2023-10-30, 10:18
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
I DN står: "Vi är inte ett dugg förvånade över att Maja släpptes men besvikna över nedkortat straff för Johanna", säger Toves familjs målsägarebiträde
... Och följande:

"Hur ser ni på Maja Hellmans friande dom?

– Vår uppfattning är att det har varit två gärningsmän. Att hon (Maja Hellman) var en nödvändig förutsättning för att man skulle kunna genomföra mordet.(..)"
Citera
2023-10-30, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Om gängkriminella blir dömda i klump för att de befunnit sig på BP så måste väl samma lagar gälla även för små flickor från Småland?

Nej. Och det är därför vårat rättsystem är bra - inte fantastisk eller perfekt men helt ok

Om man inte ser skillnaden mellan att ett gäng kriminella döms "i en klump" och att Johanna och Maja
i n t e dömdes i en klump - då förstår jag allt ojande över att Maja är fri nu

Enkelt kan man säga att Maja hamnade i dåligt sällskap, som många andra tonåringar. Hon hade inte förmågan att göra sig fri av olika anledningar som framkommer i fupen
Det har inte framkommit någonstans att Maja förstod att Tove skulle dödas denna kväll. Om så var fallet hade knappast Tove följt med heller
Nu har Maja förhoppningsvis lärt sig att det är farligt att umgås med kriminella. Man kan befinna sig på fel plats med fel person och nästa gång åker hon kanske in på livstid
Citera
2023-10-30, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Någon som vet om fallet ännu är skickat till högsta domstolen av Johanna eller Toves efterlevande? Finns det någon deadline när ärendet skall ha inkommit till hd?

Det är nog inom tre veckor såsom det var i Tingsrätten.

Alltså senast den 15 november 2023 ska överklagan ha kommit in till Högsta domstolen.
Citera
2023-10-30, 10:38
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Det är rena påhitt du serverar - Maja har numera en integritet som ska bevaras ömsint.
Visa istället kärlek och medkänsla för Maja - bli en bättre person - i mina ögon blev Maja utnyttjad av en psykopat som ville mörda T*ve - tyvärr ser det så ut ..
Utan M hade det varit svårare för J, rent psykiskt, att döda T.
Ofta är det kombinationen av två som gör att mord kan hända.
Var för sej, mindre sannolikt.
Båda har bidragit till Ts död.
Citera
2023-10-30, 10:38
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Nej. Och det är därför vårat rättsystem är bra - inte fantastisk eller perfekt men helt ok

Om man inte ser skillnaden mellan att ett gäng kriminella döms "i en klump" och att Johanna och Maja

Enkelt kan man säga att Maja hamnade i dåligt sällskap, som många andra tonåringar. Hon hade inte förmågan att göra sig fri av olika anledningar som framkommer i fupen
Det har inte framkommit någonstans att Maja förstod att Tove skulle dödas denna kväll. Om så var fallet hade knappast Tove följt med heller
Nu har Maja förhoppningsvis lärt sig att det är farligt att umgås med kriminella. Man kan befinna sig på fel plats med fel person och nästa gång åker hon kanske in på livstid
Det har heller inte framkommit någonstans att Johanna förstod att Tove skulle dödas denna kväll.

Maja visste att Johanna ville att Tove skulle dö. Maja visste att Johanna försökt döda Tove. Maja visste att Johanna var arg på Tove denna kväll. Maja visste att de tog med Tove till en skyddad plats. Maja visste att tumult uppstod i lägenheten.

Öööh näää men jag sov. Aaah ööö äää jag var vaken när eeeh ööö när min telefon visar att jag rörde mig. Däremellan sov jag. Såg inget, hörde inget. Jag är ett offer.
Citera
2023-10-30, 10:40
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Det är nog inom tre veckor såsom det var i Tingsrätten.

Alltså senast den 15 november 2023 ska överklagan ha kommit in till Högsta domstolen.

Okej, tack! Tre veckor känns rimligt som du säger.
Citera
2023-10-30, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Utan M hade det varit svårare för J, rent psykiskt, att döda T.
Ofta är det kombinationen av två som gör att mord kan hända.
Var för sej, mindre sannolikt.
Båda har bidragit till Ts död.

Helt klart
Även om Johanna visade före mordet på Tove att hon ensam var kapabel till försök till mordbränning. Men det är inte bevisat vad jag vet
Citera
2023-10-30, 10:49
Medlem
Citat:

Av vilka anledningar kunde inte Maja göra sig fri? Vilken FUP har du läst? I den FUP jag läst så står det nämligen precis tvärtom. Det är en entydig bild som inte borde gå att missuppfatta oavsett om man tror M deltog i mordet eller ej. Hur lyckades du?
Citera
2023-10-30, 10:55
Medlem
develis avatar
Citat:

i n t e dömdes i en klump - då förstår jag allt ojande över att Maja är fri nu.
Jag skulle tippa att det var medgärningsmannaskap som var i åtanke?
Citat:
Det har inte framkommit någonstans att Maja förstod att Tove skulle dödas denna kväll. Om så var fallet hade knappast Tove följt med heller.
Ja, och det var alldeles för enkelt utifrån deras patologiska tighta relation.
Angående fetat nr 2 kan du väl beskriva detta med citat.
Citat:
Maja har i värsta fall inte lärt sig ett dugg.
Redan på Komback var Maja vild, söp sig redlös, trodde hon var gravid och plankade in på Nöjet.
Parallellt med pågående KBT-behandling.

Själv tyckte hon att "Mitt liv har vänt helt. Jag är typ en ny människa" enligt intervju i VT 2020.

Vad det beträffar kriminellt beteende så är hon minst lika villig som Johanna att haka på om det så gäller skadegörelse, olaga intrång med ändamål inbrott eller att välja funktionen alibi istället för det mer "risky" att befinna sig direkt på brottsplatsen.

Vad det gäller känsloreglering är det inte mycket bevänt - hon är jättearg på Tove hos A*bin - hon ville ge J stöd - och hon är lättänd som en krutdunk på Nöjet mot deras gemensamma väninna som skulle brinna upp på deras sleepover.
.... Och hon hyser agg mot Tove kort tid innan mordet. Hon ger nämligen J stöd.

Rent moraliskt är hon inte värst schysst heller då de med gemensam kraft trakasserar sin fd väninna i september -
För hennes efternamn (hon delar med brodern som då Maja avskyr) och Maja ber henne dra åt helvete.
Senast redigerad av develi 2023-10-30 kl. 11:00.
Citera
2023-10-30, 10:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla-Plutten
Ursäkta, har jag citerat dig eller?
Vet inte ens vad du babblar om
Jag höll med dig på din kommentar, om du nu inte vet vad du babblar om:
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla-Plutten
Jag tycker att det inte har med den här saken att göra, dessutom kom M hit till Sverige när M var 6 månader genom adoption av sina föräldrar...
Så jag tycker att hon är lika svensk som vi andra, och hon kan inte hjälpa att M är mörk och adopterad..
Citera
2023-10-30, 11:00
Medlem
Om M ljuger eller inte vet jag inte men det är också fullständigt irrelevant i diskussionen.

Som åtalad är det inget brott att ljuga, en del ljuger ju så de själva har svårt att hålla sig för skratt men det är fortfarande inget brott. Allt skall kunna bevisas, om inte har vi snart en ny "Thomas Quick" som ju dömdes på lögner vilka han ju också fick benägen hjälp att formulera. Att vi som åskådare blir frustrerade och uppgivna och tycker rätten borde inse att de ljuger får ju inte påverka hur rätten dömer. De skall döma på det som kan bevisas. Det kan ju kännas som att det blir totalt fel ibland men tror att det ändå är det mest riktiga i längden.

(Norge har haft, har kanske fortfarande, djävligt konstiga lagar när det gäller vad som kan bevisas där man kan bli frikänd för brott mot en målsägare i ett brottsmål i rätten men kan sedan bli skadeståndsskyldig i ett enskilt åtal beroende på att det är lägre beviskrav i enskilda mål. Där räcker det att rätten tror att du är skyldig. Finns flera fall där en person blivit dömd att betala skadestånd på många miljoner trots att de blivit frikända i brottsmålet.)
Citera
2023-10-30, 11:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag höll med dig på din kommentar, om du nu inte vet vad du babblar om:

Jaha, så tolkar jag inte ditt inlägg, mer Besserwisser betonat anser jag
Men vad har resten tagit vägen av det du skrev om till mig...
Det var jag som ifrågasatte vad du babblar om när du citerade mig...

"Normalt begåvat svar räcker med att jag håller med dig" Anser jag....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in