2023-11-02, 06:50
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Potler
Du får väl räkna fram tills det datumet i vår som du trodde den var betald till.
Det är ju den summan du i så fall kan göra upp med köparen om.
Ah du menar så. Skulle kunna vara ett alternativ men man betalar ju skatt årsvis så oavsett om det är nu eller i vår är det ju samma summa om du förstår vad jag menar.

Ska ringa köparen senare idag. Men ingen har besvarat detta: har ägarbytet ändå gått igenom? För jag står fortfarande som ägare trots att jag gjort ett ägarbyte digitalt men kanske tar nån dag?
Citera
2023-11-02, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Anledningen till att jag inte fått nån skatt av Transportstyrelsen är för den har varit avställd ett tag.

Så då är frågorna: vad ska jag göra nu? Vill inte ringa köparen en dag senare och säga "förresten så sa jag fel så du ska betala för skatten nu annars får den körförbud" men jag är en ärlig person och vill rätta till mina misstag men vill inte heller ställa till problem med en bil jag just sålt. Påverkar detta ägarbytet? Stod att det gått igenom men loggar jag in på Transportstyrelsen står fortfarande jag som ägare men kanske tar nån dag innan det ändras? Så ägarbytet måste ju gått igenom? Köparen ska såklart betala skatten oavsett, det är ju inte jag som ska ha bilen i framtiden men jag vill vara schysst mot köparen och förklara att jag hade fel och att skatten ska betalas nu. Eller kommer det dimpa ner en faktura i nya ägarens brevlåda?

Edit: lite märkligt det där. Jag är tydligen den som ska betala men nya ägaren kommer bli av med bilen om nya ägaren vägrar betala. Jag tänker ju inte betala för skatt 12mån framåt när jag inte ens äger bilen. Skulden blev synlig idag för jag ställde på bilen igår, innan dess såg jag ingen skuld för den var avställd. Men har verkligen ingen lust att tjafsa om detta eller betala skatt för någon annan på en bil jag gav sjukt bra pris på. Så kanske bara låta det vara tills nya ägaren ser att skatten behöver betalas? Helst skulle jag vilja ringa och förklara läget men jag vet hur folk är, då vill de säkert försöka häva köpet och skit.

Lite rörigt det här. Sålde du bilen och gjorde ägarbyte när den var avställd är det väl nya ägaren som ska betala skatten.

Om du däremot först ställde på bilen och sen gjorde ägarbyte är det du som åker på skatten om jag kommer i håg rätt.

Alltså hur transportstyrelsen ser på saken. Sen är det väl du som ska betala den i vilket fall om du lovat köparen det. Men har du bara lovat att den är skattad till i vår betalar du väl bara honom det. Om det nu är han som får räkningen.

Får du räkningen betalar du hela och försöker få köparen att betala dig för det du inte lovat så hade jag gjort.

Köpte själv en bil en gång där säljaren fick betala skatten ett helt år framåt men eftersom bilen var billig och det var mer eller mindre (felaktigt) underförstått från säljarens sida att skatten skulle betalas av mig delade vi på det men det var ren välvilja från min sida eftersom jag tvärt mot säljaren visste att han skulle få räkningen.
Senast redigerad av rotebro-conny 2023-11-02 kl. 07:25.
Citera
2023-11-02, 07:45
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Lite rörigt det här. Sålde du bilen och gjorde ägarbyte när den var avställd är det väl nya ägaren som ska betala skatten.

Om du däremot först ställde på bilen och sen gjorde ägarbyte är det du som åker på skatten om jag kommer i håg rätt.

Alltså hur transportstyrelsen ser på saken. Sen är det väl du som ska betala den i vilket fall om du lovat köparen det. Men har du bara lovat att den är skattad till i vår betalar du väl bara honom det. Om det nu är han som får räkningen.

Får du räkningen betalar du hela och försöker få köparen att betala dig för det du inte lovat så hade jag gjort.

Köpte själv en bil en gång där säljaren fick betala skatten ett helt år framåt men eftersom bilen var billig och det var mer eller mindre (felaktigt) underförstått från säljarens sida att skatten skulle betalas av mig delade vi på det men det var ren välvilja från min sida eftersom jag tvärt mot säljaren visste att han skulle få räkningen.
Jag ställde på bilen precis innan de kom så den var försäkrad när de skulle provköra ifall nåt skulle hända under turen.

Jag har egentligen inte lovat någonting. Jag sa i förbifarten typ "tror förresten skatten är betald till i vår men är inte säker, vet att det går på sista siffran" och så sa jag att den kostade typ dubbla mot vad skatten ligger på (även där pga. att jag blandade ihop det med en annan bil) sen kollade ingen av oss upp sista siffran och månad (jag hade inte mobilen där då) och vi pratade inget mer om det och kom inte överens om nåt speciellt. Känns som sån jävla otur när det gäller en enda dag+att jag som jag skrev måste betala parkering en månad också för de inte kom sista oktober istället för första november. Köparen lär ju garanterat tro på att jag gjort detta med flit Men är 100% ärligt misstag och sjukt störande som sagt att om köparen varit ägare för två dagar sen hade all skatt legat på köparen, inkl. bakåt i tiden i september/oktober de dagar den var påställd för jag ställde av och på typ 3 gånger.

Jag tycker jag varit schysst nu som informerat om detta och bett om att bli uppringd. Köparen har läst men inte svarat för tror väl inte på att jag är ärlig... Till skillnad från när jag köpte en bil och inte blev informerad alls och fick blockerat nummer när jag påpekade att skatten inte var betald och då rörde det sig inte om en dag eller ett missförstånd, han ljög om att den var betald (till skillnad från mig som alltså sa att jag TROR att det ska betalas i vår) sket dels i att betala och att informera mig så jag körde runt med körförbud i typ tre veckor... Schysst av dig förresten.
Senast redigerad av IWannaBeAdored 2023-11-02 kl. 07:49.
Citera
2023-11-02, 08:00
Bannlyst
Citat:
Ber om problem?

Jag kollade upp om bilen hade skuld precis innan jag gjorde ägarbytet och det stod att det inte fanns några skulder. Jag har inte tänkt blåsa någon. Startade tråden bland annat i syfte med att jag inte vill blåsa någon....
Nej men det är ju ingen skuld. Det är fordonsskatt som du ska betala i samband med att du äger fordonet. Betalar du inte, ja då blir det en skuld till dig.
Du ser det som så att du betala skatten åt någon annan och ja det blir ju så Men du ägde fordonet samma månad skatten skulle betalats så fakturan skickas till dig.
Citera
2023-11-02, 09:03
Bannlyst
Citat:
Tror du behöver läsa om. Det handlar om en dag som ställer till det. Då är det schyssta mänskliga att nya ägaren betalar. De skulle kommit i oktober och då hade jag dels sluppit det här och parkering för november. Försöker inte blåsa någon, jag hatar folk som jävlas med bilar, har råkat ut för det själv och det är hemskt. Så om de vägrar kommer jag betala men jag har aldrig fått någon karma för mitt snälla beteende. Här tycker jag nya ägaren ska betala av princip. Båda vi kollade upp och såg att det inte fanns någon skuld vilket inte fanns vid köptillfället och inte hade funnits om personen dykt upp någon av de dagar jag tog ledigt för att personen skulle komma. Lagligt är det jag som ska betala för jag stod som ägare en jävla dag i november men mänskligt borde köparen kunna förstå situationen och vara schysst. Du borde prova det nån gång, att vara schysst.

Urkass jämförelse då jag inte får en skuld om jag inte skickar med vinterhjul.
Men, skattemånad är oktober det skrev du först? Om du äger bilen 1 oktober så måste du betala skatten även om skatten ska betalas 25 oktober eller sista oktober. Det är inte en (1!!) dag
Har ju gått en hel månad….
Citera
2023-11-02, 09:13
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2023-07-13
Nej men det är ju ingen skuld. Det är fordonsskatt som du ska betala i samband med att du äger fordonet. Betalar du inte, ja då blir det en skuld till dig.
Du ser det som så att du betala skatten åt någon annan och ja det blir ju så Men du ägde fordonet samma månad skatten skulle betalats så fakturan skickas till dig.
Jo det är en skuld. Går man in på Transportstyrelsens hemsida kan man se vad en bil har för skulder och detta kollade både jag och köparen upp igår "fordonet har inga skulder" typ 5 timmar senare går man in på samma sida och det står att fordonet har skuld i form av fordonsskatt.

Citat:
Ursprungligen postat av 2023-07-13
Men, skattemånad är oktober det skrev du först? Om du äger bilen 1 oktober så måste du betala skatten även om skatten ska betalas 25 oktober eller sista oktober. Det är inte en (1!!) dag
Har ju gått en hel månad….
Mellan 31 oktober och 1 november är det en dag. Alla dagar i oktober har bilen varit avställd.
Citera
2023-11-02, 09:18
Medlem
Citat:
Jo det är en skuld. Går man in på Transportstyrelsens hemsida kan man se vad en bil har för skulder och detta kollade både jag och köparen upp igår "fordonet har inga skulder" typ 5 timmar senare går man in på samma sida och det står att fordonet har skuld i form av fordonsskatt.

Mellan 31 oktober och 1 november är det en dag. Alla dagar i oktober har bilen varit avställd.

Hmm.. Fattar inte vad du menar.. Såklart det inte blir debiterat nån skatt om bilen är avställd..
Citera
2023-11-02, 09:24
Moderator
Citat:

Du får faktura, du får betalningsanmärkning om du inte betalar den, betala skatten om du vill vara ärlig.

Du har ju redan fått det svaret men verkar inte riktigt nöjd med det. Då gör du så att du tar kontakt med köparen och säger som det är, att du gjorde ett misstag och trodde skatten var betald tills i vår och frågar om det är ok att ni delar på fakturan, du betalar det du trodde du hade betalt och köparen betalar det överskjutande.

Om du vill vara ärlig är det dina enda alternativ.
Citera
2023-11-02, 09:33
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjonk
Hmm.. Fattar inte vad du menar.. Såklart det inte blir debiterat nån skatt om bilen är avställd..
Precis.

Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Du får faktura, du får betalningsanmärkning om du inte betalar den, betala skatten om du vill vara ärlig.

Du har ju redan fått det svaret men verkar inte riktigt nöjd med det. Då gör du så att du tar kontakt med köparen och säger som det är, att du gjorde ett misstag och trodde skatten var betald tills i vår och frågar om det är ok att ni delar på fakturan, du betalar det du trodde du hade betalt och köparen betalar det överskjutande.

Om du vill vara ärlig är det dina enda alternativ.
Jag har betalat skatten för de dagar jag ägt bilen. Pratade precis med Transportstyrelsen och han höll med mig att köparen borde betala då det rör sig om exakt samma dag trots att lagen är att jag ska betala. Är alltså 1 november resterande skatt gäller ifrån, alltså samma dag bilen såldes. Alltså hade jag sålt bilen när jag och köparen bestämt möte hade jag inte ens haft det här problemet+parkeringen som sagt. Alltså borde köparen vara schysst. Jag har varit ärlig, men har inte fått svar från köparen. Vill man jävlas skiter man i att betala skatten så nya ägaren får körförbud vilket jag varit med om och inte vill utsätta andra för, därför hörde jag av mig till köparen för att informera om detta och bett att vi ska diskutera. Förstår inte varför vi ska dela fakturan till våren? Det är samma pris idag på skatten som det är i vår. Skulle skatten ha varit i december hade det också varit samma osv.

Ni får tänka att det här blir en speciell situation då det var exakt samma dag. Okej om det är att man betalar för ett år men själv använder bilen 90%. I det här läget ska jag betala för köparens skatt under ett fullt år enligt lag. I det läget hade jag om jag vore köpare betalat det direkt.
Senast redigerad av IWannaBeAdored 2023-11-02 kl. 09:38.
Citera
2023-11-02, 09:40
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjonk
Det är ju min poäng. Jag har betalat skatt för varenda dag jag ägt bilen. Men eftersom det råkar vara som så att den ska betalas från 1nov och köpet sker just 1nov blir det skevt. Hade skatten legat hos Transportstyrelsen igår hade jag väl sagt att jag betalar den och så hade vi gjort nån deal med det, men nu låg det ingen obetald skatt där igår.
Citera
2023-11-02, 09:45
Moderator
Citat:
Precis.

Jag har betalat skatten för de dagar jag ägt bilen. Pratade precis med Transportstyrelsen och han höll med mig att köparen borde betala då det rör sig om exakt samma dag trots att lagen är att jag ska betala. Är alltså 1 november resterande skatt gäller ifrån, alltså samma dag bilen såldes. Alltså hade jag sålt bilen när jag och köparen bestämt möte hade jag inte ens haft det här problemet+parkeringen som sagt. Alltså borde köparen vara schysst. Jag har varit ärlig, men har inte fått svar från köparen. Vill man jävlas skiter man i att betala skatten så nya ägaren får körförbud vilket jag varit med om och inte vill utsätta andra för, därför hörde jag av mig till köparen för att informera om detta och bett att vi ska diskutera. Förstår inte varför vi ska dela fakturan till våren? Det är samma pris idag på skatten som det är i vår. Skulle skatten ha varit i december hade det också varit samma osv.

Ni får tänka att det här blir en speciell situation då det var exakt samma dag. Okej om det är att man betalar för ett år men själv använder bilen 90%. I det här läget ska jag betala för köparens skatt under ett fullt år enligt lag. I det läget hade jag om jag vore köpare betalat det direkt.
Du skriver ju själv att du trodde du betalat skatten fram till våren, då tar jag för givet att den betalda skatten ingick i bilens pris, därför förslaget om att dela på den.
Att nya ägaren får körförbud är förstås jobbigt för hen, men du kommer få en obetald skuld med förseningsavgifter och till slut indrivningskrav på om du inte betalar den (om nya ägaren inte väljer att göra upp med dig).

Det är på det här sättet bilskatt fungerar, den som står som ägare under uppbördsmånaden är betalningsskyldig om bilen är påställd eller ställs på under tiden. Så det ärliga är att du betalar din räkning även om det känns orättvist. Det är därför det ofta står i annonser hur länge skatten är betald. Du hade kunnat ha koll på det och sagt det till köparen när ni gjorde upp affären och lagt på skatten i priset men eftersom du missade det får du stå ditt kast.
Så hade jag gjort, det är surt men det är så det funkar.
Citera
2023-11-02, 09:54
Medlem
Har du sålt bilen under premissen att skatten är betald ska du givetvis betala skatten! Hur kan man vara så jävla dum och försöka mygla sig ur detta? Det är DU som har fuckat upp. Inte köparen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in