2023-10-29, 02:28
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Vilka andra fanns det hos Palestinierna innan Hamas?

PLO
Citera
2023-10-29, 02:37
Medlem
Finns det något bevis för att Hamas ska byggt massa tunnlar i Gaza? Jag har sett dokumentärer om tunnlar mellan Egypten och Gaza. Men de är inte lika omfattande som de här nya påstådda tunnelsystemen.

Kan det vara vanliga servicetunnlar? Flera städer till exempel Stockholm har ett omfattande tunnelnät.

Jag tycker det låter ganska otroligt att Hamas på något sätt ska ha byggt upp ett tunnelsystem i modern tid efter att byggnader är på plats. Det borde vara fruktansvärt dyrt och till skillnad från tunnlar som byggs för smuggling så tjänar man inga pengar på dem.
Citera
2023-10-29, 02:50
Medlem
Nu cirka 1 timme sedan började iransk milis hamra med eldgivning mot Israels positioner på Golan-höjderna.
Den iranska milisen verkar lokaliserad kring staden al-Quneitra, Syrien. Inne i FNs buffertzon mellan Israel och Syrien alltså.

Staden al-Quneitra är en spökstad som det har utkämpats 2-3 blodiga slag förut,
och det finns bara ruiner kvar av den.

https://en.wikipedia.org/wiki/Quneitra

Antar att IDF kommit att anta att det är iransk militär eftersom de kan ha avlyssnat kommunikationen mellan enheterna. Gissas det vilt nu.

IDF har bekräftat att de har besvarat eldgivningen. Ingen skadad eller dödad på Israels sida ännu.

Artikel här:
https://www.jpost.com/breaking-news/article-770648

Citat:
IDF fires at Iran-backed militias near Syrian border - report
By JERUSALEM POST STAFF
OCTOBER 29, 2023 01:51

IDF artillery fire targeted positions used by the Syrian Army and Iran-backed militias in the Quneitra region near the Syrian-Israeli border on Saturday night, according to Lebanese and Syrian sources.

The Syrian Capital Voice news outlet reported that the artillery fire was conducted in response to a rocket fired from Syria toward Israel on Saturday. No rocket fire from Syria was reported by the IDF or Israeli sources on Saturday, although on Friday night a rocket fired toward Israel from Lebanon landed in Syrian territory.

Ruinstaden al-Quneitra är en av få positioner inne på syrisk mark som är någorlunda skyddad.

Men Israel har perfekt skottläge för att bara kunna hamra på från Golan-höjderna.

Soldaterna från Iran kan ha anlänt redan på fredagen för att positionera sig.

Som det nu är så är nog Golan-höjderna nästan helt ointagliga pga Israels militära överlägsenhet.

Det skulle kosta väldigt många syriska soldater livet att ens försöka ta sig in över gränsen.

Att Syrien är inne i FNs buffertzon är ett tydligt tecken på att Syrien skiter i FN.
Citera
2023-10-29, 02:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Aloe-Blacc
Du lever i en fantastivärld, Iran har inte invaderat ett annat land på över 200 år.
Att Irans styre skulle få för sig att attackera Israel, när dom knappt klarar av att klara sig på hemmaplan när motståndet mot styret är så pass stort, är ju skrattretande.
Hahahaha, du är "en sån" ja.. Du tror ingenting är möjligt förrän du ser det själv. Du lär skita på dig när det händer och förmodligen förneka. Euphrates kunde inte torka ut heller va?

Lycka till!
Citera
2023-10-29, 03:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Finns det något bevis för att Hamas ska byggt massa tunnlar i Gaza? Jag har sett dokumentärer om tunnlar mellan Egypten och Gaza. Men de är inte lika omfattande som de här nya påstådda tunnelsystemen.

Kan det vara vanliga servicetunnlar? Flera städer till exempel Stockholm har ett omfattande tunnelnät.

Jag tycker det låter ganska otroligt att Hamas på något sätt ska ha byggt upp ett tunnelsystem i modern tid efter att byggnader är på plats. Det borde vara fruktansvärt dyrt och till skillnad från tunnlar som byggs för smuggling så tjänar man inga pengar på dem.

Dessa tunnlar har byggts med fruktansvärt primitiva och billiga metoder + en massa biståndspensgar.
Marken är väl sandsten också. Lättarbetad. Finns ingen anledning att betvivla att tunnlarna finns.

Dessa tunnlar används för smuggling. De fungerar nog utmärkt för att ta in hasch i Gaza tex.

Tunnelsystemet är väl en anledning till Israels spektakulära bombningar. Man använder väl bunker busters eller vad det kallas. Jag kan egentligen ingenting om flygbombning....
Citera
2023-10-29, 03:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aloe-Blacc
Att Irans styre skulle få för sig att attackera Israel, när dom knappt klarar av att klara sig på hemmaplan när motståndet mot styret är så pass stort, är ju skrattretande.

Iran krigar ju mot Israel, med hjälp av Hizbollah.
Det som började som en hjärndöd Hamas-attack, har nu blivit ett flerfrontskrig.

Israel har attackerats från Libanon, Syrien, Gaza och Jemen.

Anledningen till att USA har ankrat (och skjuter ner missiler från Jemen) är såklart att Iran har lagt sig i.

Att Iran kommer att få pisk är en annan sak.
Citera
2023-10-29, 04:03
Medlem
Israel är inne i Gaza. Gatustrider har inletts.
Det finns iofs inte så många gator kvar...
Citera
2023-10-29, 04:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist

"Utomhusfängelse?" Döm själv vad de "flyr till"

Rinkeby 19,349 km/2
Rosengård cirka 15,000 personer / km2
Södermalm: 15,000 personer / km2
Kowloon är en stadsdel i Hongkong 43 033 / km²
Paris 20 580 personer/ km 2
Barcelona 15 987 personer/ km2
Gazaremsan 5610 personer/ km 2
Stockholm 5189/ km 2
Har själv räknat på det och skrivit om det. Jag fick det till 5555 pers/km2 i Gazaremsan.
För jämförelse enligt SCB: Stockholm 5200, Sundbyberg 6200.
Kritikerna säger: räkna på Gaza City istället. Jag räknar och får 13888 pers/km2 medan Washington Post hävdar 14000, så det verkar stämma.
För jämförelse, Manilla: 41 500, Dhaka: 29 000, Bnei Brak (Israel): 28 900, Levallois-Perret (Frankrike): 26 700, Karachi: 25 200, Calcutta: 24 300, Damaskus: 22 200, Asmara: 21 400, Bombay: 21 000, Paris: 20 900, osv osv... Sist på den toplistan är Marikina på Filippinerna med 19 900 inv./km².

Att Gazaremsan eller Gaza City är särskilt tätbefolkade är en lögn som Palestinierna matat världen med i decennier och som världens media har okritiskt köpt.

Exempel:
Aftonbladet: ett extremt tätbefolkat område
SvD: området är extremt tätbefolkat
Proletären: Gaza är mycket tätbefolkat
Tidningen Kollega: ett extremt tätbefolkat mini territorium
SVT Nyheter: väldigt tätbefolkat här i Gaza
Fria_Nu: ett speciellt område, extremt tätbefolkat
UNT: Gaza är extremt tätbefolkat redan innan man invaderade
WrodPress_com: Gaza är det mest tätbefolkade området i världen
Ranstorp i newsbeezer_com: Gaza är extremt tätbefolkat med nära två miljoner palestinier på ett litet område
Citera
2023-10-29, 04:27
Bannlyst
https://www.youtube.com/watch?v=eeQDv8QlHZk

Det bombas för fullt, den ena hinner inte slå ner förrän 4 nya är uppe ^
Citera
2023-10-29, 04:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Fniss. Jag tror inte befolkningen har en chans. De tyskar som satte sig upp gjordes nog processen väldigt kort med.

De måste få hjälp.

Israel har all rätt att försvara sig. Mig veterligen skjuter Hamas fortfarande. 🤷🏼‍♂️

Allt är mycket svårt.

Ingen påstod att det skulle vara lätt.
Men som omvärlden nu beter sig mot Israel och hävdar att det inte palestinierna står bakom Hamas ( vilket ju alla egentligen vet) man till och med firade Hamas attack här i Sverige den 7:e oktober så borde det ju orimligt vara så svårt att omhänderta Hamas och överlämna dem. Om inte 2,4 miljoner människor kan övermanna några tusen och nu överdriver jag antalet Hamas så vore det ju mycket märkligt!

Problemet och ”svårigheten” är ju att den breda majoriteten står bakar Hamas, de gömmer Hamas, hjälper Hamas, och låter sina egna barn dö martyrsdöden för Hamas.

Sedan lipar de inför kamerorna och skyller allt på Israel.
Citera
2023-10-29, 04:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vildblom
https://www.youtube.com/watch?v=eeQDv8QlHZk

Det bombas för fullt, den ena hinner inte slå ner förrän 4 nya är uppe ^
Det står att det är en live-sändning men stämmer det verkligen?
Vad jag kan se så kör de samma slinga om och om igen.
Eller har jag missförstått någonting?
Citera
2023-10-29, 05:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dupazbita
Har själv räknat på det och skrivit om det. Jag fick det till 5555 pers/km2 i Gazaremsan.
För jämförelse enligt SCB: Stockholm 5200, Sundbyberg 6200.
Kritikerna säger: räkna på Gaza City istället. Jag räknar och får 13888 pers/km2 medan Washington Post hävdar 14000, så det verkar stämma.
För jämförelse, Manilla: 41 500, Dhaka: 29 000, Bnei Brak (Israel): 28 900, Levallois-Perret (Frankrike): 26 700, Karachi: 25 200, Calcutta: 24 300, Damaskus: 22 200, Asmara: 21 400, Bombay: 21 000, Paris: 20 900, osv osv... Sist på den toplistan är Marikina på Filippinerna med 19 900 inv./km².

Att Gazaremsan eller Gaza City är särskilt tätbefolkade är en lögn som Palestinierna matat världen med i decennier och som världens media har okritiskt köpt.

Exempel:
Aftonbladet: ett extremt tätbefolkat område
SvD: området är extremt tätbefolkat
Proletären: Gaza är mycket tätbefolkat
Tidningen Kollega: ett extremt tätbefolkat mini territorium
SVT Nyheter: väldigt tätbefolkat här i Gaza
Fria_Nu: ett speciellt område, extremt tätbefolkat
UNT: Gaza är extremt tätbefolkat redan innan man invaderade
WrodPress_com: Gaza är det mest tätbefolkade området i världen
Ranstorp i newsbeezer_com: Gaza är extremt tätbefolkat med nära två miljoner palestinier på ett litet område

Det finns många myter om Gaza, alla lika löjliga.
Jag kan fylla på:

Gazaborna är övergivna av omvärlden, ingen bryr sig
Gaza är ett fängelse
Gaza är ett koncentrationsläger
Gazaborna är oskyldiga till våldet mot Israel - det är bara Hamas som ställer till det

Nu är det i alla fall slut med tramsandet.
Efter 7/10 finns ingen återvändo.
Israel går all in. Helt rätt.
Hamas tycker uppenbarligen att det var värt att offra Gaza för 5000 misslyckade raketer och en pogrom.
Det är deras val.

De är överhuvudtaget lustiga, araberna.....
När de klappade händerna och red på varandras axlar, för tre veckor sedan, tänkte de på de kommande begravningarna?

Den 7/10 begravde de ju Gaza. De skrev indirekt på ett rivningskontrakt
Och de begravde också Palestina-frågan.

Den ommöblering som blir följden av 7/10-attackerna, kommer att bli spektakulär.

Israeler är ju driftiga. De har nog smällt upp egna hus i området om tio år....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in