2023-10-30, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Om ni minns så fanns det under 90-talet en show som hette "Alf", en utomjordisk mupp som såg ut att vara skapad av mardrömmar. Varje gång man råkade se det programmet så villa man bara ta den där jävla muppen och kasta in den i elden. Detta var inte heller någon slags budgetshow som visades under arbetstimmar utan under bästa sändningtid.

Sedan minns jag friends som var de hjärndöda svenskarna altare under 90-talet. Jag kan förstå lite mer varför denna serie var en succé men jag tyckte innehållet gjorde att man dödade hjärnceller.

Frågan i denna tråd hade dessa serier ens varit ekonomiskt möjligt att göra idag. På tiden då man hade marksänd TV så blev man mer eller mindre tvingad som gåslevergäss att titta på denna lobotomerande underhållning. Så här i eftertanke inser man snabbt att dessa shower var rent tidssöseri och jag kan inte förstå hur man ens lyckas sälja skräpet. Idag är det helt annorlunda, då man kan välja vad och när man ska se på. Om man inte gillar innehållet går man enkelt till något annat vilket kanske gjort att Friends och Alf hade helt enkelt blivit bortsollat.

Alf var 80-tal.

Roligast med Alf är att läsa hur inspelningsmiljön var för de inblandade...
Citera
2023-10-30, 19:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Brokeback Mountain är från 00-talet.

Jag tänkte väl.
Värre desinformation får man leta än vad som pågår här kring Alf och vänner!!!
----
Citera
2023-10-30, 19:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Leonheart
Alf var 80-tal.
Ja!!!!!
Citera
2023-10-30, 19:48
Medlem
Grejen är väl att i jämförelse med vad som gick på tv på den tiden så var det bra tv, eller åtminstone helt okej teveprogram. Det var ju dessutom bara menat att vara lite lätt underhållning, inget djupsinnigt eller jättesmart. Lite trevligt tidsfördriv, personligen så tyckte jag som barn att Alf var skitrolig, Vänner förstod jag aldrig grejen med.
Senast redigerad av Mon81 2023-10-30 kl. 19:51.
Citera
2023-10-30, 19:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DagobertDagobert
Alf är ju en jävla Gud..
Vet du var man går om man vill dyrka honom?
Citera
2023-10-30, 19:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mon81
Grejen är väl att i jämförelse med vad som gick på tv då på den tiden så var det bra tv. Det var ju dessutom bara menat att vara lite lätt underhållning, inget djupsinnigt eller jättesmart.

Alf var överjordiskt intelligent jämfört med Monica, Ross och Rachel.
Citera
2023-10-30, 19:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ConvoPost
Vet du var man går om man vill dyrka honom?

Ha! I kill me!
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Leonheart
Alf var 80-tal.

Roligast med Alf är att läsa hur inspelningsmiljön var för de inblandade...

Kan du länka skvallret om Alf och hur utomjordingen behandlade sina kollegor?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConvoPost
Alf var överjordiskt intelligent jämfört med Monica, Ross och Rachel.
Håller med 👍
Citera
2023-10-30, 19:58
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Det var ju en efterbliven liten debatt i media för ett tag sen om att "Friends" är en problematisk eller tillochmed rasistisk serie eftersom alla karaktärer är ljushyade och att serien handlar om triviala saker, där inte ett enda avsnitt fokuserar på strukturell rasism eller på könsmaktsordningen...

Så nej, det skulle vara omöjligt för ett av de stora TV bolagen att göra "Friends" idag.

Alf skulle nog också vara omöjlig idag, eftersom det är en vanlig ljushyad kärnfamilj som står i fokus*. Samt att temat med intoleransen mot utomjordingen Alf som en symbolik för rasism inte är på valhänt plakatteater nog. (Modern kulturs idé om hur man alluderar till rasism är ju iochförsig att en blindgalen Kakan Hermansson står och vrålar "RASIST! RASIST!" i sprucken falsett i 10 minuter...).

*Jag personligen tycker ju iochförsig att kärnfamiljen är väldigt överskattad, och att det är på tok för lite kink, porr och snusk på bästa sändningstid i TV! Men jag fattar ju att en relativt normal kärnfamilj är en naturlig utgångspunkt för TV-program som vill nå ut till en bred publik.

//FCR
Citera
2023-10-30, 19:58
Medlem
Är 3e klotet ett bra exempel på serie som handlar om familjer?
Citera
2023-10-30, 20:05
Medlem
Ingen här som faktiskt upplevt 80-talet? Man fick kolla på det som sändes, fanns ju inget annat. Dallas på fredagar, Falcon Crest på lördagar, Varuhuset på onsdagar etc. Vad fanns det mer, typ sportspegeln, ett med naturen, lite dassiga barnprogram och sköna söndag mycket mer var det inte..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in