2023-11-01, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Om något av mina barn blev utan bostad, skulle de få bo hemma hos mig utan att betala en spänn. Det kostar ju liksom inte dig något att ungen är där.
Och om jag hade en unge som var ensam och rädd utomlands, så skulle jag betala biljetten hem på stört. Så jävla självklart. Du verkar ju seriöst tycka illa om ditt eget barn. Din fixering på pengar, belopp och utlägg får dig att framstå som en oempatisk aspie som är i full färd med att bränna relationen med sitt barn för gott.

Då har du antagligen bättre ekonomi än mig
Och jag har inte lust att betala mat och husrum och allt vad det kostar att leva
Jag är trött på att betala för mitt barn som gjort dåliga val i livet och jag vill använda mina pengar på mig själv nu
Citera
2023-11-01, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Beror ju som sagt på åldern på ungen, Guldflamingo verkar ha så bra ekonomi själv, att då fortsätta försörja flygfärdiga ungar tär nog ännu mera eftersom hon frågar här.

Den ungen får lära sig att handlingar har konsekvens, käkar man för 1300kr på hotell så måste man betala. Mamma kommer ju inte alltid att finnas där och ordna upp oredan ungen skapar..
Tack
Citera
2023-11-01, 17:40
Medlem
Citat:
Om något av mina barn blev utan bostad, skulle de få bo hemma hos mig utan att betala en spänn. Det kostar ju liksom inte dig något att ungen är där.
Och om jag hade en unge som var ensam och rädd utomlands, så skulle jag betala biljetten hem på stört. Så jävla självklart. Du verkar ju seriöst tycka illa om ditt eget barn. Din fixering på pengar, belopp och utlägg får dig att framstå som en oempatisk aspie som är i full färd med att bränna relationen med sitt barn för gott.

Man kan ju bara hålla med här!
Citera
2023-11-01, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radyr
Problemet är väl att barnet är vuxet och inte tar något ansvar för sig själv och sina handlingar snarare än pengarna?

4 år med trassel är en lång tid. Deg är okej att bli trött, speciellt om ekonomin inte är bra från början.

Man kan älska någon och ändå sätta gränser. Ibland är kärlek just gränser.

Sätt ut ungens grejer utomhus och byt lås. (Nej hen har inte besittningsrätt). Fungerar inte det får du be Kronofogden om handräckning.

Kontakta socialen om ungens situation, hen borde kunna få socialbidrag om nu ingen inkomst finns.

Det går helt fint att säga till även ens barn, "Jag älskar dig men jag klarar inte av denna situation mer."

Ta sen tag i din egen hälsa och allmänna mående.

(Ja, jag är medveten om att det kan låta kallt. Och ja jag är medveten om att man som förälder vill stötta sina barn på alla vis. Men nu går det ju inte, tyvärr måste du vara realist)
Du läser min hjärna
Det har varit drograttfylla
Ungdomshem
Kokain. Och jag har inte uppfostrat mitt barn till detta...
Det har varit 4 tunga år
Som var bättre ett tag men sen gick åt skogen igen
Citera
2023-11-01, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radyr
Är det verkligen så? Jag läser mer att det är en förälder som är trött, väldigt trött. Och då blir det lätt att fokus ligger på beloppen även om de kanske inte är så stora.

10 000 kr sammanlagt är för mig mycket pengar
Och eftersom den unga vuxna nu inte betalar för sig hemma
Så varför ska jag betala
Jag har egen ekonomi och vill inte längre försörja ungen
Jag vill använda mina pengar på mig
Jag har hjälpt till tillräckligt
Citera
2023-11-01, 17:53
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldigflamingo
Då har du antagligen bättre ekonomi än mig
Och jag har inte lust att betala mat och husrum och allt vad det kostar att leva
Jag är trött på att betala för mitt barn som gjort dåliga val i livet och jag vill använda mina pengar på mig själv nu

Ja, du har inte lust och är trött. Viktigt att tänka på när dina barn är i nöd. Toppförälder.
Citera
2023-11-01, 18:08
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Jag är mamman
Har kallat till sip möte
Barnet har idag ringt till 1177 och sagt att dom måste skicka polis och ambulans till mig för jag är psykotisk och tänker ta livet av mig

Vad finns det för grund i det påståendet? Har du psykiska problem, hotat med att ta livet av dig?
Citera
2023-11-01, 18:17
Medlem
SmegmaFris avatar
Citat:
Att betala 3000 för rum mat badrum vardagsrum tvättstuga tvättmedel är inte ocker
Ungen hade jobb och pengar men har valt att lägga dom på annat
Betalar man inte hyra kan man inte heller bo

Beror på hur man bor visserligen.
Men hade jag haft ungar och det sedan lärt sig en hård läxa så skulle jag knappast ha slängt ut ungjäveln om den saknar pengar.
Jag skulle ha gett den hård kärlek och sagt åt den att samla sig och skaffa ett jobb och återbetala mig när den får en inkomst.
Att bara slänga ut ungen kommer absolut inte att göra saken bättre, vare sig för barnet eller er framtida relation.
Citera
2023-11-01, 18:44
Medlem
MrsLibras avatar
Citat:
10 000 kr sammanlagt är för mig mycket pengar
Och eftersom den unga vuxna nu inte betalar för sig hemma
Så varför ska jag betala
Jag har egen ekonomi och vill inte längre försörja ungen
Jag vill använda mina pengar på mig
Jag har hjälpt till tillräckligt

Tycker helt ärligt att problemet ligger till störst del hos dig i den här situationen. Ditt barn är 19, visst man är myndig, men inte fan helt färdigutvecklad i hjärnbarken osv. Du verkar liksom arg över att ditt barn har en problematik. Du säger du är trött på barnets "dåliga val". Dels är det ibland en del misstag som begås när man är ung. Men är det drograttfylla och annat allvarligt inblandat så är det ett missbruk vi talar om. Barnet kanske mår helt bedrövligt och "valen" är sidoeffekter av ett väldigt dåligt mående? Är det ens ett val då kan man undra.
Det känns som du saknar en hel del empati för ditt barn. Visst, ekonomiskt kan det ju vara oerhört svårt. Men kan du inte hjälpa så kan du inte. Ta då ditt barn till rätt instans så den får söka den hjälp som behövs.
Och snälla sluta ta hyra av ditt barn när det inte finns en inkomst. Snacka om att lägga en sjuk stress på en 19-åring. Försök sluta räkna kronor och se ditt barn istället. Sök terapi tillsammans?
Citera
2023-11-01, 19:51
Medlem
Citat:
Ja, du har inte lust och är trött. Viktigt att tänka på när dina barn är i nöd. Toppförälder.
Ja vi ser olika på det
Jag har helt enkelt inte ekonomisk möjlighet att betala för en 19 åring som hellre lägger pengar på skit och cigaretter
Citera
2023-11-01, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsLibra
Tycker helt ärligt att problemet ligger till störst del hos dig i den här situationen. Ditt barn är 19, visst man är myndig, men inte fan helt färdigutvecklad i hjärnbarken osv. Du verkar liksom arg över att ditt barn har en problematik. Du säger du är trött på barnets "dåliga val". Dels är det ibland en del misstag som begås när man är ung. Men är det drograttfylla och annat allvarligt inblandat så är det ett missbruk vi talar om. Barnet kanske mår helt bedrövligt och "valen" är sidoeffekter av ett väldigt dåligt mående? Är det ens ett val då kan man undra.
Det känns som du saknar en hel del empati för ditt barn. Visst, ekonomiskt kan det ju vara oerhört svårt. Men kan du inte hjälpa så kan du inte. Ta då ditt barn till rätt instans så den får söka den hjälp som behövs.
Och snälla sluta ta hyra av ditt barn när det inte finns en inkomst. Snacka om att lägga en sjuk stress på en 19-åring. Försök sluta räkna kronor och se ditt barn istället. Sök terapi tillsammans?

Ja har du barn som missbrukat?
Har du barn som du hjälpt i åratal?
Med samma sak?
Nej jag har gett upp
Tänker inte lägga mer tid energi och pengar på henne
Jag är färdig
Citera
2023-11-01, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Man kan ju bara hålla med här!