2023-10-30, 22:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Kan ha varit och att hon var medvetslös är en jävla skillnad, Eller kan vi säga så här Maja KAN HA VARIT med på och mördat Tove alltså har hon mördat Tove.
Det är utrett och förklarat hur manipulativt Johanna drog in Maja i dödsförloppet, eftersom Johanna fått reda på att Maja berättat om gravfridsbrottet.
Hur reagerar Johanna på svek och oförrätter? D Ö D
Citera
2023-10-30, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
KAN. ha VARIT är inte samma sak som ATT hon var medvetslös
Eftersom Maja var vaken så kan ju hon sluta ljuga och berätta

Det var väl så att Tove hade sår i bakhuvudet som visade på att hon hade blivit slagen med ett trubbigt föremål. Undrar hur många gånger hon blev slagen i bakhuvudet?

Här är en artikel som jag har hittat om detta.

Citat
Tio minuter senare blir han nerslagen med en hammare, bakifrån, och faller ned på knä.

Järnabo misshandlade man med hammare på öppen gata – döms till fängelse

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/jarnabo-misshandlade-man-med-hammare-pa-oppen-gata-doms-till-fangelse
Citera
2023-10-30, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Det finns inga som helst belägg för att Maja ljuger. Tvärtom tyder det mesta på att Maja talar sanning.

Hovrätten har dömt Johanna för mord och friat Maja för samma anklagelse, och det med stöd av flera olika rättsläkare som alla på ett eller annat vis sagt samma sak, att mordet kan ha utförts av en ensam gärningsman. Och den ensamma gärningsmannen, har hovrätten slagit fast, är Johanna.

Att påstå att Maja ljuger är inget annat än förtal.

Har du lyssnat på detta klippet?

Citat
I klippet förklarar hovrättslagmannen Niklas Rundberg hur hovrätten resonerat i domen för Tove-fallet. Foto: privat/SVT

20-åringen döms för mord på Tove i Vetlanda till 16 års fängelse

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/idag-faller-dom-i-det-uppmarksammade-tove-fallet--5ukjl5
Citera
2023-10-30, 22:49
Bannlyst
Citat:
Hänger du inte med i fallet och läser du inte vad jag skriver? Thiblin vittnade om att Tove kan ha varit medvetslös.

Jaha... Var hon medvetslös eller inte är frågan...
Ditt inlägg verkar som att du sitter på viktig information, tycker jag när jag läser detta...
Citera
2023-10-30, 22:53
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Det finns inga som helst belägg för att Maja ljuger. Tvärtom tyder det mesta på att Maja talar sanning.

Hovrätten har dömt Johanna för mord och friat Maja för samma anklagelse, och det med stöd av flera olika rättsläkare som alla på ett eller annat vis sagt samma sak, att mordet kan ha utförts av en ensam gärningsman. Och den ensamma gärningsmannen, har hovrätten slagit fast, är Johanna.

Att påstå att Maja ljuger är inget annat än förtal.
Jo, det är i det närmaste uteslutet att hon sov. Hon säger att hon vaknade och gick upp och tog med sig telefonen två gånger inom loppet av ca 30 minuter, (hon kan inte förneka det pga teknisk bevisning). Däremellan ska hon ha varit så totalt däckad att hon inte hörde någonting från tumultet och ringsignalerna från dörren, i en lägenhet på ca 35 kvadratmeter, dvs något större än ett normalstort vardagsrum.
Senast redigerad av Sobrilbil 2023-10-30 kl. 23:14.
Citera
2023-10-30, 22:58
Bannlyst
Citat:
Oj då, är du så illa påläst. Tove hade en skada i bakhuvudet som indikerade att hon kan ha varit medvetslös. Det är precis det som professor Thiblin sa.

Om du tycker att den diskussionen är meningslös så är diskussionen om en eller två gärningsmän lika meningslös, eftersom det inte finns någonting som tyder på att det var två gärningsmän som mördade Tove. Detta var precis vad Lazarevic förklarade, avsaknaden av motvärnsskador talar varken för eller emot en eller två gärningsmän. Tove kan ha varit medvetslös och Johanna kan ha mördat henne på egen hand. Och det är också vad domstolen kom fram till. Därför dömdes också Johanna som ensam gärningsman.

Förnekar du att Tove kan ha varit medvetslös?

Fråga grannen vad han tycker om dunsarna, tror inte att T var medvetslös.
Dessutom hur kan M undgå att höra dunsarna som precis somnat, dessutom inte en hört ringklockan när grannen ringde på och knackade på dörren...
Detta har jag undrat länge, så kanske någon har någon expertis om detta undrar jag...
Citera
2023-10-30, 23:00
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Har du lyssnat på detta klippet?

Citat
I klippet förklarar hovrättslagmannen Niklas Rundberg hur hovrätten resonerat i domen för Tove-fallet. Foto: privat/SVT

20-åringen döms för mord på Tove i Vetlanda till 16 års fängelse

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/idag-faller-dom-i-det-uppmarksammade-tove-fallet--5ukjl5

Jag har sett det och den längre mer fullständiga intervjun. Det är beklämmande att se domaren göra flera av de uttalanden han gör. Hur vet han var Toves kropp fanns när Maja gick på toaletten 0243?

Nej, just det, han har ingen aning om var Toves kropp fanns då.

Faktum är att det är åklagarens åtal som inte går ihop. Åklagaren påstår en massa saker för vilka han sedan inte kan presentera några bevis. Återigen så är det viktigt att notera bara en sådan sak som att tre olika utredare i fallet har tre olika uppfattningar om när mordet inträffade. Inte heller har åklagaren på något vis bevisat att Toves kropp låg kvar i badrummet när Johanna åkte till donken.

Till sist och syvende är det så att domstolen inser och medger att det Maja säger kan vara sant, och det kan vara på flera olika vis som alla innebär att hon är oskyldig till det mord hon anklagats för.
Det är många som påstår att Maja ljuger, men inte en enda kan presentera några som helst belägg för sina påståenden.

Att påstå att Maja ljuger är ingenting annat än rent förtal.
Citera
2023-10-30, 23:02
Bannlyst
Citat:
Det är verkligen märkligt att sådana självklarheter skall behöva förklaras om och om igen i tråden.

Tove hade en skada i bakhuvudet som var av sådan art att den kan ha gjort henne inkapaciterad och oförmögen att försvara sig själv, redan innan Johanna började strypa Tove. Detta har flera rättsläkare vittnat om på olika vis. Professor Thiblin säger dessutom att den kan ha gjort Tove medvetslös.

Det här är på inget vis några nyheter, det är del av materialet från förundersökningen likväl som från tilläggsprotokoll som från vittnesmål i domstolarna.

Det är också detta som hovrätten lutat sig emot när de dömt Johanna som ensam gärningsman och friat Maja från skuld.

Det finns ingenting som motsäger den berättelse som Maja givit sedan hon började berätta sanningen i december. Även hovrätten har insett detta.

Om någon påstår att det inte kan vara så för att det är osannolikt, så bör det noteras att i så fall är inte heller Tove död, eftersom hennes död är än mer osannolik. Det har aldrig hänt innan och därför har det inte hänt nu heller. Så går resonemanget hos flera av Majahatarna i tråden, men bara när det passar dem själva.

Varför hade T en skada i bakhuvudet...
Om J stryptag framifrån så borde ett slag kommit bakifrån, kan jag tycka...
Citera
2023-10-30, 23:03
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag vet inget om det fallet, men jag är övertygad om att man hade koll på vilka de här gm var och i vilket syfte de var där. Det var inte en slump att man avlossade skottet och de som var i bilen kan inte bara råkat vara där.

I fallet där två söner körde på sin mamma och hennes nya man, där tror jag att man bedömde de två bröderna olika?

Det finns massar av fall, där en gm dödat någon i en lgh, men andra i lgh inte har ansetts vara skydliga.

Du får läsa på lagen.

Du är en hycklare. Du försöker framstå som god. Du tror säkert att du är god.

Men du gör skillnad på folk och folk. Om det inte gäller en adopterad kvinna så bryr du dig tydligen inte. Om de är BO eller GM spelar ingen roll för dig. Du bryr dig bara om den adopterade.
Citera
2023-10-30, 23:06
Bannlyst
Citat:
Förnekar du att Tove kan ha varit medvetslös?

Jag undrar om du förnekar att M var med och tog livet av T..
Jag tycker det är liknande jämförelse då jag åsyftar TR Dom.
Citera
2023-10-30, 23:08
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla-Plutten
Fråga grannen vad han tycker om dunsarna, tror inte att T var medvetslös.
Dessutom hur kan M undgå att höra dunsarna som precis somnat, dessutom inte en hört ringklockan när grannen ringde på och knackade på dörren...
Detta har jag undrat länge, så kanske någon har någon expertis om detta undrar jag...

Det var en duns som lät högt. Och sedan var det några knackningar i väggen. Grannen ringde två gånger på dörren, såvitt känt har han aldrig knackat på dörren, det är något du hittat på.

Dunsen skedde inne på toaletten. Maja sov i en sovalkov i andra änden av lägenheten. Emellan dessa fanns hallen, vardagsrummet, ett par väggar och en murstock. I vardagsrummet hängde draperier och i sovalkoven var det lågt i tak med ett snedtak. I lägenheten var det ganska fullt med möbler, kläder och prylar. Alltihopa saker som dämpar ljud. Eventuellt var dessutom dörren till toaletten stängd. Lägg ovanpå detta en Maja som knappt sovit natten innan, festat två kvällar på rad och druckit alkohol, och klockan är efter 2 på natten. Vem som helst skulle slockna på studs. Att sova över en ringklocka på en dörr är väl inget konstigt. Folk sover över sina väckarklockor som står på sängbordet alldeles intill. Det är så extremt löjligt och tramsigt att påstå att det är omöjligt att sova över de ljud som förekommit i detta fallet. Det är ingenting konstigt alls med det.
Citera
2023-10-30, 23:11
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla-Plutten
Varför hade T en skada i bakhuvudet...
Om J stryptag framifrån så borde ett slag kommit bakifrån, kan jag tycka...

För att Johanna överraskade Tove med ett slag i bakhuvudet med en hammare, kanske.
I vilket fall så stämmer skadan i Toves bakhuvud mycket väl överens med huvudet på en hammare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in