2023-10-30, 20:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Är 3e klotet ett bra exempel på serie som handlar om familjer?
Absolut?
Citera
2023-10-30, 20:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Ingen här som faktiskt upplevt 80-talet? Man fick kolla på det som sändes, fanns ju inget annat. Dallas på fredagar, Falcon Crest på lördagar, Varuhuset på onsdagar etc. Vad fanns det mer, typ sportspegeln, ett med naturen, lite dassiga barnprogram och sköna söndag mycket mer var det inte..
Jörn Donner, Kristina Lugn och Alf.
Citera
2023-10-30, 20:15
Bannlyst
Det är mycket som inte är möjligt idag, rasifieringen hos Disney och att sälja in regnbågsfamiljer känns viktigare än att berätta en bra, rolig eller intressant historia.

Sopranos och The Wire är något som antagligen inte skulle gå att få till idag…

Å andra sidan håller jag inte järnkoll på allt som släpps idag, det var väl ”house of Cards”, Jeffrey Dahmer och säkert något mer på senare…

Men skämt och storys från 80-talet till 00-talet vore nog omöjligt att rakt av kopiera över til dagens värld…

Tänk Alf, han älskade att äta katter, dom gömde väl katter från honom då han blev vild och hungrig, svårt att se det flyga obehindrat idag…
Citera
2023-10-30, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConvoPost
Absolut?

Jag fick för mig att det handlade om politik dvs kärnfamiljen. Oklart om 3e passat in i så fall.

Oavsett. Har för mig att den vara ganska rolig. Bra skådisar. Också Newman
Citera
2023-10-30, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BurgareCheese
Det är mycket som inte är möjligt idag, rasifieringen hos Disney och att sälja in regnbågsfamiljer känns viktigare än att berätta en bra, rolig eller intressant historia.

Å andra sidan håller jag inte järnkoll på allt som släpps idag, det var väl ”house of Cards”, Jeffrey Dahmer och säkert något mer på senare…

Men skämt och storys från 80-talet till 00-talet vore nog omöjligt att rakt av kopiera över til dagens värld…

Tänk Alf, han älskade att äta katter, dom gömde väl katter från honom då han blev vild och hungrig, svårt att se det flyga obehindrat idag…

Din tanke är att kattätande aliens inte skulle funka pga pk och woke?
Otroligt tveksam till analysen. Fast det finns de som tror KB och svt censurerat "det ser mörkt ut på Kameruns". Så folk kan visst tro va fan som helst
Citera
2023-10-30, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BurgareCheese

Nä, huskatten sprang runt fritt även om han jagade den lite i början. Däremot så packade han ner den i resväskan när hans polare Spit och hans brud Lorraine(?) kom och skulle hämta honom med rymdskeppet. Han följde ju aldrig med dem, sen hörde de han jamade i väskan

Edit. Rhonda hette hon
Senast redigerad av Donner123 2023-10-30 kl. 20:26.
Citera
2023-10-30, 20:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Din tanke är att kattätande aliens inte skulle funka pga pk och woke?
Otroligt tveksam till analysen. Fast det finns de som tror KB och svt censurerat "det ser mörkt ut på Kameruns". Så folk kan visst tro va fan som helst

Jag menar bara att det mest var en kul grej och ett skämt när det sändes, jag har jävligt svårt och se hur dagens lättkränkta snorungar skulle kunna låta detta flyga…
Citera
2023-10-30, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia.C.Rose
Det var ju en efterbliven liten debatt i media för ett tag sen om att "Friends" är en problematisk eller tillochmed rasistisk serie eftersom alla karaktärer är ljushyade och att serien handlar om triviala saker, där inte ett enda avsnitt fokuserar på strukturell rasism eller på könsmaktsordningen...

Så nej, det skulle vara omöjligt för ett av de stora TV bolagen att göra "Friends" idag.

Alf skulle nog också vara omöjlig idag, eftersom det är en vanlig ljushyad kärnfamilj som står i fokus*. Samt att temat med intoleransen mot utomjordingen Alf som en symbolik för rasism inte är på valhänt plakatteater nog. (Modern kulturs idé om hur man alluderar till rasism är ju iochförsig att en blindgalen Kakan Hermansson står och vrålar "RASIST! RASIST!" i sprucken falsett i 10 minuter...).

*Jag personligen tycker ju iochförsig att kärnfamiljen är väldigt överskattad, och att det är på tok för lite kink, porr och snusk på bästa sändningstid i TV! Men jag fattar ju att en relativt normal kärnfamilj är en naturlig utgångspunkt för TV-program som vill nå ut till en bred publik.

//FCR

Modern Family har varit en ganska populär serie och den kretsade inte kring en kärnfamilj. Den till viss del drev ju med lite pk-grejer.

Ganska sjukt att Friends anklagas för rasism när flera av skådespelarna är judar i verkligheten och flera av karaktärerna också är det. Brukar ju annars vara just dessa som skriker högst om rasism bland "vita".

Jag tycker det är bra att man håller nere på snusket iäpå bästa sändningstid, för det är faktiskt barm som kollar. På streamingtjänster däremot kan de väl göra hur de vill.
Citera
2023-10-30, 20:43
Medlem
KingHisss avatar
Dessa var serier för sin tid. Allt sånt går i faser. Lite som när de försökte återskapa Bev. Hills, det gick väl sådär. Cobra Kai funkade ju men det var lite mer genomtänkt och anpassat.

Tror inte att Breaking bad hade funkat på 80-90 talet heller.
Citera
2023-10-30, 20:49
Medlem
Citat:
Ingen här som faktiskt upplevt 80-talet? Man fick kolla på det som sändes, fanns ju inget annat. Dallas på fredagar, Falcon Crest på lördagar, Varuhuset på onsdagar etc. Vad fanns det mer, typ sportspegeln, ett med naturen, lite dassiga barnprogram och sköna söndag mycket mer var det inte..

V var bra. Tidiga Disneytajm med Lasse Åberg, Solstollarna, Nöjesmassakern, Kryzz, Magazinet...

Även Alf var mycket bättre än wokeskräpet som görs idag. Hade Alf gjorts idag hade han väl hamnat i en BLM-familj där sonen egentligen var en dotter eller liknande skit.

Nej, kan sakna 80-talet. Det var bra att folk i allmänhet såg mycket mindre på TV då, och det som visades på TV var även bättre än det som visas idag.
Citera
2023-10-30, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
V var bra. Tidiga Disneytajm med Lasse Åberg, Solstollarna, Nöjesmassakern, Kryzz, Magazinet...

Även Alf var mycket bättre än wokeskräpet som görs idag. Hade Alf gjorts idag hade han väl hamnat i en BLM-familj där sonen egentligen var en dotter eller liknande skit.

Nej, kan sakna 80-talet. Det var bra att folk i allmänhet såg mycket mindre på TV då, och det som visades på TV var även bättre än det som visas idag.

Mycket var bra DÅ. Har kikat på en del gamla grejor nu på senare år som t.ex Varuhuset och faktiskt V. Dumt att göra det har jag märkt, man sabbar bara de fina minnena man hade av dem.

Det jag verkligen saknar är den riktigt råa, icke pk humorn. Folk var inte så skitnödiga förr
Citera
2023-10-30, 21:09
Medlem
Citat:
Mycket var bra DÅ. Har kikat på en del gamla grejor nu på senare år som t.ex Varuhuset och faktiskt V. Dumt att göra det har jag märkt, man sabbar bara de fina minnena man hade av dem.

Det jag verkligen saknar är den riktigt råa, icke pk humorn. Folk var inte så skitnödiga förr

Hoppas du såg V: The Original Miniseries då (de första 2 avsnitten) eller V: The Final Battle (de följande 3 avsnitten). De tyckte jag fortfarande var bra när jag såg om dem för några år sedan. Det som kom därefter var mindre bra, men roligt att se som barn.

Kan annars hålla med om att mycket man gillade på den tiden var starkt tidsbundet och inte riktigt håller när man ser om det. Det var dock bättre än det som görs idag. Att programmen var gjorda av engagerade människor som ville underhålla, inte av vidriga aktivister som vill göra propaganda, det är en enorm skillnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in