2023-10-29, 13:36
Medlem
Betalade ca 8500 kr för service av bilen och för att åtgärda en annan röd lampa. Servicen är utförd (1500kr) och lampan lyser inte längre för service.
Övriga 7000 kr var alltså för att åtgärda en röd lampa (tog bilen till verkstaden själv så bärgning ingår alltså inte i priset), lampan blinkar fortfarande rött. Han på bilverkstaden säger att det är varning för däcktryck och att han kontrollerat trycket som är bra. Han frågade strax efteråt om jag nyligen bytt däck vilket jag inte hade gjort.
Priset består av:
motorolja 5.21 enheter totalt 1250 kr.
Oljefilter 248kr.
Luftfilter 638 kr.
Bromsbelägg fram 2016 kr, 1008 kr/enhet. (han säger att bromsarna var mycket dåliga men ingenting som jag märkt).
castrol edge 0W-30 Castrol 325 kr.
moms 1719 kr.
Han angav inget ungefärligt pris då bilen lämnades in och framförallt blinkar lampan fortfarande rött, min fråga nu vad bör jag göra? Har redan betalt själva priset i samband med att bilen hämtades och kan kan alltså inte helt enkelt låta bli att betala för den andel som inte är service (som han aktivt blev ombedd att göra, eller ingår luftfilter, oljefilter o.s.v i service?).
Citera
2023-10-29, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstallion
Betalade ca 8500 kr för service av bilen och för att åtgärda en annan röd lampa. Servicen är utförd (1500kr) och lampan lyser inte längre för service.
Övriga 7000 kr var alltså för att åtgärda en röd lampa (tog bilen till verkstaden själv så bärgning ingår alltså inte i priset), lampan blinkar fortfarande rött. Han på bilverkstaden säger att det är varning för däcktryck och att han kontrollerat trycket som är bra. Han frågade strax efteråt om jag nyligen bytt däck vilket jag inte hade gjort.
Priset består av:
Oljefilter 248kr.
Luftfilter 638 kr.
Bromsbelägg fram 2016 kr, 1008 kr/enhet. (han säger att bromsarna var mycket dåliga men ingenting som jag märkt).
moms 1719 kr.
Han angav inget ungefärligt pris då bilen lämnades in och framförallt blinkar lampan fortfarande rött, min fråga nu vad bör jag göra? Har redan betalt själva priset i samband med att bilen hämtades och kan kan alltså inte helt enkelt låta bli att betala för den andel som inte är service (som han aktivt blev ombedd att göra, eller ingår luftfilter, oljefilter o.s.v i service?).
Hur hänger det här ihop?

Först motorolja 5,21 enheter. Antar liter.
Sedan Castro engelska 0W-30. Det är väl motorolja det med?
Citera
2023-10-29, 14:01
Medlem
Onanikrems avatar
Luftfilter, oljefilter olja ingår normalt i service i service om det står så, läs var det är för service du gjort på bilen?

Är det en märkesverkstad, turkverkstad? Luktar lite att du blivit blåst av det senare. Lampan för däcktryck kan du skita i.. men var det en märkesverkstad borde de fixat det.

Edit. 1500 är arbetskostnaden för service. Men det lät ändå dyrt.. Märkesverkstaden brukar ha pris för hela servicen ca. 5 - 15000 (det dyra är kamremsbyte.)
Senast redigerad av Onanikrem 2023-10-29 kl. 14:04.
Citera
2023-10-29, 14:01
Medlem
ekmannens avatar
1500kr är arbetet för service, de andra är specat för materialkostnader.
Felsökning har han inte tagit betalt för, utan bara nämnt vad som är fel.
Att han tagit betalt 2 gånger för oljan är konstigt, måste skrivit fel olja i slutet, borde vara bromsolja han menar för 326kr.

Borde även ha ringt innan han bytte bromsarna, men du har redan betalat och därmed godkänt.

Tycker priset inte är något konstigt egentligen men kommunikationen har inte varit bra
Citera
2023-10-29, 14:24
Medlem
Får inte summan till 8500 med det du uppgett.
Måste väl funnits mer på fakturan?
Citera
2023-10-29, 16:08
Medlem
Vad är det för bil?
Är det fråga om märkesverkstad?
Hur länge har du ägt bilen?
Din första bil?

En normal 1000-milaservice kostar vanligen mellan 3.500:- och 8.000:- för en normal personbil, inkl allt material.
Då ingår byte motorolja, oljefilter, motorluftfilter, kupéluftfilter, funktionskontroller av elutrustning och alla kontroller av slitagesaker samt elektronisk kontroll och nollställning via OBD-uttaget på bilen.
Varannan service tillägg för byte bromsvätska och ev tändstift.(många japanska bilar kräver endast kontroll av tändstiften vid 10.000 mil)
Tillägget för kamremsbytet varierar mellan 5.000:- och 25.000:- och sker ungefär var tionde år eller vid 20.000 mil, vilket som först uppnås - beroende på bilfabrikat.

Att en RÖD lampa lyser har INTE med däcktryckvarning att göra - den varningslampan är gul/orange.
På moderna kvalitetsbilar förekommer inte däcktrycksventiler längre - är ett föråldrat system som ersatts av ett system som anlitar ABS-systemet.
Det senare systemet kalibrerar/nollar du enkelt själv i menyn, efter att du exempelvis skiftat mellan sommar- och vinterhjul.

F ö anser jag att priset du betalat är helt normalt.
Undersökningar som bil-/motortidningar gjort visar att priset varierar starkt med var bilen geografiskt servas.
Storstadsområden kan vara mer än dubbelt dyra som landsortsdito.

Byta kamrem på en VAG-bil kostade 3 gånger så mycket i Stockholm som hos en bilverkstad 10 mil bort.
Lönade sig ekonomiskt för grannen att ta en semesterdag med ungarna på "lantisverkstad" och "rå om" barnen under en dag.
Citera
2023-10-30, 08:26
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Vad är det för bil?
Är det fråga om märkesverkstad?
Hur länge har du ägt bilen?
Din första bil?
=======================================

Måste vara någon extrem bil där bromsbeläggen kostar 2016 kr.
En sats för båda sidor fram med BREMBO P 50 067 kostar 528,78 kr.
https://www.autodoc.se/brembo/1661371

BREMBO är dessutom dubbelt så dyra som lågprispodukter.

För 742,38 kr får man en sats MAPCO och då ingår skivorna också.

https://www.bildelaronline24.se/mapco/7932320?utm_medium=cpc&utm_source=google&c=2016028 5804&gshp=1&gclid=Cj0KCQjwhfipBhCqARIsAH9msblOR-nS-YdTyuTodt7A3RRuVQuxeMFwA0HEThUDBPBZAl44AmGuBjoaAr7 sEALw_wcB
Citera
2023-10-30, 13:09
Medlem
zoombos avatar
Det är svårt för någon här att ge korrekta svar när man inte ens berättar vad det är för bil. Reservdelar kan skilja oerhört i pris mellan olika märken och modeller och jag studsar till när man ser dessa priser, 638,- för ett luftfilter (+ moms)???

Men som flera påpekat här är sista posten motorolja - och även den första? What?

Vad fick du för pris på detta jobb från början? Du vet väl att du inte behöver godkänna reparationer som gjorts utan ditt medgivande om det överskrider den överenskomna kostnaden med 15%? Man byter normalt inte bromsbelägg utan att först kommunicera med kunden och be även att få se dom gamla.

Gällande däcktrycksvarningslampan så är detta troligen bara en kalibrering som ska vara beskriven i manualen och som kan göras själv direkt inifrån bilens menysystem. Men en seriös verkstad borde ändå ha gjort det om dom ombads fixa det.

P.S. @ekmannen: Det finns inget som heter bromsolja. Bromsvätska är den korrekta benämningen, den vätska som finns i bromssystem har absolut inget med olja att göra.
Citera
2023-10-30, 13:21
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Måste vara någon extrem bil där bromsbeläggen kostar 2016 kr.
En sats för båda sidor fram med BREMBO P 50 067 kostar 528,78 kr.
https://www.autodoc.se/brembo/1661371

BREMBO är dessutom dubbelt så dyra som lågprispodukter.

För 742,38 kr får man en sats MAPCO och då ingår skivorna också.

Jämförelsen haltar.
Det finns inga bilverkstäder som handlar hos Autodoc.
Citera
2023-10-30, 15:07
Medlem
Citat:
Priset består av:
Oljefilter 248kr.
Luftfilter 638 kr.
moms 1719 kr.
Betalade du 2 gånger för motoroljan är du definitivt inte vid dina sinnens full bruk!
Bed någon hjälpa dig kolla fakturan/räkningen en gång till.
Återkom även med:
Bil?
Verkstad?
Första bilen?
Din ålder?

Alla serösa bilverkstäder, som är anslutna till MRF, är skyldiga att lämna en kostnadsuppgift - inte förslag - som måste hållas.
10% över kan accepteras om det rör någon sak som berör trafiksäkerheten - men då SKALL bilägaren kontaktas först och medge kostnadsökningen.

Till sist, sätt dig inte vid tangentbordet om du inte är helt nykter, ett råd i all välmening !
Citera
2023-10-30, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Betalade du 2 gånger för motoroljan är du definitivt inte vid dina sinnens full bruk!
Bed någon hjälpa dig kolla fakturan/räkningen en gång till.
Återkom även med:
Bil?
Verkstad?
Första bilen?
Din ålder?

Alla serösa bilverkstäder, som är anslutna till MRF, är skyldiga att lämna en kostnadsuppgift - inte förslag - som måste hållas.
10% över kan accepteras om det rör någon sak som berör trafiksäkerheten - men då SKALL bilägaren kontaktas först och medge kostnadsökningen.

Till sist, sätt dig inte vid tangentbordet om du inte är helt nykter, ett råd i all välmening !
Efterfrågade aktivt ungefärligt pris då jag lämnade in bilen men fick svaret att han inte visste då det berodde på vad felet bestod i (nämndes ingen summa överhuvudtaget).
Är en BMW återkommer med exakt modell.
Är en verkstad i centrala Göteborg.
För er som undrar så hade jag rekommenderats verkstaden av min familj därför det allmänt okritiska agerandet från min sida.
Är min första bil men har haft tidigare ägare som bl.a bytt motorn, återkommer med miltal.
Citera
2023-10-30, 20:30
Medlem
Conams avatar
Citat:
Efterfrågade aktivt ungefärligt pris då jag lämnade in bilen men fick svaret att han inte visste då det berodde på vad felet bestod i (nämndes ingen summa överhuvudtaget).
Är en BMW återkommer med exakt modell.
Är en verkstad i centrala Göteborg.
För er som undrar så hade jag rekommenderats verkstaden av min familj därför det allmänt okritiska agerandet från min sida.
Är min första bil men har haft tidigare ägare som bl.a bytt motorn, återkommer med miltal.
Du måste ha missuppfatta a det grövsta! Först och främst kör man inte vidare med en RÖD lampa, verkstan byter inte bromsar innan kund har godkänt reparationen!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in