2015-04-08, 12:04
Hej!!

Jag har inte sett att det har funnits någon tråd om hur det är att bo på Hammarö, så därför tänkte jag skapa en då jag själv är intresserad om hur det är där. Så finns det någon som vet hur det är att bo på Hammarö? Är det tryggt och minimalt med primitiva kaxiga tonårsgäng som vill göra livet surt för en eller är man trygg där med Svenska mått mätt? Utöver trygghet, är det något annat ni vet om Hammarö och hur det är att bo och verka där så skriv det här
Citera
2015-04-08, 17:08
Medlem
Hammarö är ett bra ställe för barnfamiljer att bo på. Nära till en väldigt fin natur och Vänern ligger vid husknuten. Man har också nära till Karlstad (~15min med bil) med allt vad det innebär, uteliv, nöjen, arbete och universitet.
Det är ett relativt tryggt område att bo på, uppskattat av folk, det märker man på huspriserna som stiger snabbt.
Citera
2023-10-31, 10:44
Medlem
Tänkte flytta ditt med barnen och undrar det samma.
Stannar kvar i Karlstad eller flytta till Hammarö? Finns det någon som gjort samma resa kan ge lite input om hur det är?
Citera
2023-11-01, 04:07
Moderator
evilhoneys avatar
Bostad, hem och trädgård --> Bostadsorter och områden
/Moderator
Citera
2023-11-01, 04:39
Medlem
Kommunalskatten är nästan 2% högre på Hammarö än i Karlstad.
Annars är nog det mesta okay.
Citera
2023-11-01, 14:34
Medlem
Il.Malizias avatar
Har hört väldigt bra saker om Hammarö av vänner i Värmland. Verkar vara deras Djursholm/Vaxholm.

Påminnelse om att man måste avsätta någon sommarvecka på att utforska Vänern med båt. Finns väldigt mycket trevligt att se.
Citera
2023-11-03, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirunabengt
Kommunalskatten är nästan 2% högre på Hammarö än i Karlstad.
Annars är nog det mesta okay.

ja lite surt att betala 1500kr extra i skatt för 2 som jobbar i hushållen i månad men fråga är: är det värt det?
Citera
2023-11-04, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Il.Malizia
Har hört väldigt bra saker om Hammarö av vänner i Värmland. Verkar vara deras Djursholm/Vaxholm.

Nja, Skoghall med sin industri är i grunden en klassisk bruksort, kommunen brukade vara ett typiskt värmländskt sossefäste där partiet fick 50%+ i varje val. Den stora förändringen har kommit under de senaste 30-40 åren och i princip sedan Hammaröleden byggdes, man har klarat sig tack vare läget intill Karlstad och att kommunen utnyttjat den nya vägen med att släppa fram nya villor nära Vänernstränderna. Sen har kommunen haft det goda omdömet att ha ganska litet hyreshusbestånd både privat och kommunalt, det hjälper till att hålla nere andelen misärboenden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in