2023-11-02, 05:45
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Av misstag. Jag var helt säker på att skatten ska betalas i vår men kollade upp slutsiffra och såg att det skulle betalats i oktober och kom på sen att det var på en annan bil jag hade som det var på våren. Så sa det till köparen igår, att skatten var betald till typ april/maj men ser nu alltså att det inte stämmer och att fordonet har skulder och kommer få körförbud inom 2v. Anledningen till att jag inte fått nån skatt av Transportstyrelsen är för den har varit avställd ett tag.

Så då är frågorna: vad ska jag göra nu? Vill inte ringa köparen en dag senare och säga "förresten så sa jag fel så du ska betala för skatten nu annars får den körförbud" men jag är en ärlig person och vill rätta till mina misstag men vill inte heller ställa till problem med en bil jag just sålt. Påverkar detta ägarbytet? Stod att det gått igenom men loggar jag in på Transportstyrelsen står fortfarande jag som ägare men kanske tar nån dag innan det ändras? Så ägarbytet måste ju gått igenom? Köparen ska såklart betala skatten oavsett, det är ju inte jag som ska ha bilen i framtiden men jag vill vara schysst mot köparen och förklara att jag hade fel och att skatten ska betalas nu. Eller kommer det dimpa ner en faktura i nya ägarens brevlåda?

Edit: lite märkligt det där. Jag är tydligen den som ska betala men nya ägaren kommer bli av med bilen om nya ägaren vägrar betala. Jag tänker ju inte betala för skatt 12mån framåt när jag inte ens äger bilen. Skulden blev synlig idag för jag ställde på bilen igår, innan dess såg jag ingen skuld för den var avställd. Men har verkligen ingen lust att tjafsa om detta eller betala skatt för någon annan på en bil jag gav sjukt bra pris på. Så kanske bara låta det vara tills nya ägaren ser att skatten behöver betalas? Helst skulle jag vilja ringa och förklara läget men jag vet hur folk är, då vill de säkert försöka häva köpet och skit.
Senast redigerad av IWannaBeAdored 2023-11-02 kl. 05:55.
Citera
2023-11-02, 06:04
Bannlyst
Du kommer bli ansvarig för skatten då skattemånaden är oktober och du ägde den i oktober. Oavsett om den var avställd eller inte. Skatten ligger på dig.
Nya ägaren kommer inte kunna använda bilen tills dess du betalt skatten men det är din egna grop du gräver.
Lycka till.
Citera
2023-11-02, 06:11
Medlem
Du betalar inte för någon annan. Du ägde bilen vid tillfället det skulle betalas. Du betalar för dig själv, se till att betala nu. Annars får du kronkalle på dig.

Jag köpte en bil för några år sedan där säljaren inte hade betalat skatten och påstod att detär mitt ansvar att betala det, tog upp det med transportstyrelsen och de sa att det är den som äger bilen vid skattemånaden som ska betala.

Jag gav mig inte, en månad senare hade säljaren betalat, förmodligen fått inkassokrav.
Citera
2023-11-02, 06:14
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2023-07-13
Du kommer bli ansvarig för skatten då skattemånaden är oktober och du ägde den i oktober. Oavsett om den var avställd eller inte. Skatten ligger på dig.
Nya ägaren kommer inte kunna använda bilen tills dess du betalt skatten men det är din egna grop du gräver.
Lycka till.
Då får jag förklara det för nya ägaren. Men kommer nya ägaren få en faktura också? Eller bara jag? Sjukt störigt då de skulle köpt bilen i oktober också men inte kunde komma förrän några dagar senare.

Citat:
Ursprungligen postat av Fotpedal
Du betalar inte för någon annan. Du ägde bilen vid tillfället det skulle betalas. Du betalar för dig själv, se till att betala nu. Annars får du kronkalle på dig.

Jag köpte en bil för några år sedan där säljaren inte hade betalat skatten och påstod att detär mitt ansvar att betala det, tog upp det med transportstyrelsen och de sa att det är den som äger bilen vid skattemånaden som ska betala.

Jag gav mig inte, en månad senare hade säljaren betalat, förmodligen fått inkassokrav.

Fast på sätt och vis blir ju det att jag betala för någon annan. Jag säljer en bil 1 november och betalar skatt för nya ägaren i ett år framöver, inte bakåt i tiden. Så pga. en dag ska jag betala ett års skatt. Jag har också varit med om tvärtom men då var det en som inte betalat på flera månader innan jag köpte bilen och dolt det för mig. Det är skillnad tycker jag.
Senast redigerad av IWannaBeAdored 2023-11-02 kl. 06:18.
Citera
2023-11-02, 06:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Då får jag förklara det för nya ägaren. Men kommer nya ägaren få en faktura också? Eller bara jag? Sjukt störigt då de skulle köpt bilen i oktober också men inte kunde komma förrän några dagar senare.
Nej det är bara du som får en faktura. Betalar du inte så blir bara din skuld större så fattar inte varför du ber om problem.
Det är reglerat i fordonsskatten och framgår tydligt i regelboken att du kommer hållas ansvarig att betala.

Sjukt störigt eller inte du har ju lite eget ansvar att kolla upp saker än att bara anta.
Det är inte den första som tänkt blåsa köparen på skatten med att sälja bilen samma månad.
Citera
2023-11-02, 06:18
Medlem
Citat:

Fast på sätt och vis blir ju det att jag betala för någon annan. Jag säljer en bil 1 november och betalar skatt för nya ägaren i ett år framöver, inte bakåt i tiden.

Nya ägaren kommer självklart inte få någon faktura. Du har fått lära dig en läxa nu, kolla upp vad som gäller och köp inte saker du inte har råd med.
Citera
2023-11-02, 06:19
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2023-07-13
Nej det är bara du som får en faktura. Betalar du inte så blir bara din skuld större så fattar inte varför du ber om problem.
Det är reglerat i fordonsskatten och framgår tydligt i regelboken att du kommer hållas ansvarig att betala.

Sjukt störigt eller inte du har ju lite eget ansvar att kolla upp saker än att bara anta.
Det är inte den första som tänkt blåsa köparen på skatten med att sälja bilen samma månad.
Ber om problem?

Jag kollade upp om bilen hade skuld precis innan jag gjorde ägarbytet och det stod att det inte fanns några skulder. Jag har inte tänkt blåsa någon. Startade tråden bland annat i syfte med att jag inte vill blåsa någon....
Senast redigerad av IWannaBeAdored 2023-11-02 kl. 06:23.
Citera
2023-11-02, 06:26
Medlem
Räkna ut hur mycket skatt som du trodde fanns kvar på bilen, informera den nya ägaren och gör upp med honom.
Dvs ni delar på årsskatten, då lurar du ingen.
Citera
2023-11-02, 06:36
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Potler
Räkna ut hur mycket skatt som du trodde fanns kvar på bilen, informera den nya ägaren och gör upp med honom.
Dvs ni delar på årsskatten, då lurar du ingen.
Det som är bakåt i tiden handlar om typ 10kr men from. igår och fram till sista oktober 2024 är det ett par tusen.
Citera
2023-11-02, 06:38
Medlem
Citat:
Ber om problem?

Jag kollade upp om bilen hade skuld precis innan jag gjorde ägarbytet och det stod att det inte fanns några skulder. Jag har inte tänkt blåsa någon. Startade tråden bland annat i syfte med att jag inte vill blåsa någon....

Men om du inte vill blåsa någon är det väl bara att betala skatten? Du har ju redan sagt till säljaren att den är betald och enligt dig själv trodde du skatten var betald.

Det är först nu i efterhand du vill ändra villkoren och i mina ögon är det att försöka blåsa någon. Det är inte nån större skillnad än att säga att vinterhjul ingår och sen inte skicka med några vinterhjul, skulle du även i det fallet säga att det blivit ett misstag? -”Hej! Jo jag sa att vinterhjul skulle ingå men jag ångrade mig då jag inte kunde hitta dom. Hare bra!”.
Citera
2023-11-02, 06:43
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Men om du inte vill blåsa någon är det väl bara att betala skatten? Du har ju redan sagt till säljaren att den är betald och enligt dig själv trodde du skatten var betald.

Det är först nu i efterhand du vill ändra villkoren och i mina ögon är det att försöka blåsa någon. Det är inte nån större skillnad än att säga att vinterhjul ingår och sen inte skicka med några vinterhjul, skulle du även i det fallet säga att det blivit ett misstag? -”Hej! Jo jag sa att vinterhjul skulle ingå men jag ångrade mig då jag inte kunde hitta dom. Hare bra!”.
Tror du behöver läsa om. Det handlar om en dag som ställer till det. Då är det schyssta mänskliga att nya ägaren betalar. De skulle kommit i oktober och då hade jag dels sluppit det här och parkering för november. Försöker inte blåsa någon, jag hatar folk som jävlas med bilar, har råkat ut för det själv och det är hemskt. Så om de vägrar kommer jag betala men jag har aldrig fått någon karma för mitt snälla beteende. Här tycker jag nya ägaren ska betala av princip. Båda vi kollade upp och såg att det inte fanns någon skuld vilket inte fanns vid köptillfället och inte hade funnits om personen dykt upp någon av de dagar jag tog ledigt för att personen skulle komma. Lagligt är det jag som ska betala för jag stod som ägare en jävla dag i november men mänskligt borde köparen kunna förstå situationen och vara schysst. Du borde prova det nån gång, att vara schysst.

Urkass jämförelse då jag inte får en skuld om jag inte skickar med vinterhjul.
Senast redigerad av IWannaBeAdored 2023-11-02 kl. 06:48.
Citera
2023-11-02, 06:46
Medlem
Citat:
Det som är bakåt i tiden handlar om typ 10kr men from. igår och fram till sista oktober 2024 är det ett par tusen.

Du får väl räkna fram tills det datumet i vår som du trodde den var betald till.
Det är ju den summan du i så fall kan göra upp med köparen om.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in