Flashback bygger pepparkakshus!
2023-10-29, 12:30
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Musk stänges ner Starlink på begäran av ryssarna närr Ukraina använde tjänsten för att anfalla ryska fartyg.
Vill nu hålla Starlink öppen I Gaza trots att israelerna menar att det skulle ge Hamas tillgång till internet.
Ska Musk trampa fel denna gången också?
https://twitter.com/elonmusk/status/1718224153474388433

För att vara ett geni är Musk oväntat oförståndig då han stoppar in pekfingret i ett getingbo, en olösbar och destruktiv konflikt mellan två oförsonliga parter. Finns inga vinster med att stoppa in ett pekfinger i ett getingbo eller försöka klappa en krokodil på huvudet, för Musk eller för Sverige för den delen. Sverige ska inte engagera sig i denna destruktiva och olösbara mellanösternkonflikt öht. Det är upp till arabstaterna i närområdet och Israels allierade USA att ta ansvar för migranter och bidrag till behövande.
Citera
2023-10-29, 12:30
Medlem
Julskinkatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
som sagt väldigt lätt. man skulle kunna dränka dessa råttor men man är rädd för alla gisslan som finns kvar i tunnlar. detta kommer man göra sen oavsett, göra det omöjligt för dom att röra sig i vattenfyllda tunnlar. alla vet hur araber och vatten funkar ihop

Låter enkelt men jag tror inte att det är är det. Dels sitter inte alla tunnlar ihop, dels finns täta skott mellan avdelningar, pumpar, osv. Tror jag!
Citera
2023-10-29, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Låter enkelt men jag tror inte att det är är det. Dels sitter inte alla tunnlar ihop, dels finns täta skott mellan avdelningar, pumpar, osv. Tror jag!

Tror inte deras turk pumpar skulle kunna håla havet borta som sitter 10 meter bort
Citera
2023-10-29, 12:43
Medlem
Julskinkatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
För att vara ett geni är Musk oväntat oförståndig då han stoppar in pekfingret i ett getingbo, en olösbar och destruktiv konflikt mellan två oförsonliga parter. Finns inga vinster med att stoppa in ett pekfinger i ett getingbo eller försöka klappa en krokodil på huvudet, för Musk eller för Sverige för den delen. Sverige ska inte engagera sig i denna destruktiva och olösbara mellanösternkonflikt öht. Det är upp till arabstaterna i närområdet och Israels allierade USA att ta ansvar för migranter och bidrag till behövande.

Omvärlden borde fokusera på att hitta en hållbar realistisk lösning. Och sen införa den. Istället för som du säger dras in i ett evigt blame game, dras in i Mellanösterns klanfejdlogik.

Jag föreslår en trestatslösning. Palestina, Israel och en kristen korsfararstat mellan som håller isär den här sjukt dysfunktionella relationen. Som nu hotar fred i hela världen. Igen. Orimligt pris. Ger massor av energi till islamism och skapar flyktingvågor.

Men visst, problemet är såklart diktaturen Iran - USA. Och hur styrt USAs utrikespolitik är av Israel.
Citera
2023-10-29, 12:45
Medlem
Julskinkatos avatar
Citat:
Tror inte deras turk pumpar skulle kunna håla havet borta som sitter 10 meter bort

🤔 Dom gör väl just det nu? Sen kan du inte fylla hela landet med saltvatten. Blir inte bra.
Citera
2023-10-29, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Ja det där är att rensa ut alla tunnlar blir ett väldigt blodigt och dyr operation/krig.
Det går nog inte heller att förinta hela hamas militärt. Däremot slå sönder deras militära förmåga för lång tid framåt. Visst. Och det behövs. Men sen då? Problemet var ju att dom tog över Gaza från början.

Finns Hamas kvar kommer de bara bli starkare på sikt. Israels attacker är Hamas bästa rekryteringskampanj.
Citera
2023-10-29, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shimona
De israeliska nazisterna bombar sönder vägarna till gazas största sjukhus, det finns ingen ände på israelernas ondska.

Israeli jets bomb areas near Gaza’s biggest hospital
Israeli warplanes have carried out air raids near Gaza’s largest hospital that is filled with patients and tens of thousands of people seeking shelter, the Associated Press reported citing witnesses.
Residents said the latest strikes destroyed most of the roads leading to Shifa Hospital in Gaza City, in the northern part of the besieged territory.
https://www.aljazeera.com/news/liveblog/2023/10/28/israel-hamas-war-live-invasion-under-way-as-gaza-cut-off-from-the-world

At least 30 hospitals, health centres in Gaza are shut now
Health ministry officials have told us that at least 30 hospitals and health centres have shut down in Gaza since Israel started its war on the enclave. They have run out of medical and fuel supplies.
More hospitals are expected to shut down completely in the coming hours and days if no supplies are allowed into Gaza.

Om fega Hamas inte byggde tunnlar och bunkrar under vägar och sjukhus så skulle de inte bli bombade.
Citera
2023-10-29, 12:58
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Turkiet kan ändå inte använda vapnen. Din jävla idiot, du fattar inte hur de vapnen fungerar, det är tydligt.
Patetiskt inlägg av dig.

Klarar inte Turkiet av att montera de på sina F16 och fälla de som amerikanerna gör? (Roligt när folk inte är insatta och klämmer i med massa glåpord och personliga påhopp för att göra en poäng.)
Citera
2023-10-29, 13:16
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Nu kanske ja, don har haft tik tok frsm tills igår kväll? Har IDF allas nr? Vilken idiotisk fråga. Du tror stater behöver ha ditt nr för att ringa upp dig?
Om de ska ringa upp mig just i det huset jag befinner mig så förutsätter jag att de har mitt nummer. Eller ringer de och varnar på måfå?
Citera
2023-10-29, 13:20
Medlem
Sunimods avatar
Om man ser på live på Youtube från Gaza så ser man på vissa bilder massor med rök och på andra ställen där röken verkar komma från ingenstans.
Är det så att IDF trycker ned massa rök i tunnlarna och det man ser komma upp är från ventilationskanaler och ingångar?

https://www.youtube.com/watch?v=nUnRDoLMdg8&ab_channel=TheTimesandTheSunda yTimes

Se tid när jag skrev detta så ser man räck som kommer upp och backa 10 minuter så ser man massiv rök som kanske är där de trycker ned rök.

Där den verkar komma upp är vid bombade byggnader och kanske de bombat för att förstöra tunnlar ingångar.

Sker på flera ställen, så spola tillbaka lite och kolla.
Citera
2023-10-29, 13:20
Medlem
Dumdrygs avatar
De borde komma israeliska förluster snart. Men nyhetsrapporteringen lär ju vara starkt kontrollerad och vinklad.
Hamas har bland annat utfört en drönarattack mot israeliska fordon inne i Gaza. Israel har gått ner längs kusten nu också utöver att ha trängt in i nordöstra hörnet.

https://israelpalestine.liveuamap.com/en/2023/29-october-hamas-movement-announces-that-it-targeted-a-gathering
Citera
2023-10-29, 13:24
Medlem
har judarna använt gas ännu?

"Palestinian groups expect Israel to flood Hamas tunnels with a type of nerve gas or chemical weapon under the surveillance of US Delta Force commandos as part of a surprise attack on the Gaza Strip, a senior Arab source familiar with the Palestinian groups

Israel and the US hope to achieve the element of surprise in order to penetrate Hamas tunnels, rescue an estimated 220 hostages, and kill thousands of soldiers belonging to Hamas’ al-Qassam Brigades, the source said, noting that the information they received came from a leak originating in the US."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in