2023-10-28, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polispotatis
Elon Musk hörde det Palestinska folket och ska nu koppla upp StarLink till hjälporganisationer i Gaza. Elon är ju för underbar, vilken makt han besitter ändå.

https://twitter.com/elonmusk/status/1718224153474388433?t=tKRzS_1B-Nm_fS4Z8upNnQ&s=19

Israel säger att dom ska förhindra Elon Musk till att koppla upp StarLink. Haha vad fan händer, kriget börjar bli en meme.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GM9xpJ/israel-gaza-liverapportering-om-kriget-mellan-hamas-och-israel

Du är extremt dåligt informerad. SpaceX ägs av en hemlig grupp. Verksamheten räknas som warfare i amerikansk lag och du måste vara amerikanska medborgare för att få arbeta på SpaceX enligt amerikansk lag som Musk har NOLL makt över. Musk anklagades för att ha stängt ner Starlink över Krim. Sanningen är att Starlink ALDRIG ens varit aktivt över Krim. - Det fanns inget att "stänga av" De som bestämmer sådant är Biden administrationen och US army som sannolikt är huvudägare i SpaceX. Musk har bara att rätta sig.

Oppenheimer skapade atombomben man hade NOLL KOLL och makt på vad som hände sen. Samma med SpaceX. Musk har NOLL makt "vad som händer sen" - . Medierna hatar Musk och ljuger sig blåa vid minsta tillfälle i sin PsyOps att misskreditera Musk. Han bygger raketerna (på nåder). Thats it. Amerikanska luftfartsmyndigheterna (också militärt) har försinkat Musk kommersiella och fredliga raketuppskjutningar till den milda grad att han hotar att stämma dem. Alla begagnade raketer hamnar hos US spaceforce vare sig Musk vill eller inte. Han hatar allt militärt och var den enda som kom med ett vettigt förslag att stoppa kriget redan vid första attacken. Han föreslog en folkomröstning i de berörda området för att få stopp på dödandet. Biden sa nej.

Musk skickade däremot 5000 Starlink mottagare till Ukrainas folk och batterier ur egen ficka samt solcellerna för att driva dem. Utan dessa hade Ukrainas drönare inte fungerat överhuvudtaget. Det får du inte läsa i Bonniers DN. Mångmiljardärernas Bonniers bidrag till Ukrainas folk är 0 öre men de ljuger ofta om Musk så fort de kan.
Senast redigerad av Kulturmarxist 2023-10-28 kl. 23:32.
Citera
2023-10-28, 23:39
Medlem
Israel har tusentals palestinska män som gisslan nu. De släpps när Hamas släpper de 224 Israelerna.

Hamas trodde att de skulle kunna utöva press på Israel genom att kidnappa 224 kvinnor och barn. Israel svarade direkt med att stänga av el, vatten och stoppa all bränsleimport till Gaza och kidnappa ett par tusen palestinska gästarbetare i Israel. Bad planning av Hamas. - Israel sätter på strömmen och vatten igen när gisslan är släppt. Nu är det upp till Hamas och många palestinier har inte mycket till över för Hamas längre. Psykologi.

Egypten är svin som inte öppnar gränsen och river sin 10 meter höga mur mot Gaza. Gaza tillhörde Egypten och redan 1967 erbjöd Israel Egypten att ta tillbaka området efter sexdagarskriget men Egypten vägrade och satte Gazaborna i ett fängelse istället. Detta har genererat enorma summor bidrag från Europa och USA. Gaza har fått 4 ggr mer pengar och stöd än Marchallhjälpen som byggde upp Europa efter andra världskriget. Ändå är området misär.
Senast redigerad av Kulturmarxist 2023-10-28 kl. 23:43.
Citera
2023-10-28, 23:48
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Jag ska inte säga att du heller har fel. Du har rätt i tankebanorna att många inte ser fram emot den kommande flyktingvågen. Varken i mellanöstern eller i Europa.

Min tes är att Israel inte riktigt bryr sig efter 7:e oktober. De har objectives och endgames klara och de har bestämt sig för att de ska nå dem.

De tar smällen med tillfällig badwill. De bröstar att de måste låta sin allierade USA i ett senare skede behöva välja mellan dem och Qatar. De fattar att hoten mot synagogor i resten av världen kommer bli extrema.

Det här kommer inte sluta med att Israel om 5-10 dagar är nöjda med att 25k palestiner har dödats och att de "besinnar" sig. De är "in for the solution".

Detta kan man gilla eller inte gilla. Helt ok. Men det är fortfarande ett faktum man måste förhålla sig till.

Jag har sagt det här tidigare:
Det enda som stoppar Israel nu är ett Iran som fått kärnvapen från Ryssland för att Ryssland på det sättet positionerar sig bättre för att återinföra en "multipolar world"

Iran utan kärnvapen = om 10 år kan du köpa semestervecka på Apollo på en ny Israelisk resort vid kusten vid Gaza city.

Jag tror du har rätt i mycket men det är några punkter jag inte håller med dig om.

Israel är inte är monolitiskt utan extremt politiskt splittrat och polariserat. Det är inte så att hela det israeliska politiska etablissemanget är med på att lajva Wehrmacht på östfronten mot Gazas civila. Inte heller är hela det politiska etablissemanget beredda att försätta Israel i ett läge där man står helt isolerad. Majoriteten kan nog leva med att man tappar Europa, men absolut inte USA. Om man på riktigt riskerar USAs stöd militärt, ekonomiskt och politiskt så kommer man backa och om det behövs kicka Netanyahu som ett offer. Man har redan backat för tryck från USA med vattenleveranserna och den ”totala blockaden” liksom med att tillåta humanitärt stöd från Egypten. Det är väl också en offentlig hemlighet att den uppskjutna invasionen i vart fall delvis beror på amerikanskt tryck. Israelisk media har också rapporterat om att farbror USA nypt Netanyahu i örat rörande faktiska planer på att gå till angrepp mot Libanon och Hizbollah, kan inte verifiera sanningshalten i det.

För mig framstår det också som uppenbart att Israels regering och inte minst IDF är lite skrajsna över att provocera Egypten. När en Israelisk stridsvagnsbesättning för en vecka sedan tyckte det var en bra idé att öppna eld mot en egyptisk gränspostering så fick IDF skrämselhicka och gick omedelbart ut på twitter/ x och inte bara medgav att man gjort fel och inte bara beklagade utan ”uttryckte sorg” över misstaget. IDFs standardförfarande är annars att alltid förneka alla fel om man inte blivit tvungen att tillsätta en intern utredning och den mot alla odds långt senare kommer fram till att man gjort något fel. Det var också för någon dag sedan en underlig story ute om att det kraschat två drönare eller avsiktligt smällt två drönare på egyptiskt territorium nära gränsen till Israel. IDF var på två sekunder ute med besked om att det inte var IDF som låg bakom och att man gärna skulle samarbeta med det egyptiska försvaret i utredningen. Det var också udda. Jag tycker detta är tecken på att man är lite nervig i förhållande till Egypten. Dagens IDF är inte dimensionerat för att vara berett att ta en fajt med Egypten och resten av Israels fiender på en gång. Egypten har en stor och välutrustad armé (över 1100 M1-stridsvagnar tex) och ett väldigt stort och ganska välutrustat luftvärn och vore en stor och ganska kvalificerad motståndare. Vi behöver inte prata ett krig för att det skall bli mycket besvärligt för Israel, det räcker med ett uppsagt fredsavtal.

Jag medger att mina bedömningar inte direkt är kassaskåpssäkra, men de är ett försök att tolka de saker jag sett hända enligt ovan beskrivningar.
Citera
2023-10-29, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Jag tror du har rätt i mycket men det är några punkter jag inte håller med dig om.

Israel är inte är monolitiskt utan extremt politiskt splittrat och polariserat. Det är inte så att hela det israeliska politiska etablissemanget är med på att lajva Wehrmacht på östfronten mot Gazas civila. Inte heller är hela det politiska etablissemanget beredda att försätta Israel i ett läge där man står helt isolerad. Majoriteten kan nog leva med att man tappar Europa, men absolut inte USA. Om man på riktigt riskerar USAs stöd militärt, ekonomiskt och politiskt så kommer man backa och om det behövs kicka Netanyahu som ett offer. Man har redan backat för tryck från USA med vattenleveranserna och den ”totala blockaden” liksom med att tillåta humanitärt stöd från Egypten. Det är väl också en offentlig hemlighet att den uppskjutna invasionen i vart fall delvis beror på amerikanskt tryck. Israelisk media har också rapporterat om att farbror USA nypt Netanyahu i örat rörande faktiska planer på att gå till angrepp mot Libanon och Hizbollah, kan inte verifiera sanningshalten i det.

För mig framstår det också som uppenbart att Israels regering och inte minst IDF är lite skrajsna över att provocera Egypten. När en Israelisk stridsvagnsbesättning för en vecka sedan tyckte det var en bra idé att öppna eld mot en egyptisk gränspostering så fick IDF skrämselhicka och gick omedelbart ut på twitter/ x och inte bara medgav att man gjort fel och inte bara beklagade utan ”uttryckte sorg” över misstaget. IDFs standardförfarande är annars att alltid förneka alla fel om man inte blivit tvungen att tillsätta en intern utredning och den mot alla odds långt senare kommer fram till att man gjort något fel. Det var också för någon dag sedan en underlig story ute om att det kraschat två drönare eller avsiktligt smällt två drönare på egyptiskt territorium nära gränsen till Israel. IDF var på två sekunder ute med besked om att det inte var IDF som låg bakom och att man gärna skulle samarbeta med det egyptiska försvaret i utredningen. Det var också udda. Jag tycker detta är tecken på att man är lite nervig i förhållande till Egypten. Dagens IDF är inte dimensionerat för att vara berett att ta en fajt med Egypten och resten av Israels fiender på en gång. Egypten har en stor och välutrustad armé (över 1100 M1-stridsvagnar tex) och ett väldigt stort och ganska välutrustat luftvärn och vore en stor och ganska kvalificerad motståndare. Vi behöver inte prata ett krig för att det skall bli mycket besvärligt för Israel, det räcker med ett uppsagt fredsavtal.

Jag medger att mina bedömningar inte direkt är kassaskåpssäkra, men de är ett försök att tolka de saker jag sett hända enligt ovan beskrivningar.

Intressanta tankar.
Du ger ytterligare perspektiv på instabiliteten runt Israel och det dominoras som Hamas satte igång
Ett av Hamas mål är såklart att destabilisera så mkt som möjligt. Och det har man ju lyckats med.
Hamas är ett politiskt monster, som livnär sig på blod, eld, död, kaos och misär.
Krig är Hamas livsluft.
Och ingen vet när dominobrickorna slutar falla.....
Svinen måste vara mycket nöjda
Huruvida Egypten ingår i framtida strider, kan man fundera över.......
Så länge Egypten kan undvika spill från Gaza (diverse islamistiska knäpp skallar) är det nog lugnt.
Om man tillåter dessa individer att komma in i Egypten och låter dem bita sig fast, får man problem!

Öppet krig mellan Egypten och Israel tror jag inte på.

Det vore fullständigt fruktansvärt
Citera
2023-10-29, 00:04
Medlem
Sarumans avatar
Citat:

Egypten är inte intresserat av att starta några krig, särskilt inte med Israel efter att de fick hejdundrande spö när de anföll Israel under sexdagarskriget. Och särskilt inte eftersom Israel är tätt allierade med USA. Egypten är medvetna om att krig mot Israel skulle leda till ett pinsamt nederlag. Därför tror jag att du övertolkar dina observationer. Däremot ligger det i Israels intresse att ha en stabil relation med Egypten när situationen nu är som den är med terroristerna i Gaza, så man vill absolut inte få en frostig relation till Egypten genom ett misstag.
Citera
2023-10-29, 00:05
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:

Om man på riktigt riskerar USAs stöd militärt, ekonomiskt och politiskt så kommer man backa och om det behövs kicka Netanyahu som ett offer.

Jag tror att USA har Israels rygg betydligt mer än vad man ger sken av.

Republikanerna må vara helt skogstokiga nu förtiden, men Demokraterna i Washington är inte heller några skinande fyrar av moral.

De är sluga politiker de med. Att Biden säger att Israel behöver chilla lite kan eventuellt bara vara signalpolitik för att AOC och Ilhan Omar och andra i de egna lägre leden inte ska få frisel och go all haywire. I de slutna korridorerna där det verkligen spelar roll så finns det nog ingen red line för Israel just nu.

Jag har kokat ned problemuppställningen till detta:

Israel kommer att ta bort Hamas ur ekvationen. Ingen som betyder någonting kommer stå vägen för detta.

Sättet det sker på är att Gaza upphör att existera som Palestinskt. Någon annan lösning ser jag inte som Israel ser som hållbar.
Citera
2023-10-29, 00:46
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Iran är ett väldigt stort problem. Eller så här. Mullorna i Iran är ett väldigt stort problem. Som en ondska.

Det är inte ens 100 år sedan förintelsen. Och myten fortlever. På svenska gator vandrar det människor som vill judarna ont.

Så kan vi inte ha det.

Framförallt inte när dessa mullor inte bara vill döda judar, utan också har som mål att förvandla väst till ett kalifat.
Citera
2023-10-29, 01:06
Medlem
Hur många är Hamas väpnade gren?
Citera
2023-10-29, 01:48
Medlem
Oj vad Hamas fångar golar. Alla tunnlar har baserna under sjukhusen. Gazas befolkning får inte gå mot Egypten. (OBS det är video från IDF)

Förhör 2.30 min
https://www.youtube.com/watch?v=4hd6JGX8gwE
Citera
2023-10-29, 02:02
Medlem
Garva, finns inget som palestinier kan köra nu.

Smäller på bra.

https://www.youtube.com/watch?v=zF5GRHi0K_4

You lost.
Citera
2023-10-29, 02:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vildblom
Det som skedde den 7/10 (när man gick från hus till hus och slaktade barnfamiljer) är ekvivalent med en amerikansk masslynchning.

Jappski! Just så, det rådde vapenvila och "När de utropar fred och säkerhet, kommer plötsligt förstörelse ÖVER er" Vad kom Hamas med? Fallskärm.

Detta är början på armageddon, helt riktigt, det vi alla väntat på så länge. Nu börjar skiten. Nu är människorna så gudlösa och hatiska (2 Timoteus 3) att de blivit rakt av genomonda och det kommer bli att Iran reser sig emot Israel efter dessa bombattacker och lyckas få (förmodligen) NATO emot sig också varpå Israel demolerar varenda land (vilket är varför jag ej vill ha sverige i NATO, det är en dödsdom, ett medvetet självmord) "Jag skall lägga dina fiender för dina fötter"

Slutstriden ska ju även ske i Israel, ovanpå den nu uttorkade Euphrates som tokade ut nu i somras så alla tecken sker exakt när de ska i kombination med en sjujävla massa andra profetior, aldrig har jag sett så många gå i uppfyllelse i en så snabb takt.Det blev som en virvelvind, först en sen en till, snabbare och snabbare till B00M! Gud har tröttnat på mänskligheten och det är dags. Gud har rätt, de är för ondskefulla, dags att låta dem ta ut varann och de av oss som har herren på sin sida, well, Gud ha nåd över oss.

Gud ha nåd över oss.

Du lever i en fantastivärld, Iran har inte invaderat ett annat land på över 200 år.
Att Irans styre skulle få för sig att attackera Israel, när dom knappt klarar av att klara sig på hemmaplan när motståndet mot styret är så pass stort, är ju skrattretande.
Citera
2023-10-29, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Framförallt inte när dessa mullor inte bara vill döda judar, utan också har som mål att förvandla väst till ett kalifat.

Haha, vilken idioti.
Dessa hycklande mullor är så ynkliga och ofarliga för väst.
Iran har inte invaderat ett annat land på över 200 år och det nuvarande styret med avskummen kallade mullor klarar knappt av att hålla emot mot demonstrerande iranier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in