Citat:
Ursprungligen postat av
Skaanseth
Godt poeng. Det burde jo da stå i notatbøkene om denne nye ektepakten fra 2000.
Fravær av bevis er jo også bevis, akkurat som de manglende sko-avtrykkene.
Men politiet bør jo kunne si om ektepakten er gammel eller ny også. Papir har kanskje en tendens til å gulne litt med årene. Men han kan jo også ha hentet blanke ark fra en gammel ringperm eller arkiv fra 90-tallet som han har hatt liggende på Futurum slik at ektepakten skal se gammelt ut, hvem vet.
Futurum ble ransaket, men var ikke beslaglagt og forseglet slik som med S4.
Manglende notatbøker sa politiet at de lette etter. Så da har nok ikke TH vært så hjelpsom som han påsto at han var. Undrer på om det materialet de har er komplett, men jeg ser for meg at det fortsatt mangler noe. Det må det jo nesten gjøre når vi vet hva som var skrevet om hva han ønsket å gjøre med eks-svogeren.
Truslene mot eks-svogeren, som var Anne-Elisabeths fortrolige, er også en form for vold i nære relasjoner.
Vi vet jo ikke om Anne-Elisabeth kan ha hatt andre nære venner og fortrolige, kvinner og eller menn, opp igjennom årene, og som kan ha blitt skremt vekk fra å ha kontakt med henne, av Tom Hagens trusler. Det kan være at folk har meldt seg og vitnet til politiet om ubehagelig adferd fra TH, etter at hun ble drept. Jeg håper iallfall at ingen sitter og holder på informasjon som politiet burde ha hatt.
Historien om hvordan hun "sluttet" i foreningen, der Tom Hagens narrativ er at Anne-Elisabeth brøt sammen fordi hun ikke greide å fortelle at hun skulle slutte i foreningen. Mens foreningsmedlemmer har fortalt at Anne-Elisabeth snakket om et vanskelig ekteskap og at skilsmisse ble vanskelig for henne fordi hun hadde signert på et papir som satte henne i en uholdbar økonomisk situasjon. Jeg vet hvem jeg tror på, og hvem sine vitneutsagn jeg fester lit til.
Ny NTB-artikkel i dag, publisert av abcnyheter.no, der politiet uttaler seg direkte. (ikke av vg-får-opplyst-typen-artikkel-uten-navngitte-kilder).
Fem år siden Anne-Elisabeth Hagen forsvant: Politiet tror på drahjelp fra teknologien
– Det har vært en bevisst strategi fra oss å ikke bidra til oppmerksomheten rundt saken. Det gir både etterforskningsgruppa og de pårørende ro. Likevel jobber vi for fullt. Dette er fortsatt den saken som har høyest prioritet i Øst politidistrikt, sier politiinspektør Lars Reinholdt Østbye til NTB.
Her snakker man om
tre siktede i saken. Er dette med fire siktede en slurvete journalistfeil?
Totalt tre menn, inkludert ektemann og forretningsmann Tom Hagen, er siktet i saken. Alle nekter for å ha noe med forsvinningen å gjøre.
Siktelsene opprettholdes fremover.
Han forteller videre at grunnlaget for siktelsen ligger fast, og at politiet jobber ut ifra det som de mener forsvarlig, gitt at det er personer som er siktet over så lang tid.
LRØ sier det er ingen tidsfrist for hvor lenge etterforskingen vil pågå.
LRØ om uheldige lekkasjer, som bildene fra åstedet som ble publisert i VG nylig.
Fra tid til annen har det i flere medier vært skrevet om utviklingen og sentrale spor i saken, men med lukkede kilder.
– Det er svært uheldig om disse lekkasjene kommer fra oss. Det jeg kan si, er at det er svært mange aktører som er involvert i saken, uten at jeg skal kaste mistanken over på noen andre.
Østbye forteller på generelt grunnlag at de som er ansatt i politiet, har taushetsplikt.
LRØ sier det er god dialog med Tom Hagens forsvarer, og gjentar ønsket om nye avhør av Tom Hagen.
– Vi opplever den dialogen som god. Slik jeg ser det, er det blitt en bedre relasjon jo mindre oppmerksomhet saken har fått. Så får vi se om det blir flere avhør, men vi ønsker å avhøre Tom Hagen videre i saken.
Ikke aktuelt å henlegge saken.
Østbye har ikke tenkt på at det er aktuelt å henlegge saken.
– Vi har en dialog med statsadvokaten om framdriften. Sånn som saken står nå, er ikke det aktuelt. Vi tror at saken på et tidspunkt blir løst. Så langt ser vi at det vi gjør gir svar, og det er det som er motivasjonen, avslutter han.
Synes det var oppklarende med en artikkel der etterforskningslederen uttaler seg direkte til mediet, i dette tilfelle NTB. Her er en navngitt kilde som uttaler seg offentlig på vegne av politiet.
Dette er informasjon vi kan feste lit til.