2023-10-30, 13:32
Medlem
Jag tror fortfarande att dom drabbades av en allergisk chock.

”Peanut allergy is one of the most common causes of severe allergy attacks. For some people with peanut allergy, even tiny amounts of peanuts can cause a serious reaction that can even be life-threatening (anaphylaxis).”

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/peanut-allergy/symptoms-causes/syc-20376175

Jordnötsallergi kan också triggas av jordnötsolja. Kanske man hade använt det på pizzerian istället för olivolja?
Citera
2023-10-30, 15:15
Medlem
PappaTribes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killerboot
ja att som gift är det effektivt och bra

Förstår dock inte varför det skulle vara bra med ett gift som ej är spårbart.
Citera
2023-10-30, 15:44
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisdoktorn

”Peanut allergy is one of the most common causes of severe allergy attacks. For some people with peanut allergy, even tiny amounts of peanuts can cause a serious reaction that can even be life-threatening (anaphylaxis).”

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/peanut-allergy/symptoms-causes/syc-20376175

Jordnötsallergi kan också triggas av jordnötsolja. Kanske man hade använt det på pizzerian istället för olivolja?
Så alla 4 var allergiska mot jordnötter? Nä skulle inte tro det!
Citera
2023-10-30, 15:45
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PappaTribe
Troligtvis bra för den som med flit förgiftat någon?
Citera
2023-10-30, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Så alla 4 var allergiska mot jordnötter? Nä skulle inte tro det!

Varför inte? Om båda föräldrarna är det så är det stor risk att barnen är det också. Allergier kan vara ärftliga.
I så fall har alla antikroppar mot allergenet. Tar säkert lite tid att kolla om man nu har gjort det.
Citera
2023-10-30, 18:35
Medlem
Citat:

Allergichock har inte symtom som tolkas som magsjuka
Citera
2023-10-30, 18:47
Medlem
killerboots avatar
Ganska säker på att ämnet kommer från växtriket och jag skulle misstänka att den som hölls med maten preppeade den med vad det nu är för gift,, på vissa delar av maten mer gift på andra delar mindre därför kanske pappa är uppe han kanske fick en mindre mängd i sig än vad de andra fick eller så visste han vilken mängd som kunde användas utan att dö
Citera
2023-10-30, 18:59
Medlem
killerboots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PappaTribe

Vet inte hur jag ska skriva men jag menar inte att det är bra att det inte syns utan att giftet är effektivt och bra just för att det är svårt att uppräcka
Citera
2023-10-30, 19:48
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Varför inte? Om båda föräldrarna är det så är det stor risk att barnen är det också. Allergier kan vara ärftliga.
I så fall har alla antikroppar mot allergenet. Tar säkert lite tid att kolla om man nu har gjort det.

Mja, om båda föräldrar är allergiska så uppskattas det att det är 43 % risk för barnet att bli allergisk.
Jämför med genetiskt betingad ökad risk: det finns en "bröstcancergen" som sägs ge ökad risk för att få bröstcancer men av 100 bröstcancer patienter så är det ca 7 st. som har just den genen.
Citera
2023-10-30, 19:50
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killerboot
Ganska säker på att ämnet kommer från växtriket och jag skulle misstänka att den som hölls med maten preppeade den med vad det nu är för gift,, på vissa delar av maten mer gift på andra delar mindre därför kanske pappa är uppe han kanske fick en mindre mängd i sig än vad de andra fick eller så visste han vilken mängd som kunde användas utan att dö

Muskotnöt kan ge magsjukesymptom om man har mycket i maten.
Citera
2023-10-30, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Allergichock har inte symtom som tolkas som magsjuka

https://www.livsmedelsverket.se/foretagande-regler-kontroll/regler-for-livsmedelsforetag/allergener/jordnotter

Symtom
Jordnötsallergiker kan drabbas av symtom som astma, kräkningar, ont i magen och eksem. Svåra anafylaktiska reaktioner förekommer och även dödsfall orsakade av allergiska reaktioner mot jordnöt finns beskrivna.
Citera
2023-10-30, 20:03
Avslutad
Nipah-virus? Det har har ju en del symtom som stämmer in på magsjuka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in