2023-10-29, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Skitprat.
Du får nog visa nån slags källa.
I sämsta fall vore slumpen och aktieanalytiker ungefär lika bra, men det tror jag först när jag ser det.

Om du är så okunnig att du inte vet att indexfonder slår aktivt förvaltade fonder över tid är det bara att göra en enkel googling själv, detta bör du läsa på. Trodde alla som var någorlunda intresserade redan hade koll på detta.
Citera
2023-10-29, 10:07
Medlem
Nu vet jag ej som detta "räknas" men jag har senaste 10 åren köpt på mig svenska investmentbolag och tjänat en bra slant på det och överpresterat omx30.

Men investmentbolag fungerar ju lite som en "light" version av en fond så jag kanske blir diskad ?
Citera
2023-10-29, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Nu vet jag ej som detta "räknas" men jag har senaste 10 åren köpt på mig svenska investmentbolag och tjänat en bra slant på det och överpresterat omx30.

Men investmentbolag fungerar ju lite som en "light" version av en fond så jag kanske blir diskad ?

Gör inte misstaget att jämföra med ett icke utdelningsjusterat index som OMXS30.
Investmentbolag kan dock vara bra i vissa fall ändå så i övrigt invänder jag inte emot ditt inlägg.
Citera
2023-10-29, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Gör istället jämförelsen med OMXSGI. https://www.nasdaqomxnordic.com/visitolur/soguleg_gogn?languageId=3&Instrument=SE0002416156
Citera
2023-10-29, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Gör istället jämförelsen med OMXSGI. https://www.nasdaqomxnordic.com/visitolur/soguleg_gogn?languageId=3&Instrument=SE0002416156

Helt rätt kollade mot den även den har jag överpresterat med mina investmentbolag där Investor stått för 50-70% av mitt innehav under åren samt industrivärden och lundberg resten med lite mindre investmentbolag som jag slängt in men varit för.liten del för att påverka portföljen allt för.mycket.

Man kan väll dock säga att jag tagit på mig under dessa år en stor bolagrisk (aldrig haft fler än 5 aktier åt gången) jämfört med någon som investerar i en bred fond

Jag har dock börjat investera mer i globala indexfonder (just nu är kronan lite svag dock så investerar fortf mest i svenska investmentbolag)
Citera
2023-10-29, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
Om du är så okunnig att du inte vet att indexfonder slår aktivt förvaltade fonder över tid är det bara att göra en enkel googling själv, detta bör du läsa på. Trodde alla som var någorlunda intresserade redan hade koll på detta.

Du pratar om att en apa (och slumpen) slår random aktieförvaltare över tid.
Inget annat.

Det är DET du tjatar om.
Det andra har jag redan kommenterat att det stämmer (dvs att index slår random aktieförvaltare).
Citera
2023-10-29, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Du pratar om att en apa (och slumpen) slår random aktieförvaltare över tid.
Inget annat.

Det är DET du tjatar om.
Det andra har jag redan kommenterat att det stämmer (dvs att index slår random aktieförvaltare).

Så det du inte förstår är alltså att slumpen över tid presterar som index? Hur tror du då slumpen över tid presterar?
Senast redigerad av expat2021 2023-10-29 kl. 13:26.
Citera
2023-10-29, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Är det inte bara så att dina bekanta inte pratar om det?

Sen enskilda aktier är mer känsliga jämfört med fonder, men att ingen av dina bekanta tjänat pengar på aktier är för mig lite obegripligt?
Själv är jag knappast nån guru utan bara en helt vanlig svenson som fått lite aktier i företag jag jobbat på, samt köpt några när jag tyckt tet passade.
De har både stigit i värde genom åren de flesta över inflationen och dessutom gett en del direktavkastning som med råge täcker skatten på mitt ISK.
Faktum är att de flesta jag umgås med och som pratar aktier vilket är ett fåtal.

Men om du bara har ett företag och det går bra så säger det väl inte så mycket om helheten på börsen.
Citera
2023-10-29, 13:36
Medlem
Hem_bränts avatar
Citat:
Dvs de som förvaltar aktiva fonder och som ändå presterar sämre än indexfonder som inte har aktieexperter.

Jag pratar som sagt inte om några "aktieexperter". Jag menar människor högre upp i näringskedjan som hjälper varandra igenom att läcka information så att vänner och bekanta vet vad som skall hända innan det händer, tjänster och gentjänster.
Citera
2023-10-29, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Talar du om median?

Du antar hej vilt och har ett missvisande exempel.

Möjligen talar du om utvecklingsbolag på smålistor. Men säg det då och inte "aktier" generellt.

Hur som helst påverkar större bolag index mer.
Citera
2023-10-29, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hem_bränt
Jag pratar som sagt inte om några "aktieexperter". Jag menar människor högre upp i näringskedjan som hjälper varandra igenom att läcka information så att vänner och bekanta vet vad som skall hända innan det händer, tjänster och gentjänster.

Ja. Och tävla mot dom liksom…man hoppas ju finansinspektionen har koll. Men det måste vara svårt.
Citera
2023-10-29, 13:44
Medlem
Citat:
Så det du inte förstår är alltså att slumpen över tid presterar som index? Hur tror du då slumpen över tid presterar?

Men ska slumpen prestera som index över tid så gäller det nog att det slumpar sig så stt du lägger in stora belopp i stora företag. Då blir det ju inte slumpen.

Går ett litet skitbolag upp 150% en dag så påverkas inte index något alls nästan. Går Sandvik tex upp 150 % påverkas det enormt. (Inte flr att stora bolag går upp så mycket, men ändå) Det är helt enkelt så enormt mycket pengar i dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in