Citat:
Vidare framgår med all önskvärd tydlighet den oerhörda åsiktslikriktning eller "samsyn" som präglat svensk militär underrättelsetjänst. I det avseendet påminns man om Victor Marchettis klassiker "CIA and the Cult of Intelligence". Likriktningen var verkligen på sektnivå, och förblir så än idag. Det här är ett jätteproblem eftersom det leder till extremt "grupptänk" med tillhörande risker för rikets säkerhet. Ironiskt nog kan man nog hävda, att underrättelsetjänsten själv utgör den kanske allra största risken mot rikets säkerhet – just på grund av den här extrema enögdheten.
Det här är ett frågekomplex som det är värt att återkomma till framöver. Jag hörde att Gunnar Wall nosar lite på de här frågorna i sin nya bok, som jag få hem i dagarna och läsa. Om jag förstått saken rätt så finns det vissa saker som han tar upp som anknyter eller överlappar med mina egna idéer om saken. Men jag vill inte föregripa läsningen utan får återkomma till det senare i veckan när jag tryckt i mig boken. Än en gång tack!
Vidare framgår med all önskvärd tydlighet den oerhörda åsiktslikriktning eller "samsyn" som präglat svensk militär underrättelsetjänst. I det avseendet påminns man om Victor Marchettis klassiker "CIA and the Cult of Intelligence". Likriktningen var verkligen på sektnivå, och förblir så än idag. Det här är ett jätteproblem eftersom det leder till extremt "grupptänk" med tillhörande risker för rikets säkerhet. Ironiskt nog kan man nog hävda, att underrättelsetjänsten själv utgör den kanske allra största risken mot rikets säkerhet – just på grund av den här extrema enögdheten.
Det här är ett frågekomplex som det är värt att återkomma till framöver. Jag hörde att Gunnar Wall nosar lite på de här frågorna i sin nya bok, som jag få hem i dagarna och läsa. Om jag förstått saken rätt så finns det vissa saker som han tar upp som anknyter eller överlappar med mina egna idéer om saken. Men jag vill inte föregripa läsningen utan får återkomma till det senare i veckan när jag tryckt i mig boken. Än en gång tack!
Jag är inte väldigt påläst i ämnet men noterar att i två böcker som jag läst - Frånstedt respektive Gunnar Ekberg - förekommer mycket devota hyllningar av "kollegor" från specifikt England och Israel som författarna uttrycker stor tacksamhet inför att de försett dem med SÅ MYCKET värdefull information... Detta framstår som oerhört naivt med tanke på all desinformation, baktankar och olika perspektiv på händelser som förekommer inom geopolitiken och underrättelsevärlden. Ja i grunden samma tekniker som vi medborgare numera känner igen från massmedier och politiska spinn-avdelningar. Bara det att enda anledningen till att vi idag kan se och utvärdera dessa propagandatekniker idag - är att det finns alternativmedia och därmed alternativa perspektiv - i så mycket större utsträckning.
För egen del så är resonemanget mycket enkelt: OM sovjet eller östblocket hade legat bakom mordet - så borde det ju ha kommit fram vid det här laget. Eftersom väst i sådana fall skulle kunna göra ett stort nummer av det - särskilt eftersom man från dessa kretsar varit så sysselsatta med att svartmåla Ryssland under det senaste decenniet. Detta bevisar - IMHO - att västs underrättelsekretsar bara vill lägga locket på. Vilket i sin tur betyder att de själva är inblandade på ett eller annat sätt. I annat fall hade man garanterat försökt koppla mordet till Putin, på ett eller annat sätt. Hur absurt det än låter. Alltid hade det hetsat någon liten ytterligare procent mot Ryssland och för ett natomedlemskap.