2023-10-31, 17:50
Medlem
Upplyftens avatar
Har fått hem en inbunden bok (Liv Ullmans "Tidvatten" författad 1983) Köptes på antikvariat i Gbg. skrivet med kulspetspenna på försättsbladet :

Vennlig Hilsen
Liv Ullman
Boken är den svenska översättningen.
Jag bara undrar ifall det är något speciellt med böcker som har en signerat hälsning av en författare i allmänhet ? Boken köpte jag för 39:- kr.
Hade antikvariatet kunnat ta mer betalt ifall han upptäckt hälsningen (Antar att han inte gjort det) ? Finns det något extravärde rent materiellt med författarens hälsning som en gång signerades på ett boksläpp egentligen ?
Senast redigerad av Upplyften 2023-10-31 kl. 17:58.
Citera
2023-10-31, 19:24
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Har fått hem en inbunden bok (Liv Ullmans "Tidvatten" författad 1983) Köptes på antikvariat i Gbg. skrivet med kulspetspenna på försättsbladet :

Vennlig Hilsen
Liv Ullman
Boken är den svenska översättningen.
Jag bara undrar ifall det är något speciellt med böcker som har en signerat hälsning av en författare i allmänhet ? Boken köpte jag för 39:- kr.
Hade antikvariatet kunnat ta mer betalt ifall han upptäckt hälsningen (Antar att han inte gjort det) ? Finns det något extravärde rent materiellt med författarens hälsning som en gång signerades på ett boksläpp egentligen ?

Intressant fråga, vore kul om någon som jobbar/jobbat på antikvariat svarade i tråden.

Kollade på Bokbörsen, "Tidvatten" är ju ingen dyr bok, det finns ett par ex av första upplagan med skyddsomslag i nyskick eller nära nyskick till salu för 26 kr, och ett som har ordagrant samma signering som din för 100 kr. Lite mer än 39 borde göteborgsantikvariatet begärt tycker man. Men den för 100 verkar ha varit till salu i åratal.

Några stora pengar rör det sig väl sällan om. Jag köpte t ex en bok med personlig dedikation från Sven Stolpe för 75 kr, och det antikvariatet visste vad de sålde. Men jag ser att böcker signerade av t ex Harry Martinson, Tomas Tranströmer och Sture Dahlström annonseras ut för över tusenlappen. Och bortsett från pengarna tycker jag det är väldigt trevligt att äga en bok som författaren själv signerat.
Citera
2023-10-31, 20:07
Medlem
Upplyftens avatar
[quote=att|86254064. Och bortsett från pengarna tycker jag det är väldigt trevligt att äga en bok som författaren själv signerat.[/QUOTE]

Ja, det var min första bok med en personlig hälsning av författaren ( ren tur.)

Den är förstås speciell i mitt lilla bibliotek. Och med min Bergman-Fetisch så är den ännu mer värt :-)
Citera
2023-10-31, 20:26
Medlem
atts avatar
Citat:
Ja, det var min första bok med en personlig hälsning av författaren ( ren tur.)

Den är förstås speciell i mitt lilla bibliotek. Och med min Bergman-Fetisch så är den ännu mer värt :-)

Ja ibland har man tur. Köpte en bok av en annan av mina idoler, Tage Aurell, på Bokbörsen av ett antikvariat. I annonsen stod det att den var "namnad" och priset var facila 24 kr. Den var i själva verket försedd med personlig dedikation från författaren.
Citera
2023-10-31, 20:32
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Ja ibland har man tur. Köpte en bok av en annan av mina idoler, Tage Aurell, på Bokbörsen av ett antikvariat. I annonsen stod det att den var "namnad" och priset var facila 24 kr. Den var i själva verket försedd med personlig dedikation från författaren.

Berätta mer om denne Tage Aurell (Vi kan låtsas att trådämnet därmed är upplöst)

Är personligen galen i svensk 40-50 tal. Aldrig hört talas om Aurell
Senast redigerad av Upplyften 2023-10-31 kl. 20:34.
Citera
2023-10-31, 21:17
Medlem
atts avatar
Citat:
Berätta mer om denne Tage Aurell (Vi kan låtsas att trådämnet därmed är upplöst)

Är personligen galen i svensk 40-50 tal. Aldrig hört talas om Aurell

Aurell vore värd en egen tråd, ser att han inte fått det än och jag känner mig inte redo att starta den. Ett litet boktips här i alla fall. Han skrev noveller och korta romaner med motiv från Värmland. Det karakteristiska och det som gör honom läsvärd är att han inte slösar med orden. Han bygger upp en stämning med de minsta medel, det blir mycket dramatiskt och ofta mycket sorgligt. Om man som jag börjat tröttna på författare som bluddrar på sida upp och sida ner utan att komma nånvart då ska man läsa Aurell. Nästan alla hans böcker finns tillgängliga i Litteraturbanken. Själv hushållar jag med dem och har inte läst alla än, men till exempel Smärre berättelser kan nog vara en bra början.

https://litteraturbanken.se/f%C3%B6r...AurellT/titlar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in