2023-10-29, 05:37
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarbaDonkey
Prisa GUUUUUD !

Finns ingen bransch med mer bajs och skitsnack än den miljödopade delen av bilbranschen.

VISA ett fungerande exemplar av motorn, visa sedan att den har lika hög verkningsgrad som en elmotor, sedan kan vi börja bygga infrastruktur för bränslehantering och skrika halleluja !

Du tänker väl inte påpeka att en elmotor har en verkningsgrad på över 90% utan att se på hela energisystemet?

Ammoniakmotor. Låter intressant. Toyota är inga klåpare.
Citera
2023-10-29, 06:05
Citat:
Ursprungligen postat av Nattedogg
Toyota har alltid varit lite finurliga och annorlunda men jag litar inte riktigt på deras idéer. "Toyotamodellen" är ju ganska cool men de trodde ju tex inte att SUVar skulle bli någon stor grej och var därför sist på bollen när den vågen kom. På senare tid har det ju varit vätgas som varit framtiden. Men vätgas tar ju väldigt mycket el i anspråk vid framställningen.
Att elbilar inte är lösningen på någon form av problem tror jag alla vettiga människor förstår men skulle vilja läsa mer om ammoniak innan jag anser att det är det nya. Det bästa är nog trots allt olja och gas, sånt som kommer från jorden självt...

De som är fantasifulla är Nissan, de vågar tänka utanför the box men så ligger de med fransoser och dricker vin också. Alltså allt numera är transnationella allianser.

Isuzu har redan biogasbilar D-Max på svenska marknaden de är riktiga arbetshästar. Isuzu tog japan till sydpolen med sina motorer och de startar upp fortfarande på forskningsstationen femtio år senare. Deras V8 duramax är ett samarbete med General Motors pga det blir inte så mycket bättre än deras bilar GM är ändå Chevrolet.

Allting handlar inte om Toyota men Toyota är liksom flaggskeppet. However hade jag varit någon paramilitär grupp hade jag valt D-max och inte Hilux.
Citera
2023-10-29, 06:24
Medlem
Många elbilsmotståndare är ju fan korkade på riktigt!
Argumentet från elbilsmotståndare mot de som kör elbil är alltid -HÖHÖHÖ och du tror att du räddar världen, höhöhö vet du hur mycket utsläpp det blir när de tillverkar elbilar höhöhö.

Jag personligen skiter fullkomligt i utsläpp och miljöpåverkan, jag har 4 mil en väg till jobbet köpte en elbil för ca 400 tusen, jaja jag vet en budgetbil, MEN jag ”tankar” gratis på jobbet, åker alltså 8 mil om dagen utan att betala en krona i bränslekostnad, har en skatt på bilen på runt 300kr, fick 5 års service avtal med i köpet. Det går liksom inte att argumentera emot att det inte skulle vara ekonomiskt försvarbart. Jag för min del tycker om pengar och tycker icke om att ge bort mina mer än nödvändigt. Om man har några mil till jobbet så förstår jag inte hur man har råd att inte ha en elbil, oavsett om du tankar den hemma eller på jobbet. Det är helt enkelt så mycket billigare.

Och visst, om ammoniak bilar blir lika billiga i drift som en elbil så varför inte? Skulle absolut hänga på den trenden, men misstänker att det inte blir billigt att varken köpa ammoniak eller att serva bränsle motorn ?!?!
Citera
2023-10-29, 06:37
Citat:
Ursprungligen postat av Onebiker
Många elbilsmotståndare är ju fan korkade på riktigt!
Argumentet från elbilsmotståndare mot de som kör elbil är alltid -HÖHÖHÖ och du tror att du räddar världen, höhöhö vet du hur mycket utsläpp det blir när de tillverkar elbilar höhöhö.

Jag personligen skiter fullkomligt i utsläpp och miljöpåverkan, jag har 4 mil en väg till jobbet köpte en elbil för ca 400 tusen, jaja jag vet en budgetbil, MEN jag ”tankar” gratis på jobbet, åker alltså 8 mil om dagen utan att betala en krona i bränslekostnad, har en skatt på bilen på runt 300kr, fick 5 års service avtal med i köpet. Det går liksom inte att argumentera emot att det inte skulle vara ekonomiskt försvarbart. Jag för min del tycker om pengar och tycker icke om att ge bort mina mer än nödvändigt. Om man har några mil till jobbet så förstår jag inte hur man har råd att inte ha en elbil, oavsett om du tankar den hemma eller på jobbet. Det är helt enkelt så mycket billigare.

Och visst, om ammoniak bilar blir lika billiga i drift som en elbil så varför inte? Skulle absolut hänga på den trenden, men misstänker att det inte blir billigt att varken köpa ammoniak eller att serva bränsle motorn ?!?!

Alltså det är en riktig nothingburger, Toyota https://www.toyota-europe.com/electrification
Citat:
Fully committed to carbon neutrality for everyone
We believe that multiple technology solutions are necessary to get there, faster. Ultimately, the market will be zero-emission battery electric vehicles (BEV), fuel cell electric vehicles (FCEV) or other technologies. Currently, not everyone has access to ZEVs due to lack of infrastructure or market barriers. Which is why we offer BEVs and FCEVs and PHEVs and HEVs. We call this the ‘power of AND’ because rarely does one size fit all when you consider the diversity of customer needs. Providing access to multiple technologies is a more inclusive path towards carbon neutrality and enables us to significantly decarbonise society now.

Jag tycker man får skilja på tunga transporter och persontransporter i den här diskussionen.
Citera
2023-10-29, 06:50
Medlem
ReijoHervonens avatar
Ammoniaks kemiska formel är NH3, en kväveatom och tre väteatomer. Det är ett sätt att lagra energin i vätet med mindre förluster än ren vätgas skulle jag gissa.

Toyota har inte meddelat nått slut för elbilen, det är bara clickbait från ts. Toyota tar fram en massa olika alternativa bränslen och drivlinor till skillnad från dom andra mupparna som inte vill spendera pengar på R&D utan bara kopierar Tesla. Ammoniak är förmodligen ett alternativ för tyngre transporter än personbilar.
Citera
2023-10-29, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Elbilar sjunger på sista refrängen. Elmotorer till bilar är en gammal trött uppfinning. Hej då, säger vi till elbilar och vi säger Hej till ammoniakbilar. Vad tror vi om ammoniakbilar?
Annat?

https://foretagande.se/slutet-for-el...or-ska-ta-over
Oj, detta har jag missat men det verkar väl vara bra vid en första titt. Jag trodde att vätgasmotorer i stor skala var nästa steg för Toyota och andra motortillverkare men om ammoniak har bättre effekt och är bra för miljön så hoppas jag att satsningen på ammoniak blir framgångsrik.
Citera
2023-10-29, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Du tänker väl inte påpeka att en elmotor har en verkningsgrad på över 90% utan att se på hela energisystemet?

Ammoniakmotor. Låter intressant. Toyota är inga klåpare.
I framtiden kommer vi nog att själva tillverka ammoniak via vår egen urin och avföring.
Citera
2023-10-29, 07:50
Medlem
Ammoniak består av kväve och väte. När man bränner det bildas en massa kväveoxid som är betydligt bättre än koldioxid. Men man kan få bort det med katalysator. Jag vet dock inte om man får bort 100%.
Ammoniak är ganska otrevligt och luktar starkt. Det har lägre energiinnehåll än bensin och diesel. Det framställs av vätgas och luft. Vätgasen framställs vanligen av naturgas, vilket ju är ett fossilt bränsle.

Men det intressanta är att det pågår forskning i Sverige bland annat om att kunna framställa ammoniak med bara el. Det är tänkt för småskalig produktion på till exempel bondgårdar. Så kanske kan det finnas en framtid där bönderna kör sina traktorer på ammoniak.
Citera
2023-10-29, 08:24
Medlem
Ja elbilen var aldrig en bra idé, den kräver kraftigt utbyggda elnät och stor tillgång på metaller som ofta bryts på oetiskt sätt samt ett sätt att förvara/återvinna alla utjänade celler på om det någonsin skulle funka i någon större skala. Den varierar dessutom väldigt mycket i effektivitet med temperatur och åldras relativt fort.

Men hur funkar dessa ammoniakmotorer? Vad har de för verkningsgrad och hur ser en eventuell infrastruktur för tankning ut? Bra gjort av Toyota oavsett att inte böja sig för de nya "kraven" från miljöorganisationer mot hybrider. Elbilar är inte bra.
Senast redigerad av Mananas 2023-10-29 kl. 08:26.
Citera
2023-10-29, 08:24
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WP52
De blandar ihop cylindertryck med kompressionstryck?

Höga cylindertryck betyder mer värme och därmed mer kväveoxider.

I artikeln stod det att cylindertrycket var tillräckligt högt för att inte producera en massa kväveoxider.
Citera
2023-10-29, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Hanteringen är väl det största problemet. Energiinnehållet är ungefär hälften av diesel, vilket är fortfarande är 15-20 ggr bättre än batterier.

Kan man tillåta att CNG och vätgas i fordon borde inte ammoniak vara ett stort problem.

Frågan är hur energieffektivt det är att framställa ammoniak och om det går att göra i stor skala.

Det framställs väl redan i stor skala?
Det är pga det befolkningen exploderat.

Haber-Bosch-processen du vet?

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Habe...osch-processen

När tyskarna kom på den så hade de en process att framställa groteska mängder ammoniak som man kunde använda för att tillverka gödsel, och i förlängningen öka yielden på åkermarken. Vidare var man inte beroende av britterna som bröt fågelskit på nå öar i stilla havet för gödsel.

Vidare kunde man tillverka sprängmedel i skala också.
Citera
2023-10-29, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Haha men rimligtvis kan väl DU då visa med källor hur elektriciteten ska räcka till bilflottan.

Hahaha hur efterbliven kan man egentligen vara?

Det finns många sådana uträkningar, och att få elen att räcka till är inte problemet, utan att distribuera ut den i stor skala. (Vi pratar om 5-10% av kapaciteten)

Med de sagt så tror inte jag heller att elbilar är någon 100% lösning (jag har en elbil, en diesel och en bensin), men en bra och ekonomisk lösning för många, beroende på ens behov.

Det är alltid intressant med nya tekniska lösningar, men samtidigt blir det logistiskt svårt om man ska satsa på alla alternativ som finns.

Elen har ju fördelen att den redan finns och kan man ladda hemma är väldigt enkelt, behövs inte alltid en laddbox ens.

Att dra igång ett ammoniumdistribueringssystem är inte helt enkelt, och sen kommer en ny teknik lagom när det är klart i värsta fall

Denna lösningen tror jag inte på pga av själva hanteringen av bränslet över väger fördelarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in