2023-10-30, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Friends spelades in framför live public, så där är det inga skrattmaskiner faktiskt. De kunde tom göra om lite i avsnitten om det var skämtvsom inte gick hem osv.

Det är definitivt pålagt skratt. Det spelades in inför publik och de använde säkert publikens reaktion för att avgöra om skämten fungerar. Men skratten du hör i de färdiga avsnitten är 100% pålagda från ett arkiv av inspelade skratt.
Citera
2023-10-30, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 744glx
Kan någon förklara storheten i ”Friends”?
Jag fattar fan inte grejen.

Igenkänningshumor. Typ som all humor, om du inte känner igen dig så tillhör du inte målgruppen helt enkelt.
Citera
2023-10-30, 22:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 744glx
Kan någon förklara storheten i ”Friends”?
Jag fattar fan inte grejen.

Att alla vill ha kompis som ä dum å snygg. Har du sett (eller hört) Johanna Nordström och Edvin Törnblom? Istället för att nån annan skriver manus till dum och dummare så kör de själva på bimbotrixet å fölk älskart.
Senast redigerad av ConvoPost 2023-10-30 kl. 22:24.
Citera
2023-10-30, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Det är definitivt pålagt skratt. Det spelades in inför publik och de använde säkert publikens reaktion för att avgöra om skämten fungerar. Men skratten du hör i de färdiga avsnitten är 100% pålagda från ett arkiv av inspelade skratt.

Ah, så kan det säkert vara, my bad!
Citera
2023-10-30, 22:43
Medlem
Kollade på Alf på youtube för ett tag sen. Tyckte faktiskt det hade en viss klass.
Citera
2023-10-30, 22:43
Medlem
Arvid-Kriklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConvoPost
Håller med om att unga människor älskar Friends, trots, eller tack vare, att de inte umgås på det sättet så ofta. Alf däremot, sorgligt bortglömd 😢
Vet e fan om jag inte skulle försöka leta reda på Alf, det måste väl gå?
Citera
2023-10-30, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Ah, så kan det säkert vara, my bad!

Det är väldigt viktigt att skratten är rätt och lagom. Om det hade suttit någon hagga i publiken med ett speciellt skratt hade det kunnat sabba ett helt avsnitt.

Testa kolla på ett klipp utan skrattspår, det är knappt så man förstår när det är ett skämt ibland.
https://www.youtube.com/watch?v=4BFSZ8XzWOM
Citera
2023-10-30, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Om ni minns så fanns det under 90-talet en show som hette "Alf", en utomjordisk mupp som såg ut att vara skapad av mardrömmar. Varje gång man råkade se det programmet så villa man bara ta den där jävla muppen och kasta in den i elden. Detta var inte heller någon slags budgetshow som visades under arbetstimmar utan under bästa sändningtid.

Sedan minns jag friends som var de hjärndöda svenskarna altare under 90-talet. Jag kan förstå lite mer varför denna serie var en succé men jag tyckte innehållet gjorde att man dödade hjärnceller.

Frågan i denna tråd hade dessa serier ens varit ekonomiskt möjligt att göra idag. På tiden då man hade marksänd TV så blev man mer eller mindre tvingad som gåslevergäss att titta på denna lobotomerande underhållning. Så här i eftertanke inser man snabbt att dessa shower var rent tidssöseri och jag kan inte förstå hur man ens lyckas sälja skräpet. Idag är det helt annorlunda, då man kan välja vad och när man ska se på. Om man inte gillar innehållet går man enkelt till något annat vilket kanske gjort att Friends och Alf hade helt enkelt blivit bortsollat.
Jag säger inte emot dig i sak, men när man idag har större utbud av kanaler och program så är det självklart att folk väljer lite djupare underhåll ing som Temptation island, paradise hotel, Robinson, farmen etc framför hjärndödande serier som friends.
Citera
2023-10-30, 22:50
Medlem
Svarta-Skatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arvid-Kriklund
Vet e fan om jag inte skulle försöka leta reda på Alf, det måste väl gå?

Det ligger upplagt på Youtube. Här har du första avsnittet. https://www.youtube.com/watch?v=N7hfv7nl9vM&t=679s
Citera
2023-10-31, 00:31
Medlem
Blaskas avatar
Friends är ju en klockren serie. Dock en serie av sin tid och knappast något som funkar idag.
Citera
2023-10-31, 00:59
Medlem
Vadå, inte så länge sedan HIMYM och big bang theory sändes. Vad är skillnaden? Men visst, de senaste 5 åren kanske det inte varit så mycket sitcoms. Alf har jag för vaga minnen av för att kommentera dock..
Citera
2023-10-31, 01:02
Medlem
Arvid-Kriklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svarta-Skatan
Det ligger upplagt på Youtube. Här har du första avsnittet. https://www.youtube.com/watch?v=N7hfv7nl9vM&t=679s
Tack, det märks att det flutit lite vatten under broarna, men han är fortfarande ganska söt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in