Citat:
Ursprungligen postat av
rotebro-conny
Lite rörigt det här. Sålde du bilen och gjorde ägarbyte när den var avställd är det väl nya ägaren som ska betala skatten.
Om du däremot först ställde på bilen och sen gjorde ägarbyte är det du som åker på skatten om jag kommer i håg rätt.
Alltså hur transportstyrelsen ser på saken. Sen är det väl du som ska betala den i vilket fall om du lovat köparen det. Men har du bara lovat att den är skattad till i vår betalar du väl bara honom det. Om det nu är han som får räkningen.
Får du räkningen betalar du hela och försöker få köparen att betala dig för det du inte lovat så hade jag gjort.
Köpte själv en bil en gång där säljaren fick betala skatten ett helt år framåt men eftersom bilen var billig och det var mer eller mindre (felaktigt) underförstått från säljarens sida att skatten skulle betalas av mig delade vi på det men det var ren välvilja från min sida eftersom jag tvärt mot säljaren visste att han skulle få räkningen.
Jag ställde på bilen precis innan de kom så den var försäkrad när de skulle provköra ifall nåt skulle hända under turen.
Jag har egentligen inte lovat någonting. Jag sa i förbifarten typ "tror förresten skatten är betald till i vår men är inte säker, vet att det går på sista siffran" och så sa jag att den kostade typ dubbla mot vad skatten ligger på (även där pga. att jag blandade ihop det med en annan bil) sen kollade ingen av oss upp sista siffran och månad (jag hade inte mobilen där då) och vi pratade inget mer om det och kom inte överens om nåt speciellt. Känns som sån jävla otur när det gäller en enda dag+att jag som jag skrev måste betala parkering en månad också för de inte kom sista oktober istället för första november. Köparen lär ju garanterat tro på att jag gjort detta med flit

Men är 100% ärligt misstag och sjukt störande som sagt att om köparen varit ägare för två dagar sen hade all skatt legat på köparen, inkl. bakåt i tiden i september/oktober de dagar den var påställd för jag ställde av och på typ 3 gånger.
Jag tycker jag varit schysst nu som informerat om detta och bett om att bli uppringd. Köparen har läst men inte svarat för tror väl inte på att jag är ärlig... Till skillnad från när jag köpte en bil och inte blev informerad alls och fick blockerat nummer när jag påpekade att skatten inte var betald och då rörde det sig inte om en dag eller ett missförstånd, han ljög om att den var betald (till skillnad från mig som alltså sa att jag TROR att det ska betalas i vår) sket dels i att betala och att informera mig så jag körde runt med körförbud i typ tre veckor... Schysst av dig förresten.