2023-10-31, 13:42
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Formann
Ut i fra hans beskrivelse av familien så kan det virke som de alle er mer eller mindre halvgærne.

Ja, man kan jo begynne å lure. TH er jo faren, så noe må barna ha arvet av genene.
Citera
2023-10-31, 13:43
Medlem
Nottelitens avatar
Från Nrk :
Mannen som fyrte av fleire skot på parkeringsplassen til Ikea Furuset 21. februar i år er dømd til tre år og seks månadar.

44-åringen er frifunnen for drapsforsøk.

Han er derimot dømd for kroppsskade, grove truslar og for å ha hatt ulovleg skytevåpen.

Mannen må også betale 183.000 kroner i erstatning og oppreisning til dei tre fornærma.
länk till artikeln :
https://www.nrk.no/osloogviken/mann-i-40-arene-domd-til-fengsel-i-tre-ar-og-seks-manadar-etter-skyting-ved-ikea-pa-furuset-1.166135 68

med gott uppförande är han då en fri man strax före 1 juli 2025...
Citera
2023-10-31, 13:47
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Jeg synes å ane en skjerpelse i språket i omtalen av siktelsen mot Tom Hagen. Eller. Det er snakk om skrivefeil kanskje.

Ja, det kan jo virke slik. De var jo veldig nøye i begynnelsen med å skrive "drap eller medvirkning til drap". Undrer på om de mener hun ble drept på morgenen eller etter at de kom hjem kvelden før.
Syntes jeg kan lukte at MB kommer til å bli siktet for falsk forklaring, om hun ikke allerede har blitt det.
En slik siktelse må de holde hemmelig, siden det vil peke ytterligere mot TH som drapsmann.
Citera
2023-10-31, 14:01
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Jeg synes å ane en skjerpelse i språket i omtalen av siktelsen mot Tom Hagen. Eller. Det er snakk om skrivefeil kanskje.

Aftenposten i dag, 31. oktober 2023
Fem år siden Anne-Elisabeth Hagen forsvant: Dette er bevisene som politiet håper kan løse saken

Aftenposten har gjort en endring i artikkelen etter at den ble publisert. Det er billedteksten under et fotografi av Tom Hagen, med arbeidsveska si, på gårdsplassen i S4, på vei mot bilen.
Aftenposten presiserer: I en billedtekst skrev vi at «Politiet mener fortsatt at Tom Hagen mest sannsynlig har tatt livet av sin ektefelle, Anne-Elisabeth Hagen.» Det mest presise er at Hagen fortsatt er siktet av politiet. En siktelse innebærer at politiet mener det er sannsynlighetsovervekt for at vedkommende er rett gjerningsperson på det tidspunktet siktelsen utferdiges. Aftenposten kjenner ikke til hva politiet mener om sannsynlighetsovervekt i dag. Artikkelen ble endret tirsdag 31. oktober klokken 10.03.
Det bedrives litt ordkløveri her. Artikkelen avsluttet med en oppsummering.
Anne-Elisabeth Falkevik Hagen (69) forsvant 31. oktober 2018. Politiet har pågrepet og siktet hennes ektemann, Tom Hagen, for drap eller medvirkning til drap.
For meg ville det utgjøre en skjerpelse av mistanken mot Tom Hagen, om han omtales som siktet for drap eller om mediene bruker den vanligste formuleringen, at Hagen er siktet for drap eller medvirkning til drap.

Her brukes begge formuleringene.

Adresseavisen har en kort notis om saken i dag.

https://www.adressa.no/nyheter/innenriks/i/dwEev1/dette-skjer-i-dag
9. januar 2019 offentliggjorde politiet at de siden 31. oktober 2018 hadde etterforsket forsvinningen til Anne-Elisabeth Hagen, ektefellen til forretningsmannen og milliardæren Tom Hagen. Siden 28. april 2023 har Tom Hagen vært siktet for drap på sin ektefelle.
Nok en skrivefeil? Eller, har det skjedd en endring, en skjerpelse av siktelsen, 28. april i år?

Den opprinnelige siktelsen på drap eller medvirkning til drap, ble kjent 28. april 2020.

Vet ikke helt hva jeg skal tro jeg.

Men, legger merke til at noen medier skriver veldig tydelig i dag, at Anne-Elisabeth aldri ble bortført.

Som abcnyheter.no skriver i dag, 31. okt 2023.
Politiet avviser kidnappings-teorien i Lørenskog-saken: Alt peker mot drap

Om kidnappingsbrevet.
Brevet, som indikerte at hun var bortført mot sin vilje, regnes nå av politiet som helt usannsynlig.

Tvert imot mener etterforskerne at gjerningspersonenes intensjon var å forvirre, og skape en illusjon om at Anne-Elisabeth var bortført fra sin egen bolig, og ble holdt i live for å kunne kreve betydelige beløp i løsepenger i bytte mot løslatelse.
Synes saken hardner til nå. Alvoret i siktelsen mot Tom Hagen blir skjerpet. Tom Hagen blir knyttet mer direkte og sterkere til selve drapshandlingen.

Edit.

Jeg mener å huske at de første oppslagene om pågripelse av Tom Hagen 28. april 2020 omtalte at Hagen var siktet for drap av Anne-Elisabeth Hagen. Dette ble raskt endret til siktet for drap, eller medvirkning til drap.

Som om politi og påtalemyndighet valgte å holde døren åpen for mulige leide gjerningspersoner. Også av hensyn til å overholde regelverket rundt plikten til å unngå forhåndsdømming.

Media virker noe tydeligere og skarpere i forumleringen omkring THs rolle, det er jeg enig i.
Samtidig sier påtaleleder LRØ at han ikke vil kommentere om mistankegrunnlaget mot TH er
styrket eller svekket.

Ser også at de forskjellige mediene bruker litt forskjellige vendinger og formuleringer, samtidig
som de er ganske flittig til å sitere og referere til hverandre. Samtidig er det ganske tydelig at
politiet ikke har lagt noe nytt på bordet. Hovedgrunnlaget for å se bort fra reell kidnapping er
det samme som da de endret hovedhypotesen fra kidnapping til drap, ser det ut til.

Så skriver de at politiet tror AE ble drept av "ukjente gjerningspersoner".

Som ABC-nyheter skriver:
Overfor TV 2 bekrefter politiinspektør Lars Reinholdt-Østbye ved Øst politidistrikt at politiets hovedhypotese er at Anne-Elisabeth Hagen ble tatt av dage av ukjente gjerningsmenn.
Og videre:

På denne bakgrunn er politiet nå mer og mer sikre i sin sak: Noen planla å drepe Anne-Elisabeth Hagen, og gjennomførte planen. Spørsmålet er hva motivet var, og hvem som var i stand til å gjennomføre drapet.
"Spørsmålet er hva motivet var". Vel, motivet i politiets hypotese er jo greit formulert tidligere.
Det er THs frykt for konsekvensene av en skilsmisse, og som TV2 skrev nylig er ektepakten og
frykten for en rettslig prøvelse av den, sentral i det antatte hovedmotivet.
Citera
2023-10-31, 14:15
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaanseth
Ja, det kan jo virke slik. De var jo veldig nøye i begynnelsen med å skrive "drap eller medvirkning til drap". Undrer på om de mener hun ble drept på morgenen eller etter at de kom hjem kvelden før.
Syntes jeg kan lukte at MB kommer til å bli siktet for falsk forklaring, om hun ikke allerede har blitt det.
En slik siktelse må de holde hemmelig, siden det vil peke ytterligere mot TH som drapsmann.

Hva om det er så enkelt at TH har brukt stemmeforfalskning i de to sentrale samtalene.
RU sitt facebookinnlegg fra våren 2018 bekrefter at slik teknologi var tilgjengelig da.
Vi vet også at RU, som hadde kunnskap om denne teknologien, var i flere møter med TH
også etter dette facebookinnlegget.

Såvidt vi vet, fins det få eller ingen indikasjoner på at fremmede har ankommet boligen på dagtid.
Ingen fysiske observasjoner av ukjent gjerningsmann. Ingen fysiske observasjoner av AE.
Kun to telefonsamtaler vitner om at hun var i live den morgenen, og en bevegelsessensor på
telefonen som vitner om bevegelse i huset mens TH var på jobb.

Bevisene som tilsier at AE var i live, er kun teknologiske.
Teknologi kan manipuleres. TH har hatt mye tid på å lære seg dette, prøve og feile.
Han har hatt god tid til å tilrettelegge for transport og dumping i en ferdiglaget grav e.l.

Hvorfor skulle han unnlate å ta seg slikt bry dersom det kunne gi ham muligheten til å
begå et drap uten å beviselig kunne knyttes til det? Såfremt drapsmotivet var sterkt nok.
Gitt hans personlighet og årelange private kampanje mot AE, ser motivet temmelig klart ut.
Citera
2023-10-31, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Media virker noe tydeligere og skarpere i forumleringen omkring THs rolle, det er jeg enig i.
Samtidig sier påtaleleder LRØ at han ikke vil kommentere om mistankegrunnlaget mot TH er
styrket eller svekket.

Ser også at de forskjellige mediene bruker litt forskjellige vendinger og formuleringer, samtidig
som de er ganske flittig til å sitere og referere til hverandre. Samtidig er det ganske tydelig at
politiet ikke har lagt noe nytt på bordet. Hovedgrunnlaget for å se bort fra reell kidnapping er
det samme som da de endret hovedhypotesen fra kidnapping til drap, ser det ut til.

Så skriver de at politiet tror AE ble drept av "ukjente gjerningspersoner".

Som ABC-nyheter skriver:
Overfor TV 2 bekrefter politiinspektør Lars Reinholdt-Østbye ved Øst politidistrikt at politiets hovedhypotese er at Anne-Elisabeth Hagen ble tatt av dage av ukjente gjerningsmenn.
Og videre:

På denne bakgrunn er politiet nå mer og mer sikre i sin sak: Noen planla å drepe Anne-Elisabeth Hagen, og gjennomførte planen. Spørsmålet er hva motivet var, og hvem som var i stand til å gjennomføre drapet.
"Spørsmålet er hva motivet var". Vel, motivet i politiets hypotese er jo greit formulert tidligere.
Det er THs frykt for konsekvensene av en skilsmisse, og som TV2 skrev nylig er ektepakten og
frykten for en rettslig prøvelse av den, sentral i det antatte hovedmotivet.

At politiets hovedhypotese er at Anne-Elisabeth Hagen ble tatt av dage av ukjente gjerningsmenn er en formulering som er valgt for å unngå forhåndsdømming. Det er heller ikke faktisk feil, da formuleringen ukjente gjerningsmenn i dette tilfellet også inkluderer Tom Hagen. Ukjent blir da det samme som ikke ennå kjent eller avslørt.

Det ligger likevel tydelig i siktelsen at Tom Hagen er mistenkt for å ha drept Anne-Elisabeth.

Spørsmål om motiv har vært omtalt av flere medier den siste tiden. Opp mot én milliard norske kroner er et tydelig motiv.

Spørsmål om hvem som har hatt anledning til å begå drapet. Best anledning har Tom Hagen hatt, han bor på åstedet og de fleste beviser han må ha avsatt under ugjerningen, kan bortforklares med det.

Så til det siste spørsmålet, hvem som var i stand til å gjennomføre drapet. Tror man at Tom Hagen er i stand til å gjennomføre drap? Har han tilstrekkelig voldskapital? Mange av de som kjenner han mener det. Det inntrykket han har gitt i mediene, tilsier det. At han høyst sannsynlig er i stand til å drepe.
Citera
2023-10-31, 14:28
Medlem
Citat:
At TH har gjort alt selv.

Det må vedkommende gjerne få mene, men jeg anser ikke det som nærmest sannheten.
Selv tror jeg han hadde flere hjelpere i både planleggingen av dette og en eller flere medvirkere på selve drapsdagen i SV4.
Hjelp da før drapet ved å ha kontroll på henne, men at han selv utførte drapet på henne og deretter hjelp til å frakte henne til hennes «siste» hvilested.
Han kan rett og slett ikke ha utført dette alene med tanke på sitt tighte alibi slik jeg ser det.
Senast redigerad av Kokadu 2023-10-31 kl. 14:29. Anledning: Rette
Citera
2023-10-31, 14:28
Medlem
Og jeg som hadde håpet at politiet tok ut tiltale mot TH for økonomisk vold i dag.
Citera
2023-10-31, 14:45
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
At politiets hovedhypotese er at Anne-Elisabeth Hagen ble tatt av dage av ukjente gjerningsmenn er en formulering som er valgt for å unngå forhåndsdømming. Det er heller ikke faktisk feil, da formuleringen ukjente gjerningsmenn i dette tilfellet også inkluderer Tom Hagen. Ukjent blir da det samme som ikke ennå kjent eller avslørt.

Det ligger likevel tydelig i siktelsen at Tom Hagen er mistenkt for å ha drept Anne-Elisabeth.

Spørsmål om motiv har vært omtalt av flere medier den siste tiden. Opp mot én milliard norske kroner er et tydelig motiv.

Spørsmål om hvem som har hatt anledning til å begå drapet. Best anledning har Tom Hagen hatt, han bor på åstedet og de fleste beviser han må ha avsatt under ugjerningen, kan bortforklares med det.

Så til det siste spørsmålet, hvem som var i stand til å gjennomføre drapet. Tror man at Tom Hagen er i stand til å gjennomføre drap? Har han tilstrekkelig voldskapital? Mange av de som kjenner han mener det. Det inntrykket han har gitt i mediene, tilsier det. At han høyst sannsynlig er i stand til å drepe.

Ja, innforstått med at TH er "ukjent" så lenge det ikke er bevist at han er gjerningsperson.

Citat:
Ursprungligen postat av Kokadu
Det må vedkommende gjerne få mene, men jeg anser ikke det som nærmest sannheten.
Selv tror jeg han hadde flere hjelpere i både planleggingen av dette og en eller flere medvirkere på selve drapsdagen i SV4.
Hjelp da før drapet ved å ha kontroll på henne, men at han selv utførte drapet på henne og deretter hjelp til å frakte henne til hennes «siste» hvilested.
Han kan rett og slett ikke ha utført dette alene med tanke på sitt tighte alibi slik jeg ser det.

Hvis TH kunne manipulere drapstidspunktet ville han kanskje ikke ha bruk for menneskelig hjelp.
Han kunne kakket henne så snart de kom hjem fra teateret og gjemt liket om natten.
Dette kan han teoretisk ha gjort, kun ved å manipulere to samtaler og en helseapp.

Jeg kjenner dog ikke sannheten.

Citat:
Og jeg som hadde håpet at politiet tok ut tiltale mot TH for økonomisk vold i dag.

Fristen for dødsformodning er i dag. Den må formuleres og fremmes til tingretten.
Så må denne behandles og erklæres gyldig, før man i neste instans begjærer en
skiftesamling over AEs dødsbo. Vi er i byråkratiske Norge, og ting tar nok litt tid.
I tillegg er ikke dette en vilkårlig forsvinning. Faktorer som usikkerhet rundt dødsårsak
er kanskje også noe som må tas stilling til.
Citera
2023-10-31, 14:51
Medlem
Citat:

Hvis TH kunne manipulere drapstidspunktet ville han kanskje ikke ha bruk for menneskelig hjelp.
Han kunne kakket henne så snart de kom hjem fra teateret og gjemt liket om natten.
Dette kan han teoretisk ha gjort, kun ved å manipulere to samtaler og en helseapp.

Sant nok, men jeg tror ikke det var slik det foregikk. Da hadde han ikke vært i behov av å bevege seg mot SV4 rett etter anropet 10.07, for deretter å returnere over festplassen i 11-tiden 31. okt 2018.
Citera
2023-10-31, 14:53
Medlem
Citat:

Jeg tror saksgangen fremover blir først at Anne-Elisabeths bistandsadvokat reiser sak om dødsformodningskjennelse.

Det er usikkert hva slags bevisførsel som blir lagt frem. Usikkert også om Tom Hagen vil mobilisere til kamp mot dødsformodningskjennelse, fordi han frykter at de ugyldige ektepaktene vil bli satt til side under oppgjør av Anne-Elisabeths dødsbo.

Underveis her kan det skje ting som fører til drapstiltale mot Tom Hagen. Det er hovedmålet.

Kanskje, en gang i fremtiden, dersom påtalemyndigheten må gi opp håpet om å få en drapstiltale, så vil en tiltale for vold i nære relasjoner komme.

Jeg tror ikke det er kultur for å bruke ressurser på en egen tiltale for vold i nære relasjoner i saker som denne.
Citera
2023-10-31, 15:07
Medlem
Citat:

Aftenposten i dag, 31. oktober 2023
Fem år siden Anne-Elisabeth Hagen forsvant: Dette er bevisene som politiet håper kan løse saken

Aftenposten har gjort en endring i artikkelen etter at den ble publisert. Det er billedteksten under et fotografi av Tom Hagen, med arbeidsveska si, på gårdsplassen i S4, på vei mot bilen.
Aftenposten presiserer: I en billedtekst skrev vi at «Politiet mener fortsatt at Tom Hagen mest sannsynlig har tatt livet av sin ektefelle, Anne-Elisabeth Hagen.» Det mest presise er at Hagen fortsatt er siktet av politiet. En siktelse innebærer at politiet mener det er sannsynlighetsovervekt for at vedkommende er rett gjerningsperson på det tidspunktet siktelsen utferdiges. Aftenposten kjenner ikke til hva politiet mener om sannsynlighetsovervekt i dag. Artikkelen ble endret tirsdag 31. oktober klokken 10.03.
Det bedrives litt ordkløveri her. Artikkelen avsluttet med en oppsummering.
Anne-Elisabeth Falkevik Hagen (69) forsvant 31. oktober 2018. Politiet har pågrepet og siktet hennes ektemann, Tom Hagen, for drap eller medvirkning til drap.
For meg ville det utgjøre en skjerpelse av mistanken mot Tom Hagen, om han omtales som siktet for drap eller om mediene bruker den vanligste formuleringen, at Hagen er siktet for drap eller medvirkning til drap.

Her brukes begge formuleringene.

Adresseavisen har en kort notis om saken i dag.

https://www.adressa.no/nyheter/innenriks/i/dwEev1/dette-skjer-i-dag
9. januar 2019 offentliggjorde politiet at de siden 31. oktober 2018 hadde etterforsket forsvinningen til Anne-Elisabeth Hagen, ektefellen til forretningsmannen og milliardæren Tom Hagen. Siden 28. april 2023 har Tom Hagen vært siktet for drap på sin ektefelle.
Nok en skrivefeil? Eller, har det skjedd en endring, en skjerpelse av siktelsen, 28. april i år?

Den opprinnelige siktelsen på drap eller medvirkning til drap, ble kjent 28. april 2020.

Vet ikke helt hva jeg skal tro jeg.

Men, legger merke til at noen medier skriver veldig tydelig i dag, at Anne-Elisabeth aldri ble bortført.

Som abcnyheter.no skriver i dag, 31. okt 2023.
Politiet avviser kidnappings-teorien i Lørenskog-saken: Alt peker mot drap

Om kidnappingsbrevet.
Brevet, som indikerte at hun var bortført mot sin vilje, regnes nå av politiet som helt usannsynlig.

Tvert imot mener etterforskerne at gjerningspersonenes intensjon var å forvirre, og skape en illusjon om at Anne-Elisabeth var bortført fra sin egen bolig, og ble holdt i live for å kunne kreve betydelige beløp i løsepenger i bytte mot løslatelse.
Synes saken hardner til nå. Alvoret i siktelsen mot Tom Hagen blir skjerpet. Tom Hagen blir knyttet mer direkte og sterkere til selve drapshandlingen.

Edit.

Jeg mener å huske at de første oppslagene om pågripelse av Tom Hagen 28. april 2020 omtalte at Hagen var siktet for drap av Anne-Elisabeth Hagen. Dette ble raskt endret til siktet for drap, eller medvirkning til drap.

Som om politi og påtalemyndighet valgte å holde døren åpen for mulige leide gjerningspersoner. Også av hensyn til å overholde regelverket rundt plikten til å unngå forhåndsdømming.

Du har nok helt rett i dine antagelser. Politiet vet jo hva som har skjedd, og de slipper seg nå mer løs i sine uttalelser til pressen. De har fått ny GO fra statsadvokaten, og materialet de sitter på er solid. Dette går veien mot tiltale, rettssak og dom(nå får jeg vel grov kjeft igjen for å gjenta meg selv, men så lenge jeg holder meg til sannheten, så er det greit for meg)🧐
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in