2023-10-30, 11:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla-Plutten
Jaha, så tolkar jag inte ditt inlägg, mer Besserwisser betonat anser jag
Men vad har resten tagit vägen av det du skrev om till mig...
Det var jag som ifrågasatte vad du babblar om när du citerade mig...

"Normalt begåvat svar räcker med att jag håller med dig" Anser jag....
Vad fan rör du med?
Jag har citerat och kommenterat det som du skrev och har öht inte skrivit ett dugg mer till dig.
Jag anser nämligen inte att de som anser hon ska skickas tillbaka är rätt ute.

Lägg ner ditt svammel.
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla-Plutten
Jag tycker att det inte har med den här saken att göra, dessutom kom M hit till Sverige när M var 6 månader genom adoption av sina föräldrar...
Så jag tycker att hon är lika svensk som vi andra, och hon kan inte hjälpa att M är mörk och adopterad..
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det har inte ett dugg med saken att göra oavsett om domen anses felaktig.
Vilket likaväl har med ÅK att göra och inte bara HovR.

Maja är svensk per definition, har växt upp i Sverige och ska inte skickas nån vägen.
Det är enbart rappakalja, har att ingen bäring ur en juridisk synpunkt.
Citera
2023-10-30, 11:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Den ena får mildare straff för att hon hjälpt till i utredningen och den andra slipper straff för att hon inte hjälpt till i utredningen samt ljuger i rätten.

Att Maja deltagit i mordet är uppenbart. Under en period på ca 40 minuter ska hon enligt henne själv ha somnat, vaknat, somnat, vaknat, somnat, inte hört dunsen, inte hört slagen/sparkarna mot väggen, inte hört ringklockan på dörren i den här lägenheten på ca 35 kvadratmeter, suttit på toaletten utan att se Toves kropp. Osv. Osv.

"Det kan finnas andra anledningar till att hon ljuger." Idiotiskt. Här handlar det om mord, det finns inte utrymme för lögner av annan orsak än att dölja sin inblandning.

Och att hon slipper straff för åtminstone medhjälp till mord pga att åklagaren inte yrkat på det visar att lagstiftningen brister kraftigt, det kan ingen förneka.

Det verkar som grannens vittnesmål inte betyder något
Grannen hör flera höga dunsar och går upp och ringer på J's dörr ett par gånger!
Observera ATT M har precis somnat och hon hör varken dörrsignaler eller dunsarna i en liten etta.... Bullshit anser jag, vaknar man inte av det så ljuger man..
Kriminalvårdarna kunde ju testat detta att banka på celldörren i häktet några gånger M sov djupt, och hade hon vaknat då så hade det motbevisat hennes lögn... Detta är vad jag anser om lögnen att M har sovit.
Citera
2023-10-30, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Nej. Och det är därför vårat rättsystem är bra - inte fantastisk eller perfekt men helt ok

Om man inte ser skillnaden mellan att ett gäng kriminella döms "i en klump" och att Johanna och Maja
i n t e dömdes i en klump - då förstår jag allt ojande över att Maja är fri nu

Enkelt kan man säga att Maja hamnade i dåligt sällskap, som många andra tonåringar. Hon hade inte förmågan att göra sig fri av olika anledningar som framkommer i fupen
Det har inte framkommit någonstans att Maja förstod att Tove skulle dödas denna kväll. Om så var fallet hade knappast Tove följt med heller
Nu har Maja förhoppningsvis lärt sig att det är farligt att umgås med kriminella. Man kan befinna sig på fel plats med fel person och nästa gång åker hon kanske in på livstid

Trams!

Likhetsprincipen skall gälla enligt svensk lag.

Domstolar samt förvaltningsmyndigheter och andra som fullgör uppgifter inom den offentliga förvaltningen skall i sin verksamhet beakta allas likhet inför lagen samt iakttaga saklighet och opartiskhet.
1 kap. 9 §*regeringsformen

Om HR följt dessa riktlinjer i detta Mål finns säkert andra som kan bedöma.

Om Domen har blivit påverkad av att Maja anses vara underbegåvad eller yttre påverkan av information är rättsäkerheten inte fullgjord.

Du skriver:
"Enkelt kan man säga att Maja hamnade i dåligt sällskap, som många andra tonåringar."

Då har väl du också samms uppfattning om gängkriminella enligt likhetsprincipen.

Du skriver:
"Om man inte ser skillnaden mellan att ett gäng kriminella döms "i en klump" och att Johanna och Maja"

Du är inte koncist och skriver bara det som du tror passar din uppfattning utan eftertanke.
Citera
2023-10-30, 11:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Det är nog inom tre veckor såsom det var i Tingsrätten.

Alltså senast den 15 november 2023 ska överklagan ha kommit in till Högsta domstolen.

Jag har för mig att det ska till mycket nya bevis och erkännanden för att HD ska ta upp en överklagan, så det kommer nog inte komma dit, så HR's dom står nog kvar.
Jag Skulle bli förvånad om HD tar upp detta.
Citera
2023-10-30, 11:44
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Rättegången hafsades igenom på tre dagar, samma i TR. Dubbla tiden hade behövts.

Hovrätten lyssnar igenom alla förhör från TR. Det gjorde de dagarna mellan rättegångsdagrna.

I HR får man enbart ta upp frågor runt ny bevisning som man åberopat, eller för att klargöra något från TR som behöver korrigeras om jag fattar det rätt.

Man kan alltså inte försöka pressa misstänkta med vad som helst, utan behöver visa genom kompletteringar vad förhöret ska bevisa.

Läs gärna nedanstående inlägg, (se punkt 4)

Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jag har inga synpunkter på att vissa i denna tråden tycker att åklagarinsatsen varit dålig i detta fallet. Men diskussionen och argumenten i övrigt är ju katastrof...

1. Såväl J.J som M.H har förhörts ett XX antal gånger under förundersökningen. Visst ljögs det och påstod saker som inte gick ihop i de första förhören. Men fr.o.m att de båda lade fram sina berättelser (som dom haft som inställning under rättegången) så har man hållit fast vid dessa - och det har man gjort i både många och långa polisförhör. Att då tro att åklagaren, efter nästan ett halvår av försök i polisförhör, skulle kunna trolla fram erkännanden eller nya omständigheter/versioner i tingsrätten är ju oerhört naivt!

2. Ni kan också fråga er: Vad är det J.J faktiskt gjort/sagt? Jo, hon har medgett de faktiska omständigheterna. Hon har satt sig själv på brottsplatsen, medgett att hon utfört någon form av våld och att Tove därefter avlidit - Men med tillägget att Tove då dog av aspiration och ingenting annat. J.J:s förklaring/medgivande blir då en bevisfråga. Bevisfrågor är av förklarliga skäl ingenting man löser under förhör med den tilltalade (lägg då till punkten 1 i detta resonemang) utan det är då man måste satsa krutet på teknisk bevisning och expertvittnen, vilket man också valde att göra under rättegången.

3. Jag har heller inga synpunkter på era åsikter om hur åklagaren lade upp förhören, vilka frågor han ställde/inte ställde och vilken "approach" han valde att ha. Men bra att veta är att det finns förhörsteknik och förhörstaktik även i denna branschen, som exempelvis en åklagare är mer bevandrad i än gemene Flashback-skribent. Det är t ex inte så ovanligt när man förhör en person, som avlägger en orimlig eller obegriplig förklaring, att man avgränsar denne i sin egen orimlighet. Med andra ord så låter man då den tilltalade komma med sina svar/förklaringar och sedan lutar man sig tillbaka på den bevisning som finns och avslutar med att lyfta fram orimligheterna under pläderingen och då slå hål på allt - Samtidigt som det enda rätten har i minnet är just den orimliga förklaringen som den tilltalade gav.

4. När vi sedan kommer till Hovrättsförhandlingen, med den nya åklagaren, så är inte saken svårare än att denna åklagaren inte hade så många möjligheter juridiskt att förhöra J.J eller M.H. För tilläggsförhör i Hovrätten får endast hållas om det åberopats ny bevisning som i sin tur lett till nya omständigheter som det behövs ställas frågor kring ELLER om det råder oklarheter kring någonting som sagts i tingsrättsförhandlingen. Syftet med ett tilläggsförhör är alltså inte att "konfrontera mer" eller "pressa mer" - och några nya/ytterligare frågor, som inte redan avhandlats under tingsrättsförhandlingen, har jag svårt att hitta. Man får heller inte glömma att det var åklagarsidan som satt med "framgången" under hovrättsförhandlingen, då domen man överprövade var två livstidsdomar i enighet med åklagarens yrkande. Så då är det knappast konstigt/ovanligt att en åklagare sitter nöjd.
Citera
2023-10-30, 11:45
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Det har heller inte framkommit någonstans att Johanna förstod att Tove skulle dödas denna kväll.

Maja visste att Johanna ville att Tove skulle dö. Maja visste att Johanna försökt döda Tove. Maja visste att Johanna var arg på Tove denna kväll. Maja visste att de tog med Tove till en skyddad plats. Maja visste att tumult uppstod i lägenheten.

Öööh näää men jag sov. Aaah ööö äää jag var vaken när eeeh ööö när min telefon visar att jag rörde mig. Däremellan sov jag. Såg inget, hörde inget. Jag är ett offer.
Fetat är intressant eftersom både TR och HovR anser att hon ljög bland allt oväsen.

Här hade det väl även varit läge att punktmarkera (bortom åtal för mord) ang varför prinsessan på ärten inte ingrep.
Rent teoretiskt låg hon då och lyssnade på en grov misshandel (som mynnar ut i mord.)

Känns ju sisådär med tanke på att Maja ingrep snabb som en vessla och puttade ivög Tove och sa till henne att gå därifrån.

Om nu ursäkten "jag vågade inte" skulle aktualiseras..
Senast redigerad av develi 2023-10-30 kl. 12:16.
Citera
2023-10-30, 12:00
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Fetat är intressant eftersom både TR och HovR anser att hon ljög bland allt oväsen.

Här hade det väl även varit läge att punktmarkera (bortom åtal för mord) ang varför prinsessan på ärten inte ingrep.
Rent teoretiskt låg hon då och lyssnade på en grov misshandel (som mynnar ut i mord.)

Känns ju sisådär med tanke på att Maja att ingrep snabb som en vessla och puttade ivög Tove och sa till henne att gå därifrån.

Att på Nöjet uppträda som Mike Tyson för att sedan förvandlas till Pelle Svanslös så fort Maja kommer till lägenheten kan väl ingen normal uppgående människa tro på.

Att Maja blev friad från mord ser jag som ett fruktansvärt dåligt arbete från åklagaren.
Citera
2023-10-30, 12:18
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:

Känns ju sisådär med tanke på att Maja att ingrep snabb som en vessla och puttade ivög Tove och sa till henne att gå därifrån.

De borde ha pressat henne ordentligt ja. Mycket märkligt att de inte gjorde det när de var övertygade om att hon ljög. Det finns ingen förklaring till varför de inte pressade henne, det gör man väl alltid i en rättegång när den tilltalade lämnar en förklaring som är helt orimlig och mycket viktig.
Citera
2023-10-30, 12:19
Medlem
Crillofrillos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leps.Senk
Förundersökningsprotokoll alternativ 1 :
https://easyupload.io/m/idri5s

Förundersökningsprotokoll alternativ 2 :
https://gofile.io/d/iYNmq1

Stämningsansökan alternativ 1 :
https://delafil.se/022cbd2093c461b2/Eksj%C3%B6_TR_B_1877-22_Aktbil_151.pdf

Tove försvann den 16 oktober 2022. Andra november hittades hon död. Två tjejkompisar till henne häktades misstänkta för mord. Idag den 17 mars 2023 väcktes åtalet. Ovan hittar ni FUP / förundersökningsprotokoll & stämningsansökan.

FUP
Förundersökning
FUP länkarna är pajja
Citera
2023-10-30, 12:22
Medlem
Crillofrillos avatar
Citat:
Ja, den lades upp här igår väldigt kort efter domen kl 13 om du kollar bakåt.
Dom länkarna är pajja
Citera
2023-10-30, 12:24
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Om gängkriminella blir dömda i klump för att de befunnit sig på BP så måste väl samma lagar gälla även för små flickor från Småland?

Nu har jag inte följt ett enda fall av gängkriminalitet (vad du än påstår). Inte heller har jag hänvisat till dessa (som du brukar påstå).

Jag utgår dock från att man kartlagt de personer som man dömer "i klump" som du påstår att man gör och vet vad var och en har för del i brottet.

Precis som man har gjort med Maja och Johanna. Var och en måste bedömas för att sedan bedömas om brottet skett i samförstånd.

Det räcker inte med att ha varit på plats. Det vore förskräckligt.

Med ditt resonemang, skule det aöllstå räcka med att du råkar gå förbi ett pågående brott och du döms som gm. Eller att du är i ett hus där någon dödar någon. i princip skulle du då kunna dömas för mord, om du gömmer dig för en gm som dödar andra i en lgh, men du överlever. Det säger ju sig själv att man behöver mer än att du varit på plats.

Det beror på att för att man ska kunna dömas för medverkan i ett brott, krävs också uppsåt eller om man är medhjälpare så krävs det också uppsåt i förhållande till gm gärning.

Från domarbloggen, så kan du själv läsa:

"Enligt den bestämmelsen ska inte bara den eller de som har utfört gärningen utan också annan som främjat gärningen med råd eller dåd dömas. De olika medverkande kan dömas som gärningsmän, anstiftare eller medhjälpare."
//
"Vem är gärningsman?
När flera personer har hjälpts åt med att utföra ett brott kan alla straffas som gärningsmän. Flera personer kan vara gärningsmän samtidigt även om inte alla, och kanske inte ens någon av dem, självständigt uppfyller hela brottsbeskrivningen i en straffbestämmelse. Det förutsätter dock att det de gör tillsammans innebär att brottsbeskrivningen är uppfylld.

För att någon ska kunna dömas som medgärningsman krävs i regel att personen deltar i det brottsliga handlandet, åtminstone mer perifert, och att agerandet utgör ett led i en gemensam brottsplan. Det krävs inte att varje medverkande känner till de närmare detaljerna i brottsplanen. Om genomförandet av ett planerat brott innefattar en arbetsfördelning mellan de medverkande kan de alltså alla dömas som gärningsmän. Högsta domstolen har som exempel nämnt att en person som håller vakt vid en inbrottsstöld kan vara att betrakta som gärningsman.

När flera personer utför olika delar av en brottsplan brukar man säga att de agerar tillsammans och i samförstånd. Ett sådant samförstånd behöver inte vara uttryckligt utan kan också vara tyst.
"

https://www.domarbloggen.se/hur-straffas-olika-personer-som-tillsammans-ar-delaktiga-i-ett-brott/
Citera
2023-10-30, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Utan M hade det varit svårare för J, rent psykiskt, att döda T.
Ofta är det kombinationen av två som gör att mord kan hända.
Var för sej, mindre sannolikt.
Båda har bidragit till Ts död.

Det är väl ganska vanligt med ensamma mördare? Det står t ex regelbundet i media om män som dödar sina fruar (kvinnor). Utan hjälp av en kompis. I FUP berättar några tidigare vänner och hennes ex F att om Johanna har bestämt sig för något så genomför hon det oavsett vad andra tycker och tänker.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-10-30 kl. 12:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in