ja du får skylla dig själv svar
Men nu skriver jag ändå
Har ett barn som varit väldigt struligt sedan 2019
I höstas bestämde barnet att flytta ut i Europa
Fick jobb. Bostad
Jag visste redan från början det skulle gå åt helvete
Självklart
Efter 10 dagar kommer det ett meddelande på messenger
Barnet vill hem
Och barnet har inte några pengar kvar
Jag mamma hjälper till säljer av en massa saker på tradera så barnet kan äta
Sen kommer det fram att barnet ätit på hotelet för 1300 kr som jag måste betala
Lovar att betala tillbaka
Jahapp. Nästa smäll
2500 kr behövs för att flyga hem lovar att betala tillbaka
Mamma betalar
Barnet lovar att betala tillbaka
Mamma är sjukskriven sedan maj mår dåligt psykiskt och har en massa fysiska krämpor
Men nu har barnet varit hemma 1 månad
Barnet ska betala hyra 3000 i månaden inte fått en krona
Det är 6000 nu
Plus dom andra pengarna
Nästa 10 000
Jag är ytterligt trött less och besviken på mig själv för jag är så jävla korkad och hjälper mina barn då dom behöver hjälp
Nu sitter jag här
Jag har bett barnet ta sitt pick och pack eftersom barnet allafall inte betalar för sig
Barnet swishade 4000 ja men det saknas fortfarande 6000
Jag vill ha ut barnet
Barnet vägrar flytta
Nu från igår har barnet gått upp i rök

Hur ska jag få barnet att flytta?????

Stackars barn, och dig såklart med. Barnet ditt verkar ju verkligen försöka. Och man ger aldrig upp sina barn, om den inte är riktigr jävla elak psykopat, men här låter det som det är pengar det handlar om. Har barnet det svårt tar man väll inte hyra om det är tillfälligt? Hur gammalt är barnet?
Citera
2023-11-02, 09:15
Medlem
Citat:
Jag är mamman
Har kallat till sip möte
Barnet har idag ringt till 1177 och sagt att dom måste skicka polis och ambulans till mig för jag är psykotisk och tänker ta livet av mig

Du låter faktist lite psykotisk, som behandlar ditt 19åriga barn sådär. Den är fortfarande ett barn som behöver föräldrars stöd. Det är ju troligtvis tack vore er föräldrar den inte klarar dig så bra i vuxna livet nu, och det blir sådär. Har den haft en trygg kärleksfull uppväxt? Får inte den känslan. Ta ditt ansvar.
Citera
2023-11-02, 09:17
Medlem
Hur kan du ens göra din unge skuldsatt för att bo hos dig? Du pajar ju dens framtidsmöjligheter bara där. Framtidshopp och motivation.
Citera
2023-11-02, 09:48
Avstängd
Citat:
Jag är inte skyldig att betala för en ung vuxen som flyttat.
Barnet går inte i skolan.
Jobbar inte.
Hade jobb och bostad innan hen åkte till Europa
Så barnet har klarat sig innan.
Men väljer att röka och köpa lyxvaror

Då är det inte ett barn och du ska sluta behandla den vuxna personen som ett barn.
Citera
2023-11-02, 10:13
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Det var bara två månader sedan du startade en tråd om ditt självmordsförsök, som du vårdats inneliggande för i elva dagar. Det är inte så att ditt barn är genuint oroligt för dig? Det låter ju lite märkligt att du låter ditt barn bo hos dig, och att hon skulle ringa ambuls och polis för att jävlas med dig?
Citera
2023-11-02, 11:05
Medlem
Vinterdofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Om något av mina barn blev utan bostad, skulle de få bo hemma hos mig utan att betala en spänn. Det kostar ju liksom inte dig något att ungen är där.
Och om jag hade en unge som var ensam och rädd utomlands, så skulle jag betala biljetten hem på stört. Så jävla självklart. Du verkar ju seriöst tycka illa om ditt eget barn. Din fixering på pengar, belopp och utlägg får dig att framstå som en oempatisk aspie som är i full färd med att bränna relationen med sitt barn för gott.
Du har en bra poäng här och så har man egentligen byggt så från början ingen familjhållning därav har han blivit osäker, frågan är om enklaste lösning är att jobba på killen så att han kan bli trygg i sig själv eller om Ts är beredd att ta sitt ansvar nu och bygga en relation på kärlek istället för kontroll och pengar.
Citera
2023-11-02, 11:23
Bannlyst
Citat:
Ja vi ser olika på det
Jag har helt enkelt inte ekonomisk möjlighet att betala för en 19 åring som hellre lägger pengar på skit och cigaretter

Hoppas att det löser sig för er båda Flamingo.
Senast redigerad av asdman123 2023-11-02 kl. 11:27.
Citera
2023-11-02, 11:49
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radyr
8- naturligtvis kommer det bli tufft för ungen. Men att bli utsparkad i snön kanske blir precis den kalldusch som behövs för att den ska inse att i livet måste man ta eget ansvar. En nittonåring överlever hemlöshet en stund
.

Har inget svar på hur man gör med alla dessa trasiga familjer vars barn sedan skapar fler trasiga familjer, men värt att tänka på är att hemlösa unga tjejer högst sannolikt blir knarksäljande babbar och negrers allmäna gratis horor som passas runt i gängen, så om man tycker 8 är en bra lösning, så tänker man sig nog ingen vidare fin framtid åt henne.
Citera
2023-11-02, 12:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrSwedeGliderRunt
Har inget svar på hur man gör med alla dessa trasiga familjer vars barn sedan skapar fler trasiga familjer, men värt att tänka på är att hemlösa unga tjejer högst sannolikt blir knarksäljande babbar och negrers allmäna gratis horor som passas runt i gängen, så om man tycker 8 är en bra lösning, så tänker man sig nog ingen vidare fin framtid åt henne.

Jag har inte sagt att det är en bra lösning, bara en lösning eftersom det ju nu inte fungerar som de har det. Du har dessutom tagit en punkt ur ett sammanhang, där jag också skrivit att barnet borde ha hjälp från samhället. Som jag tolkat det är "barnet" redan på väg åt det håll du skriver. Jag skyller inte på någon och hoppas på det bästa för dem båda.
Citera
2023-11-02, 13:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Det tror jag inte. Jag vill bara sätta saken i perspektiv. När man är tonåring så är det helt normalt att göra "dåliga val". Det ingår i föräldraansvaret att hantera det, även längre upp i åldrarna. Det som däremot är ett dåligt val är att bränna relationen med sin egen unge, för några utlagda tusenlappars skull, när ungen nätt och jämnt blivit myndig.

Var glad att ungen kom hem efter tio dagar och bad om hjälp. Det hade mycket värre för alla om ungen inte gjort det, tro mig. Många slår in på en dålig bana i livet, för att de inte vågar åka hem till mamma och visa sig svaga.

EDIT:
Jag anar en NPF-problematik hos TS, en "rätt ska vara rätt"-attityd, där en lånad tusenlapp är viktigare än både vänskap och blodsband.

Till att börja med har du tagit bort den första delen av texten du citerar...

Och det perspektiv jag presenterat vägrar du helt sonika att se. När uppgivenhet och utmattning satt sig så kommer inte kritik och hets om moderskärlek hjälpa. Energin är slut. Du har dessutom själv tagit upp att ts är sjuk, hon har väl nog med sig själv och därför behöver samhället eller någon annan ge ett handtag med dottern.

Dessutom så hjälpte ju ts faktiskt hem sin dotter så där behöver du inte gnälla och hon säger själv att hon gjort annat också för barnet.

Att vilja att ett vuxet barn betalar hemma är ju för att den ska förstå att man framåt i livet måste fixa saker som hyra, mat och hygien själv. Det handlar knappast om att jävlas. 3000 kr för allt inklusive mat är dessutom långt ifrån ocker.

Nåja jag hoppas det löser sig för dem båda men att ts dotter ska bo kvar hemma tror jag inte är bra för någon av dem.
Citera
2023-11-02, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pankeborg
Att bo hemma gratis när man är vuxen är inte en "normal relation", tvärtom förstör det motivationen att växa upp och ta ansvar.
Tack
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in