2023-11-01, 01:12
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ang fetat om att vifta bort för lättvindigt.

De pratar rent juridiskt om "impulsartade våldsbrott" och "upprörd stämning" när uppsåt ska bedömas, men tycks slå knut på sig själva ang hur de drar slutsatser.

När det kommer till medicinsk bedömning så framgår det per text att de inte har den kapaciteten.

När det kommer till psykologi (el för all del forensisk sådan) så lär de inte ha den kompetensen heller.

HovR gör dock antaganden om en gärningspersons psyke och drar slutsatser som ligger J till last och ökar Majas pluskonto?

De tycker att J:s beskrivning efter fällning är för kortfattad och det är för detaljfattig i den mest heta tidsspegeln.

Det kan ju förvisso ha varit tumultartat och chockartat - men matchar inte ett mer rationellt efterförlopp menar HovR:
Faktum är att det sällan är förväntat att få fram detaljer i mordskedet om det rör sig om blint raseri el" upprörd stämning". De tycks totalt ignorera att det i stort sett kan svarta i den sekvens som mord sker.

Det har ingenting med förloppet strax efter att göra som om det skulle vittna om nåt ut en psykologisk aspekt.
Det är ofta nåt konkret sker när första chocken lagt sig, möjligen mer på automatik än logik.

Faktum är att J börjar inte med mobil och cykel enligt sin beskrivning.
De (el hon) sitter först still.
Hon reagerar sen på nåt blött, hämtar papper och torkar.
Rent instinktivt - och sen börjar hon däremot reagera efter en mördares mönster som tänker dölja brott.
Mobil, cykel (och sen Tove.)

I nästa stund återkommer de till händelseförlopp.
Då satt hon "inte helt obetydlig stund" bredvid Tove. Vilket kan betraktas som den återhämtningstid jag nämnt:
Det har du absolut rätt i.

Hur noggrant har Johanna ens blivit utfrågad om detta?
Citera
2023-11-01, 01:15
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Det är riktigt illa att hovrätten uttrycker sig som dom gör. Maja kan tala sanning men likagärna ljuga, vi tror inte på henne men hon kan inte dömas utan bevis.

Som om hon inte hade tillitsproblem sen tidigare.
Detta är fruktansvärt och jag tror att Toves anhöriga inser att Maja inte var med och dödade Tove.

Det gör de inte! Varför tror du att du har rätt att uttala dig på deras vägnar? Du bestämmer inte vad de tycker!
Citera
2023-11-01, 01:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ja, det är smaklöst att ljuga på detta sätt som nu flera i tråden försökt sig på!

Nånting som kanske glöms bort, är att Toves anhöriga kände eller iaf visste en hel del om både Johanna och Maja. A*lbin, tvillingsystern och flera av deras vänner har känt dom i över två år. Dom om någon borde ju iså fall inse att Maja är ett offer för Johannas manipulation. Att Maja bara blivit lurad in i dessa hemskheter mot sin vilja.

Men nu gör dom inte det! Dom anser att även Maja är skyldig till mordet, och att hon var delaktig i badrummet genom att hålla fast Toves armar så hon blev försvarslös.
Ja, det kan man ju försöka synka med allt vurmande om stackars Maja.
Det är kanske där skon klämmer.
Citat:
Edit. Hela deras vänskap kan kokas ner i vad som hände dom 4-5 min inne i badrummet. Johanna doern tar tag i taktpinnen och fäller Tove, och den ständige vapendragaren som är några meter ifrån rycker genast in och hjälper sin bästis.
Helt utan några långtgående tankar om vilken skada och smärta dom orsakar. Dom ser bara ett problem som dom vill få bort och dom hjälps åt i vanlig ordning. Även med dumpningen av T s tillhörigheter och kroppen hjälpts dom åt med. Samma lögn håller dom fast vid, ända tills polisen överbevisar dom. Då är det roliga slut och M dumpar sin fd bästis utan betänkligheter.
Jag är mycket nyfiken på (motivering) vad som Majas förmildrande omständigheter baseras på (grovt gravfridsbrott) ang det som framkommit om "Hellmans psykiatriska problematik."

Jag har tidigare ironiserat om det är psykologens beskrivning om Maja i relation till doern Johanna?

"min bedömning är att hon upplever det som skönt om det är nån som tar kommandot och kontrollen."

Vilket anspelar på det du skriver om doern som tar i taktpinnen och den ständige vapendragare som är redo att hoppa in.
Det är just denna villighet att hoppa in i ett begynnande slagsmål som ÅK skulle ha poängterat.
Att det kan vara en ren återspegling på vad som sen sker dvs ge igen med misshandel som har dödlig utgång.

Så länkas nämligen en indiciekedja om man samtidigt är redo att åberopa gemensamt och i samråd.
Citat:
Hela deras vänskap kan kokas ner i vad som hände dom 4-5 min inne i badrummet.
Exakt.

För övrigt har domen allt att sakna om deras långa och klibbiga team. Eftersom de har köpt försvarets bild timida bild av Maja - eftersom åklagarens bild lyser med sin frånvaro.

"Johanna Jansson och Maja Hellman var vid den aktuella tidpunkten nära vänner och umgicks mycket med varandra."
(..)
" Maja Hellman synes dock inte ha haft någon större del i konflikten."

Det var alles.

"(..) bilden av deras vänskap präglats av att det är Johanna Jansson som är styrande och Maja Hellman verkar ha intagit en mer tillbakadragen roll.
Det var vidare Johanna Jansson och Tove Tönnies som sedan en tid tillbaka hade en konflikt. Det var också Johanna Jansson och Tove Tönnies som var i bråk med varandra inne på Nöjet tidigare under kvällen."

Det var alles.

Bort med "skadegörelsen" - ergo mordförsök på Tove - så var Majas beteende borta också.

Allt om risky var som bortblåst, alla indicier om att J varit uppe och ränt på natten.
Stegserien dög inte.
Det var nog inte det datumet det brann i dörrposten och alla sökord i datorn kunde bortses från.

Allt riktat hat mot Tove och att hennes ex F visste om att hon tänt på 8 månader tidigare hos exet H var inte alls ett sammanträffande.
Du vet...såna där indicier.
Senast redigerad av develi 2023-11-01 kl. 01:40.
Citera
2023-11-01, 01:34
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Det har du absolut rätt i.

Hur noggrant har Johanna ens blivit utfrågad om detta?
Efter vad jag minns så berättar hon i stor sett det samma som i förhör.
Först fritt (likt Maja) och sen frågor från ÅK.
Citera
2023-11-01, 01:36
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The.Leader
Eller hur! Men när Vilhelmsson börjar med att säga "Detta var Johannas konflikt" så var det inte svårt att räkna ut hur utgången skulle bli. Visst, i grunden var detta Johannas konflikt. MEN, dynamiken mellan tjejerna gjorde att konflikten även blev Majas. Och Maja hade sina egna skäl. Men jag tror att Vilhelmsson inte fattat hur deras relation egentligen såg ut och hur dom fungerade tillsammans.

Jag gissar på att Rullman såg dom som dom var. Det handlade inte bara om att Maja höll Ts händer eller var i lägenheten. Det handlade om hur tjejerna fungerade tillsammans och ställde upp för varandra.

Citat:
när Vilhelmsson börjar med att säga "Detta var Johannas konflikt"

Det är ju Maja-försvararnas argument! Låter som om han pratat med GW.
Citera
2023-11-01, 01:39
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Efter vad jag minns så berättar hon i stor sett det samma som i förhör.
Först fritt (likt Maja) och sen frågor från ÅK.
Man har alltså inte ansträngt sig något särskilt för att hon ska berätta utförligt, man har inte förklarat för henne att det är viktigt att hon berättar precis allt hon kan berätta om saken?
Citera
2023-11-01, 01:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Man har alltså inte ansträngt sig något särskilt för att hon ska berätta utförligt, man har inte förklarat för henne att det är viktigt att hon berättar precis allt hon kan berätta om saken?
Hon är så detaljerad hon kan, med tanke på det jag beskrivit, så HovR lär inte ha missat vad hon säger via ljudfil.
Jag tror hon var rätt överensstämmande med förhör, jag reagerade inte på nån nämnvärd diff när jag lyssnade.
Det är dock deras slutsatser som är underliga och på bas av deras konklusioner anses hon inte trovärdig om förlopp.
Citera
2023-11-01, 01:46
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Hon är så detaljerad hon kan, med tanke på det jag beskrivit, så HovR lär inte ha missat vad hon säger via ljudfil.
Jag tror hon var rätt överensstämmande med förhör.
Det är dock deras slutsatser som är underliga och på bas av deras konklusioner anses hon inte trovärdig om förlopp.
Slutsatserna är underliga ja, men slutsatserna blir ju ännu mer underliga om de inte gjort allt för att få henne att berätta så utförligt som möjligt.
Citera
2023-11-01, 01:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Slutsatserna är underliga ja, men slutsatserna blir ju ännu mer underliga om de inte gjort allt för att få henne att berätta så utförligt som möjligt.
Där ligger inte problemet ang deras psykologiska tolkningar. ÅK behöver inte förtydliga, även om mycket annat kan efterfrågas...
Hon är tillräckligt tydlig, likaväl som i förhör.

De drar inkompetenta slutsatser menar jag och OM de inte behärskar området så kan de begära förtydligande likaväl.
.. Eller för all del låta bli att låta som om det vore korrekt antagande.
Senast redigerad av develi 2023-11-01 kl. 01:52.
Citera
2023-11-01, 01:54
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Där ligger inte problemet ang deras psykologiska tolkningar. ÅK behöver inte förtydliga, även om mycket annat kan efterfrågas...
Hon är tillräckligt tydlig, likaväl som i förhör.
Jo, om polis och åklagare inte fått Johanna att förstå att det är av yttersta vikt att hon berättar precis allt hon kan berätta om saken, då har de gjort ett dåligt jobb, uppenbarligen, eftersom Johanna annars kanske hade kunnat berätta mer. Men jag förstår din poäng och är överens om det.
Citera
2023-11-01, 02:08
Medlem
develis avatar
Citat:
Jo, om polis och åklagare inte fått Johanna att förstå att det är av yttersta vikt att hon berättar precis allt hon kan berätta om saken, då har de gjort ett dåligt jobb, uppenbarligen, eftersom Johanna annars kanske hade kunnat berätta mer. Men jag förstår din poäng och är överens om det.
Ja, jag förstår vad du menar också.
Men hon är väldigt tydlig om emotioner, att det är svårt att återge osv.
Hon må ljuga om Majas medverkan om man nu har lust med det (inte riktat till dig) men hur hon beskriver det hela är faktiskt trovärdigt ang reaktioner/emotioner och beteende därefter.

Det jag har svårt för är att de sen drar slutsatser rent godtyckligt och utan kompetens. Speciellt om det är med och (partiellt) påverkar utfall.
Citera
2023-11-01, 02:25
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ja, jag förstår vad du menar också.
Men hon är väldigt tydlig om emotioner, att det är svårt att återge osv.
Hon må ljuga om Majas medverkan om man nu har lust med det (inte riktat till dig) men hur hon beskriver det hela är faktiskt trovärdigt ang reaktioner/emotioner och beteende därefter.

Det jag har svårt för är att de sen drar slutsatser rent godtyckligt och utan kompetens. Speciellt om det är med och (partiellt) påverkar utfall.
Ja, det är också väldigt motsägelsefullt och ologiskt att ställa den trovärdiga parten mot den definitivt inte trovärdiga parten i delar som gör varken till eller från för den förstnämnda men är negativa för den sistnämnda, och lita på den sistnämnda som rör dessa delar. Det är bisarrt. Johannas vittnesmål om att Maja deltog är inget avgörande bevis men det ska absolut väga tungt. Det är trovärdigt och förklarar de oklarheter som Maja skapat genom uppenbara lögner. Istället säger man att båda förmodligen ljuger och att det bör ha gått till på... ja, på något annat sätt helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in