2023-10-29, 22:35
Medlem
grodanskurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Det som vi på dumpen ägnar oss är således alltigenom lagligt. Nu har vi rett ut detta och kommer att fortsätta att störa och publicera information om individer som jagar barn i sexuellt syfte.

Det där vet man inte förrän det prövats i rätten.
Citera
2023-10-29, 23:15
Medlem
Bertil.1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grodanskurt

O andra sidan kan man hävda att det är lagligt tills motsatsen bevisas
Citera
2023-10-29, 23:24
Medlem
grodanskurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.1987

Absolut, men jag hade inte varit så tvärsäker. Sen tror jag det är osäkrare i vissa fall än andra.

I ett fall där det handlar om någon tidigare dömd för relaterad brottslighet som fortfarande är ute och jagar känns säkrare än att publicera nakenbilder på någon ostraffad som dyker upp för att träffa en fiktiv 14-åring. Tror det är en anledning till att de gått in och censurerat en del gamla nakenbilder, för övrigt.
Citera
2023-10-29, 23:26
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
Jag har sett utgivningsbeviset men hittar det inte. Sara skrev först att hon inte brydde sig om hon blev anmäld, sedan att hon skulle söka, och då hade de redan publicerat.

När fick hon utgivningsbeviset?
Varför skriver du till mig om det ovan istället för att bemöta att du hade fel om publicering innan utgivningsbevis? Märkligt beteende.

Står tydligt och klart på Dumpen när de fick utgivningsbevis, vilket bekräftats i andra media och det är superenkelt att konstatera att ingen publicerades innan dess. Hur kan du felaktigt och tvärsäkert påstå något som är så extremt lätt att kontrollera innan du gör bort dig?
Citera
2023-10-29, 23:29
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
Utifrån nuvarande lagstiftning och existerande prejudikat är det dock helt rätt att bedöma som lagligt.
Citera
2023-10-29, 23:31
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
Tack så mycket.
Att de publicerat innan utgivningsbeviset avslöjas av denna text från en tidig Dumpen.

När pressen skriver om våra möten med individer som söker efter barn I sexuellt syfte så använder man ofta en motvikt för att få en dubbelbelyst artikel och på så sätt förmedla två sidor ämnet.

Frågeställningen huruvida det arbete som Dumpen bedriver mot förövare är lagligt ställs ofta till poliser. Att använda polisen som motvikt är dock av lika stor relevans som att fråga slaktaren om hur man gör en hjärtoperation.

Vi har istället valt att vända oss till jurister som tidigare rönt framgång i mål som rör förtal i högsta domstolen för att bena ut huruvida det som vi publicerar skulle kunna vara olagligt, och den som har kunskap om Yttrandefrihetsgrundlagen (YGL) vet att så inte är fallet.

Vi publicerar namn och bilder på personer som vi påstår bestämmer möten i sexuellt syfte med det de namngivna personerna tror är barn. Vi påstår inte att de gjort sig skyldiga till eller dömts för brottslighet.

Vi publicerar namn och bild på personer som i olika chattforum kontaktar barn i syfte att tillfredsställa sina avvikande sexuella behov.

Publicering av påstående om att någon kontaktar barn i syfte att sexuellt utnyttja barnet är i sig förtalsgrundande eftersom uppgiften är tjänlig för att utsätta den utpekade på omgivningens missaktning.

Det är dock tillåtet att publicera förtalsgrundande uppgifter om det kan anses vara försvarligt. Vi menar att det finns ett tillräckligt stort allmänintresse för att det ska bedömas som försvarligt.

Dessutom filmar vi enbart det som händer när den utpekade självmant kommer till det som denne tror är ett möte med barn. Ett barn som den utpekade dessförinnan i chattkonversationer bestämt att sexuellt förgripa sig på. Det sistnämnda är av sådan beskaffenhet att vi påstår att det föreligger ett oavvisligt allmänintresse av att publicera med namn och bild.

Slutligen krävs för att en publicering av en förtalsgrundande uppgift inte ska utgöra förtalsbrott att den publicerade uppgiften är sann. De uppgifter som vi publicerar är sanna och styrks av videoinslag och chatloggar.

Det som vi på dumpen ägnar oss är således alltigenom lagligt. Nu har vi rett ut detta och kommer att fortsätta att störa och publicera information om individer som jagar barn i sexuellt syfte.
Eh? Inte på något sätt!
Citera
2023-10-29, 23:40
Medlem
grodanskurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagopussy
Utifrån nuvarande lagstiftning och existerande prejudikat är det dock helt rätt att bedöma som lagligt.

När den självsäkra texten skrevs så publicerade Dumpen mig veterligen fortfarande nakenbilder på gäddorna, det har de klokt nog backat ifrån sen dess. Onödigt om de skulle åka dit på en sån sak.
Citera
2023-10-29, 23:49
Medlem
whack-a-moles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.1987
Typ, ungefär som att vara lite gravid.

Med ovanstående i åtanke måste dom uthängda ha framavlat en jävla massa barn genom åren.

Dom flesta var säkert Brad Pitt kopior i yngre ålder och kunde välja och vraka bland fjortisarna.

Betänk att hela högen säkert är spermadonatorer. Runka är deras hobby. Bra sätt att få en sidoinkomst.
Senast redigerad av whack-a-mole 2023-10-29 kl. 23:53.
Citera
2023-10-29, 23:53
Medlem
Besviken över att det inte blir någon SVT-dokumentär om Dumpen trots att public service följt Dumpen on tour i nästan två år enligt podden. Filmteamet var t om med på UK-resan så det lär finnas en del filmmaterial tillgängligt.

Ingångsvinkeln var säkerligen smutskastning men Dumplingarna skötte sig antagligen exemplariskt bra så skiten fick läggas ner men det blev nog jävla dyrt. Dumpen hade med sig en egen journalist i UK Ganman som motvikt och då lär inte vapendragaren Flam vara långt borta. Jäkla bra tv det kunnat bli om man samlat samtliga på en pubrunda i London.

SVT ville filma hemma hos Patrik när han sitter i soffan med en bärs. Ganska ointressant för gemene man och finns dessutom redan på Youtube: "Patrik Sjöberg festar". Ingen Sara på den festen i Göteborg.
Citera
2023-10-30, 00:18
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
När den självsäkra texten skrevs så publicerade Dumpen mig veterligen fortfarande nakenbilder på gäddorna, det har de klokt nog backat ifrån sen dess. Onödigt om de skulle åka dit på en sån sak.
Man borde fråga Dumpen direkt om anledningen, kanske finns helt andra skäl, som att barn kan direkt eller indirekt utsättas för freakens äckliga könsdelar och anus.
Citera
2023-10-30, 00:32
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aurun
Ja? Du antydde ju att det var lagligt först bara för att gäddorna själva har skickat bilderna - fel.
Sen antyder du att det inte är olagligt för att ingen har anmält det - fel.
Nu antyder du att det är olagligt för att Sara är beredd att sitta för det.

Hur går dina spekulationer egentligen?
Jag tror du kanske har lite svårt att se samband och läsa mellan raderna?

Gäddorna har skickat bilderna. Gäddorna måste anmäla om de anser att bilderna använts utan deras medgivande. En anmälan, om den går vidare till åtal, betyder förhör, loggar och producerar dokumentation, tillgänglig för oss alla att ta del av i enighet med offentlighetsprincipen.

Gäddorna kommer genom sin anmälan för det första erkänna sina handlingar och ett beteende som likt Dumpens bevisunderlag i form av loggar och filmer arkiveras för framtiden på ett betydligt mer beständigt sätt en Dumpens arkiv.

Så jag skrev inte att det är lagligt (vilket det kan vara för den delen beroende på vilken plattform de sänt över och vilken lagstiftning just den lyder under) utan trodde jag på ett ganska uppenbart sätt belös varför gäddor inte anmäler och det därför inte går till rättegång. En sådan vore dock väldigt intressant att se.
Citera
2023-10-30, 00:55
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagopussy
Jag tror du kanske har lite svårt att se samband och läsa mellan raderna?

Gäddorna har skickat bilderna. Gäddorna måste anmäla om de anser att bilderna använts utan deras medgivande. En anmälan, om den går vidare till åtal, betyder förhör, loggar och producerar dokumentation, tillgänglig för oss alla att ta del av i enighet med offentlighetsprincipen.

Gäddorna kommer genom sin anmälan för det första erkänna sina handlingar och ett beteende som likt Dumpens bevisunderlag i form av loggar och filmer arkiveras för framtiden på ett betydligt mer beständigt sätt en Dumpens arkiv.

Så jag skrev inte att det är lagligt (vilket det kan vara för den delen beroende på vilken plattform de sänt över och vilken lagstiftning just den lyder under) utan trodde jag på ett ganska uppenbart sätt belös varför gäddor inte anmäler och det därför inte går till rättegång. En sådan vore dock väldigt intressant att se.
Ett förtal är ett förtal, och bör undvikas i möjligaste mån, oavsett vilka teknikaliteter de använder för att undgå repressalier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in