Citat:
Ursprungligen postat av
bytok
Om tesla redan betalar goda löner i förhållande till andra arbetsplatser med kollektivavtal och bonusar osb. varför är man rädd för ett kollektivavtal?

Jag tror att missförstått det hela.
Tesla är inte "rädd" för ett kollektivavtal, men man har som företagspolicy att inte använda lokala kollektivavtal.
Ingenstans i hela världen har Tesla kollektivavtal för någon av sina anställda, och det verkar finnas en del missnöjda föredetta anställda världen runt, men också en hel del förnöjda.
I Sverige har bilmekaniker hos Tesla långt bättre villkor än andra bilmekaniker, och detta trots bristen på kollektivavtal.
Att tvinga på Tesla kollektivavtal handlar främst om fackförbundens egna livsvilja;
Om Tesla visar att fackförbunden inte behövs som en vampyr mellan arbetsgivare och arbetstagare; då är fackfolkens födkrok och makt hotad!
Jag ser för mig att LO kommer ställa till ett rent helvete trots att jobbarna har det bra, Tesla kommer tvingas bort från Sverige och med det arbetstillfällen.
Det blir på något sätt ett prejudikat för andra globala större aktörer som då undviker Sverige just på grund av de problem LO ställer till.
Allt detta gör att Sverige fortsätter bli fattigare och fattigare sett i en global kontext.