Citat:
Nej, du kan ignorera varningarna om du vill. Koden kommer gå alldeles utmärkt att både transpilera och köraTS är inte alls ett superset av JS. Nedanstående kod är giltig JS och går att köra direkt i Node, men du kommer få ett fel om du försöker kompilera/köra det som TS.
Kod:
function Test() { this.someString = "Hello"; } const test = Test(); console.log(someString); // "Hello"
Så du kan t.ex. välja att visa felen i din editor, men ändå låta det transpileras till JS och köra det precis som vanligt.
Poängen är du kan bli varnad du skriver koden (eller vid bygge/transpilering, om man nu vill).
Det är helt upp till dig. Vad TS gör är att ge dig möjligheten att få typsäkerhet, om du vill. Vill du inte ha någon säkerhet eller smarta verktyg så går det precis lika bra.
Men det är ju bara dumt att inte använda verktyg som ökar din säkerhet och produktivitet om du har möjligheten att göra det
Och ja, ”Jag fattar inte” är en fullt giltig orsak. Och det är absolut inget illa menat, jag fattade såklart inte heller allt i början. Det är en som alltid en inlärningskurva, men som är utan tvekan värt det, enligt mig.
Genom att slappa på typer på ställen där jag har varit anställd har jag blivit kallat ett geni, bra på att felsöka, sätta mig in i koden och ordna fram verktyg för de andra anställda. Utan att ”vilja” skryta för mycket så anses vara utomordentligt tekniskt kunnig med de jag jobbar med. Men vafan, jag sätter ju bara korrekta jävla typer på skiten och allt blir självklart😂 Gäller även 100% TS-projekt, för att jag är en typ-nazi. Editorn säger till mig ”Öh! Det kan bli fel här!” och CoPilot skriver färdigt en väldigt väl integrerad funktion eller en boilerplate genom att jag bara skriver funktionsnamnet.
Men någon trött förlegad papper-och-penna-utvecklare blir såklart alltid arg för att det är ”önödigt” och han minsann hade kunnat komma på det själv om chefen gav honom en vecka att undersöka det. Men det är väl oundvikligt när någon har tappat glöden
- ”Jaha! Men CoPilot och andra verktyg funkar delvis utan typer med!!’€%]^+]> Bögar!”
- Jo, visst! Men det funkar ännu bättre med!
- ”Jaha! Men AnnatSpråk har också typer! Död åt nymodigheter! Piss och bajs!”
- Jo, visst! Men du behöver ändå JS för att kunna köra det i en webbläsare. Skriva koden en eller flera gånger? Det är helt upp till dig, men jag gillar att inte behöva upprepa mig
- ”Jaha! Men AnnatSpråk kan nästan också typ konverteras till någonting liknande men i JS! Heil Hitler! Kukhoror! Putin! Trump!”
- Jo, visst! Men det är inte JS. AnnatSpråk har förmodligen andra regler, vilket gör TS bättre - för att det är samma språk, bara med några striktare extra regler (som alla följer JS regler)
Jag antar att den panikslagne användaren Ehandel med sina ålderdomliga verkyg kommer att kalla mig dum i huvudet och okunnig nu för att jag inte använder papper och penna och matar in i en faxmaskin. Men marknaden lär inte hålla med…
Men jag tackar dig, Ehandel! Det är sådana som dig som får mig att framstå som ett geni❤️
Senast redigerad av Mia-Rovy 2023-10-30 kl. 22:00.
Senast redigerad av Mia-Rovy 2023-10-30 kl. 22:00.