2023-10-29, 14:31
Medlem
Jofandus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samtalaren
Jag tittade in på kanalen efter ditt inlägg och jag såg att videon hade publicerats mitt i natten.
Kanske jobbar han natt och det är okej, men jag känner viss oro för vilka signaler det sänder ut när man är uppe mitt i natten och pratar om hur man är skuldsatt och lägger in mer kapital i en högriskaktie som SBB ändå är, till sina 3000 följare många vilka kanske är nya småsparare.

Med det sagt, jag investerar i SBB för att jag tror aktien har en chans att återhämta sig. 60 kronor innebär en tjugofaldig dubblering av nuvarande kurs, vilket känns orimligt. Om marknaden är förlåtande och fastighetsbranschen återhämtar sig om några år så kanske vi kan se 10 kronor. De har dock mycket renovering och PR-arbete att utföra. Det kommer ta tid och utdelningen som kommer bli ett test av aktiens överlevnad. Vi vet att utdelningar därefter kommer att frysas, även om det är försent.

Han har satt sig i en situation han har svårt att ta sig ur och har stora problem att slappna av och kunna sova ordentligt, Därav alla nattliga videos. Allt han gör är bra exempel hur man inte ska göra. Det är ändå riktigt roligt att följa honom och se när fartyget sakta sjunker och kaptenen vägrar släppa rodret 😁

Angående SBB: aktien är körd långsiktigt. Bolaget skulle dragit in utdelningen direkt och minskat skulder. Inom 12 månader ligger aktien på 2 kr, men kommer studsa upp till 3-4 kr för att sedan fortsätta fallet.
Citera
2023-10-29, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whack-a-mole
Erratum:
Jag skrev 119MSEK vilket jag tyckte mig höra på Rapport, tydligen är korrekt uppgift 191MSEK.

Andra transaktionen SBB har gjort med Nykvarn. En var endast bostadsfastigheter.

”Nykvarns kommun köpte nyligen tillbaka sitt kommunhus för 191 miljoner kronor, efter att ha tvingats sälja det för 131 miljoner för nio år sedan.
– Jag är jättenöjd med affären och så glad [...] att vi kommer ur det dyra hyresavtalet, säger kommunalrådet Anders Önbäck (S).”

”Vi ser ett fortsatt stort intresse från kommuner att förvärva fastigheter av SBB. Vi har tidigare gjort fem kommunaffärer under 2023 och ambitionen är att göra fler affärer med kommuner för att stärka bolagets finansiella ställning,” säger Leiv Synnes, vd SBB.”

Ingen info om bokfört värde.

Tvingats sälja? Hur kunde de tvingas att sälja?

SBB gjorde alltså en reavinst på nära 50%.
Citera
2023-10-29, 14:56
Medlem
whack-a-moles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Tvingats sälja? Hur kunde de tvingas att sälja?

SBB gjorde alltså en reavinst på nära 50%.
Nja, det var 9 år sedan kommunen sålde till SBB. Måste man i åtanke.
Kommunen hade nog dålig ekonomi, tvingades sälja är nog en felaktig beskrivning.
Dessutom har SBB investerat en del i fastigheten.
SBB borde specificera det ekonomiska utfallet i sin pressrelease. Men det gör man ej. Märkligt.
Senast redigerad av whack-a-mole 2023-10-29 kl. 14:59.
Citera
2023-10-29, 15:08
Medlem
Citat:
Nja, det var 9 år sedan kommunen sålde till SBB. Måste man i åtanke.
Kommunen hade nog dålig ekonomi, tvingades sälja är nog en felaktig beskrivning.
Dessutom har SBB investerat en del i fastigheten.
SBB borde specificera det ekonomiska utfallet i sin pressrelease. Men det gör man ej. Märkligt.

Märkligt för det sägs att SBB tvingas rea till vrakpriser. Här gör man 50% i reavinst.

Vi får vackert vänta tills 9/11.
Citera
2023-10-29, 15:22
Medlem
whack-a-moles avatar
Citat:
Märkligt för det sägs att SBB tvingas rea till vrakpriser. Här gör man 50% i reavinst.

Är 2 transaktioner, bostäder och kommunhuset.
Omöjligt för en utomstående att beräkna om det blev vinst eller förlust.
Borde gjort en bra vinst eftersom dom ägde fastigheterna i 9 år. SBB existerade väl knappt då.
Citera
2023-10-29, 16:04
Medlem
Citat:
Borde gjort en bra vinst eftersom dom ägde fastigheterna i 9 år. SBB existerade väl knappt då.

De tvingades kanske sälja till någon annan?

Undrar hur det går till...

Men det låter föga troligt att SBB gjort en förlust i alla fall...
Citera
2023-10-29, 16:06
Medlem
Citat:

Har dom ägt fastigheten i 9 år, under några av den glödheta fastighetsmarknadens mest galna år (2014-2017, 2020-21), är det väl nästan svårt att inte gå med vinst. Men jag får ändå inte riktigt ihop matten, SBB grundades väl 2016? Eller såldes kåken till någon förlaga?
Citera
2023-10-29, 17:46
Medlem
Fackmannens avatar
Citat:

Fast om de renoverat och byggt om kåken för exempelvids 70 miljoner så blev det ju ingen vinst?
Citera
2023-10-29, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fackmannen
Fast om de renoverat och byggt om kåken för exempelvids 70 miljoner så blev det ju ingen vinst?

Spekulationer.
Citera
2023-10-29, 21:14
Medlem
Fackmannens avatar
Citat:
Spekulationer.

Inte merspekulationer än att de skulle gjort en nettovinst på affären.
Citera
2023-10-29, 21:23
Medlem
Så mycket att se fram emot.

1. Börsen öppnar imorgon.

2. SBBs rapport kommer den 9:e November

3. Riksbanken har möte 21:a November angående räntan om jag minns.

Går väldigt, väldigt, väldigt bra för SBB oavsett vad alla hatare påstår. SBB har knappt några skulder kvar och skulderna dom har kvar är små summor.

Blir dags att snart köpa mer SBB, snart är vi under 184,000 ägare på Avanza eftersom jag köper mer och mer.

Kanske köper så mycket detta år att vi går under 170,000 ägare på Avanza.

Hoppas ni alla har haft en trevlig helg oavsett om ni är neutrala eller SBB hatare.
Citera
2023-10-29, 22:58
Medlem
Läge att fortsätta snitta ned sig även om man gick in på 66 från början?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in