Citat:
Ursprungligen postat av
Kleopatra2013
Nej. Och det är därför vårat rättsystem är bra - inte fantastisk eller perfekt men helt ok
Om man inte ser skillnaden mellan att ett gäng kriminella döms "i en klump" och att Johanna och Maja
i n t e dömdes i en klump - då förstår jag allt ojande över att Maja är fri nu.
Jag skulle tippa att det var medgärningsmannaskap som var i åtanke?
Citat:
Enkelt kan man säga att Maja hamnade i dåligt sällskap, som många andra tonåringar. Hon hade inte förmågan att göra sig fri av olika anledningar som framkommer i fupen
Det har inte framkommit någonstans att Maja förstod att Tove skulle dödas denna kväll. Om så var fallet hade knappast Tove följt med heller.
Ja, och det var alldeles för enkelt utifrån deras patologiska tighta relation.
Angående fetat nr 2 kan du väl beskriva detta med citat.
Citat:
Nu har Maja förhoppningsvis lärt sig att det är farligt att umgås med kriminella. Man kan befinna sig på fel plats med fel person och nästa gång åker hon kanske in på livstid
Maja har i värsta fall inte lärt sig ett dugg.
Redan på Komback var Maja vild, söp sig redlös, trodde hon var gravid och plankade in på Nöjet.
Parallellt med pågående KBT-behandling.
Själv tyckte hon att "Mitt liv har vänt helt. Jag är typ en ny människa" enligt intervju i VT 2020.
Vad det beträffar kriminellt beteende så är hon minst lika villig som Johanna att haka på om det så gäller skadegörelse, olaga intrång med ändamål inbrott eller att välja funktionen alibi istället för det mer "risky" att befinna sig direkt på brottsplatsen.
Vad det gäller känsloreglering är det inte mycket bevänt - hon är jättearg på Tove hos A*bin - hon ville ge J stöd - och hon är lättänd som en krutdunk på Nöjet mot deras gemensamma väninna som skulle brinna upp på deras sleepover.
.... Och hon hyser agg mot Tove kort tid innan mordet. Hon ger nämligen J stöd.
Rent moraliskt är hon inte värst schysst heller då de med gemensam kraft trakasserar sin fd väninna i september -
För hennes efternamn (hon delar med brodern som då Maja avskyr) och Maja ber henne dra åt helvete.