2022-11-15, 09:01
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Produceras verkligen allt detta? Dvs, det fanns inte förra året men nu finns det?

Du är helt från vettet!

Ja den producerar värde utifrån dessa egenskaper.
Guld har ett värde och det "producerar" inte heller något, eller hur?

Du är för puckad. Andra fattar vilket är poängen, så diskussionen är klar.
Citera
2022-11-15, 09:12
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Ja den producerar värde utifrån dessa egenskaper.
Guld har ett värde och det "producerar" inte heller något, eller hur?

Du är för puckad. Andra fattar vilket är poängen, så diskussionen är klar.

Du menar att bitcoins som ligger i din plånbok producerar värde därinne? Låter ju helt magiskt! Är det så som alla kan bli rika på rika på DeFi? Det är bitcoinsen som producerar, ingen behöver jobba! Eller?
Citera
2022-11-15, 09:20
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Du menar att bitcoins som ligger i din plånbok producerar värde därinne? Låter ju helt magiskt!
Om du menar att guldtackor ligger och producerar värde, så kan vi säga så för din skull.

Citat:
Är det så som alla kan bli rika på rika på DeFi? Det är bitcoinsen som producerar, ingen behöver jobba! Eller?
Nej, det var absolut inte det jag skrev. Läs om, läs rätt.
Citera
2022-11-15, 09:27
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Om du menar att guldtackor ligger och producerar värde, så kan vi säga så för din skull.
Nej, de stiger inte i pris snabbare än inflationen heller.

Citat:
Nej, det var absolut inte det jag skrev. Läs om, läs rätt.
Det var faktiskt exakt det du skrev, men du inser det inte.
Citera
2022-11-15, 09:36
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Nej, de stiger inte i pris snabbare än inflationen heller.
Nej precis, på så sätt är Bitcoin bättre. Varför? Jo för Bitcoins egenskaper är bättre än guldets.
https://img.wirexapp.com/image/upload/v1515002227/Table_01__1_.jpg

Citat:
Det var faktiskt exakt det du skrev, men du inser det inte.
Nej, du behöver som vanligt vantolka vad som skrivs för att inte erkänna dig besegrad i var och varannan debatt du ger dig in i.
"Halmdocka" kallas det argumentationsfelet, och det ger dig inga poänger.

- - -

Gör dig själv en tjänst och provskjut dina invändningar som du har mot Bitcoin på några andra tillgångar som tex guld eller akter.
Tex som nyss när du skrattade åt att Bitcoin skulle ligga och producera värde i plånboken. Om samma invändning är idiotisk när du jämför med guld eller aktier, så är det din invändning som är idiotisk och inget annat.
Citera
2022-11-15, 15:16
Medlem
Citat:
Jag tolkade det som att du höll med om att det är bättre att ta lån till 2-3% på något som går upp 100-150% i värde över tid, än att sälja det?

En dag i framtiden kommer Bitcoin bara stiga i paritet med inflationen på fiatvalutan du jämför med. Men den dagen är Bitcoin värd någonstans mellan 5 och 15 miljoner dollar styck. Och den dagen är 10-30 år bort.

På en fungerande marknad bör dock räntan komma att spegla balansen mellan risk och belöning.

Så om bitcoin konsekvent fortsätter att gå upp väldigt mycket, så bör räntan bli mycket högre än 2-3 procent, så länge det är privatpersoner som lånar ut pengarna (med en bank blir som sagt dynamiken annorlunda, eftersom den inte lånar ut sina egna pengar utan bara behöver en förevändning att få låna ut pengar som skapas i samma ögonblick lånet beviljas).

Dock är det en massa svårbedömda risker i det hela som gör att jag inte kommer att använda denna möjlighet oavsett räntenivå. T.ex. risken att peggen mellan wBTC och BTC bryts av någon anledning.
Citera
2022-11-15, 15:19
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
På en fungerande marknad bör dock räntan komma att spegla balansen mellan risk och belöning.

Så om bitcoin konsekvent fortsätter att gå upp väldigt mycket, så bör räntan bli mycket högre än 2-3 procent, så länge det är privatpersoner som lånar ut pengarna (med en bank blir som sagt dynamiken annorlunda, eftersom den inte lånar ut sina egna pengar utan bara behöver en förevändning att få låna ut pengar som skapas i samma ögonblick lånet beviljas).

Dock är det en massa svårbedömda risker i det hela som gör att jag inte kommer att använda denna möjlighet oavsett räntenivå. T.ex. risken att peggen mellan wBTC och BTC bryts av någon anledning.

What ever, sälj dina Bitcoin om du tycker det är bättre.
Citera
2022-11-15, 18:24
Medlem
Citat:
Säger inte emot dig, men iom att jag ser att det finns bra DeFi token som fungerar, som löser verkliga use casen, så undrar jag:
#1 Håller du med om att dom fungerar?
#2 Vet du att man kan göra samma sak på Bitcoin lika gärna?

Citat:
Stopp.Belägg,
Vet inte om du missade detta, men jag är ärligt intresserad av ditt svar din vy på det hela. Personligen ser jag Bitcoins poäng som store of value. Jag är inte helt klar hur DeFi fungerar med Bitcoin, och iom att du tycker att alla andra tokens är överflödiga så...

Ja, jag hade missat detta.

Om det kommer defi på bitcoin (lightning?) så är det mer intressant för min del. Då slipper man risken med att använda wBTC och dylikt. Jag vet inte om jag personligen skulle ha någon nytta av det, men det kan säkert komma något för mig användbart i framtiden, i så fall.
Citera
2022-11-15, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg

Det jag ville få fram här är att det innebär en risk att låna ut fiat i en värld där bitcoin går ständigt uppåt, eller fiat ständigt nedåt. Dvs, det innebär en risk att ha en fiat-IOY med bitcoin som säkerhet i stället för att helt enkelt köpa bitcoin. För att uppväga den risken kommer långivarna kräva en hög ränta.
Citera
2023-10-30, 16:27
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herblaw
Jag förklarade ju det för dig.
Det kommer från avgifter, aka real yield.
Nu är det skillnad på olika pooler men den vanligaste modellen är att du som swapar/använder dig av protokollen betalar en avgift till dom som tillhandahåller likviditeten.

Var tror du att avkastningen kommer från?
Är det något speciellt protokoll du menar så får du gärna länka så vi vet att vi pratar om samma saker här.
Och varifrån kommer avgifterna, osv? Förstår du vad ränta är? Förstår du inte att det du beskriver är pengar som skapas ur tomma luften (och i det här fallet pratar vi alltså om representationer av dollar, dvs USDT, som redan sägs ligga i obligationer som ger 5% för tillfället)? I hur många led kan dessa dollar i form av USDT lånas ut vidare och generera 5% varje gång? Låter det rimligt?

Att du ens antyder att "avkastningen" kan ligga mellan 1 och 50 (!!) procent per år säger nog allt man behöver veta om "defi".
Citera
2023-10-30, 16:59
Medlem
Herblaws avatar
Citat:
Och varifrån kommer avgifterna, osv? Förstår du vad ränta är? Förstår du inte att det du beskriver är pengar som skapas ur tomma luften (och i det här fallet pratar vi alltså om representationer av dollar, dvs USDT, som redan sägs ligga i obligationer som ger 5% för tillfället)? I hur många led kan dessa dollar i form av USDT lånas ut vidare och generera 5% varje gång? Låter det rimligt?

Att du ens antyder att "avkastningen" kan ligga mellan 1 och 50 (!!) procent per år säger nog allt man behöver veta om "defi".

För din kännedom så finns det inget som heter ränta inom krypto eller det är inte samma som inom tradfi, jag tror du har missförstått hur tokenomics fungerar, du kan inte gå in med tradFi tänk och applicera det på defi.
Det är alltså inga USDT som skapas när du tillhandahåller likviditet i en pool.
Ränta i en ekonomi är ju inflation, så dom 5% du snackar om är en inflation som har en negativ effekt på priset på en token du får "ränta" i.
Marketcap delat på circulating supply = price per token.
Ditt missförstånd här ligger i att du tror att det mintas nya coins när någon providar likviditet. Coinsen har redan skapats.
Senast redigerad av Herblaw 2023-10-30 kl. 17:02.
Citera
2023-10-30, 17:12
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herblaw
För din kännedom så finns det inget som heter ränta inom krypto eller det är inte samma som inom tradfi, jag tror du har missförstått hur tokenomics fungerar, du kan inte gå in med tradFi tänk och applicera det på defi.
Det är alltså inga USDT som skapas när du tillhandahåller likviditet i en pool.
Ränta i en ekonomi är ju inflation, så dom 5% du snackar om är en inflation som har en negativ effekt på priset på en token du får "ränta" i.
Marketcap delat på circulating supply = price per token.
Ditt missförstånd här ligger i att du tror att det mintas nya coins när någon providar likviditet. Coinsen har redan skapats.
Tyvärr så tillämpas matematikens och logikens lagar även inom "krypto".

Det du beskriver är i bästa fall en pyramid av arbitrage. Mer sannolikt helt enkelt att tidigare "investerare" får sin avkastning från de pengar som nya "investerare" lägger in. Detta är helt självklart eftersom det naturligtvis inte skapas något värde i något led i processen.

Citat:
Ursprungligen postat av Richard-Heart
(CEX) Binance, tillhandahåll valfri stablecoin som traders vill låna, tjäna avkastning på räntan de betalar för att få låna.
Ni kanske ska komma överens om i fall det finns någon ränta eller inte?

Bara för att man väljer att inte kalla något för ränta eller avkastning så förändrar det inte verkligheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in