Citat:
Ursprungligen postat av
Upplyften
Har fått hem en inbunden bok (Liv Ullmans "Tidvatten" författad 1983) Köptes på antikvariat i Gbg. skrivet med kulspetspenna på försättsbladet :
Vennlig Hilsen
Liv Ullman
Boken är den svenska översättningen.
Jag bara undrar ifall det är något speciellt med böcker som har en signerat hälsning av en författare i allmänhet ? Boken köpte jag för 39:- kr.
Hade antikvariatet kunnat ta mer betalt ifall han upptäckt hälsningen (Antar att han inte gjort det) ? Finns det något extravärde rent materiellt med författarens hälsning som en gång signerades på ett boksläpp egentligen ?
Intressant fråga, vore kul om någon som jobbar/jobbat på antikvariat svarade i tråden.
Kollade på Bokbörsen, "Tidvatten" är ju ingen dyr bok, det finns ett par ex av första upplagan med skyddsomslag i nyskick eller nära nyskick till salu för 26 kr, och ett som har ordagrant samma signering som din för 100 kr. Lite mer än 39 borde göteborgsantikvariatet begärt tycker man. Men den för 100 verkar ha varit till salu i åratal.
Några stora pengar rör det sig väl sällan om. Jag köpte t ex en bok med personlig dedikation från Sven Stolpe för 75 kr, och det antikvariatet visste vad de sålde. Men jag ser att böcker signerade av t ex Harry Martinson, Tomas Tranströmer och Sture Dahlström annonseras ut för över tusenlappen. Och bortsett från pengarna tycker jag det är väldigt trevligt att äga en bok som författaren själv signerat.