2023-10-27, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Konstigt att de är så misstänksamma. Har du tidigare blivit avstängd från någon bank eller liknande?

Säg att du behöver ett vanligt konto för lön och vardagsärenden. Inte konstigare än så. Jag har konton i flera banker och det har aldrig varit några problem att öppna dem. Inte för någon jag känner heller.

Om du läser första inlägget så skrev jag vad som hände. Äckliga Länförsäkringar Bank tyckte inte om att jag flyttade mitt spar kapital till andra nischbanker. Ej lönsam kund verkar vara vanligt efter sökningar på näte. Läste en artikel där Handelsbanken ville avsluta en kund pga dålig kundkännedom/pengatvätt lagen. Hon stämde banken via advokat icch efter de fick hon tillbaka sitt konto. Advokaten nämnde detta är ett sätt att göra av med kunder man inte kan tjäna pengar på.
Citera
2023-10-27, 22:45
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coldinc
Om du läser första inlägget så skrev jag vad som hände. Äckliga Länförsäkringar Bank tyckte inte om att jag flyttade mitt spar kapital till andra nischbanker. Ej lönsam kund verkar vara vanligt efter sökningar på näte. Läste en artikel där Handelsbanken ville avsluta en kund pga dålig kundkännedom/pengatvätt lagen. Hon stämde banken via advokat icch efter de fick hon tillbaka sitt konto. Advokaten nämnde detta är ett sätt att göra av med kunder man inte kan tjäna pengar på.
Sade de det, eller gissar du bara? För tidigare i tråden lät det som ren spekulation.

Kan du länka till artikeln du pratar om?
Senast redigerad av Kallebrogen 2023-10-27 kl. 23:27.
Citera
2023-10-28, 09:36
Medlem
Citat:
Sade de det, eller gissar du bara? För tidigare i tråden lät det som ren spekulation.

Å andra sidan är det logiskt, Bankerna får större krav på kundkännedom samtidigt som det blir svprare att följa när en kund har flera banker och bollar runt pengar. Det är också stora risker och höga straff. Det är helt enkelt kostsamt och då kan jag förstå den bank som inte vill ha riskfyllda kunder som också är olönsamma.

Om Willys hade förväntats utreda sina kunders ekonomi för att få handla hade de nog inte velt ta kunderna som bara köper ett mjölkpaket och en tidning och sen inte mer.
Citera
2023-10-28, 13:46
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Å andra sidan är det logiskt, Bankerna får större krav på kundkännedom samtidigt som det blir svprare att följa när en kund har flera banker och bollar runt pengar. Det är också stora risker och höga straff. Det är helt enkelt kostsamt och då kan jag förstå den bank som inte vill ha riskfyllda kunder som också är olönsamma.

Om Willys hade förväntats utreda sina kunders ekonomi för att få handla hade de nog inte velt ta kunderna som bara köper ett mjölkpaket och en tidning och sen inte mer.
Det må så vara, men lönsamhet är inte ett kriterium de får använda sig av vid bedömningen, så jag har svårt att tro att bankerna skulle riskera sanktioner för att stänga av folk enbart p.g.a. några överföringar till andra banker.
Citera
2023-10-28, 13:49
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
Citat:

De vill ha kunder som inte vet så mycket om ekonomi, utan vill ha de som glatt är kund tills de dör och gärna har 1% inlånings ränta när inflationen är 7-15%
Citera
2023-10-28, 15:24
Medlem
Citat:
Det må så vara, men lönsamhet är inte ett kriterium de får använda sig av vid bedömningen, så jag har svårt att tro att bankerna skulle riskera sanktioner för att stänga av folk enbart p.g.a. några överföringar till andra banker.

Ja, men om en person uppvisar ett riskbeteende, dvs dribblar runt pengar mellan flera banker, så är banken rinligtvis mer benägna att acceptera risken om kunden är lönsam än om det är en förlustkund. Riskbeteendet är motiveringen för uppsägningen, inte olönsamheten.
Citera
2023-10-28, 15:29
Medlem
Citat:
Efter räntan började gå upp började jag flytta mitt spar kapital till nischbsnker. Jag var kund sedan 2014 på denna bank. De ville ha plötsligt underlag på vart pengarna kom ifrån trots att de godkände överföringarna samt att de kunde se att jag hade dessa pengar. De ville uppdatera kundkännedom helt plötsligt. Frågade efter underlag för dessa. Skickade screenshots osv på att pengarna sattes på dessa banker. Ändå var inte mupparna nöjda och bestämt sig att avsluta mig som kund. Kan man på något sätt stämma eller ta detta till domstol ? Tror de avslutade mig eftersom de ville att jag skulle ha pengarna på deras skitkonto med knappt någon ränta. Nu står man utan ett bank kort, mobil bankid m.m. för att kunna bli kund hos en annan bank.

De frågade inte vilka banker pengarna kom ifrån, och det är inte hellre det de vill veta. Du stängdes av för att du inte styrkte att det var lagligt intjänade pengar. De vill veta pengarnas utsprung- lön, försäljning, aktievinster- inte vilken bank du överförde dem från.
Citera
2023-10-28, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FranzIam
De frågade inte vilka banker pengarna kom ifrån, och det är inte hellre det de vill veta. Du stängdes av för att du inte styrkte att det var lagligt intjänade pengar. De vill veta pengarnas utsprung- lön, försäljning, aktievinster- inte vilken bank du överförde dem från.

Länförsäkringar bsnk som jag hade kunde se sedan 2013 att lönen trillade in varje månad. Jag sparade ca 60 procent av lönen plus hela bonsen som jobbet brukade betala ut 1 gång per år. Ca 2018 stängde jag ett sparkonto hos Swedbank med större belopp för att flytta alla pengar på samma plats * Min första bank) samt kunna skicka dessa pengar vidare till banker med högre fasträntekonto. Alla pengar är vita och jag har aldrig gjort något man inte fick göra. Önskade att skit banken hade sagt att det inte gillas att flytta pengar mellan and4a banker för de förlorar på det samt de måste godkänna manuellt större överföringar villket de glatt gjorde.

Sorry för mycket stavfel. Måste köpa glasögon
Citera
2023-10-28, 15:59
Medlem
Citat:

Ska se om jag hittar den. Tror detta var i Kiruna.
Citera
2023-10-28, 18:56
Medlem
Citat:

Skall ju dock påpekas att det finns inget belägg på att bankerna förväntas vara så nitiska som de är nu mot små privatkunder. Ingen Svensk bank har fått sanktioner för något sådant, känner inte ens till att de skulle fått någon varning.
Det är till och med så att storbankerna kallades till möte med finansinspektionen förra året för att diskutera deras agerande kring att de stänger så många privatkunders konton.
Swedbank däremot ut för problem pga att de inte bara missat utan aktivt underlättat och ignorerat pengatvätt, men det handlade om väldigt stora belopp från företagskonton, inte om någon privatperson som satt in några tusen i svarta pengar eller handlar krypto för några tusen här och där.
Men trots att de agerat så extremt försumligt i dessa fall blev de frikända i domstol så att det skulle finnas risk för dem att torska för att de inte kollat upp rörmokaren Bengts 15 000 i svarta pengar finns inte på världskartan.

Kort sagt kan man säga att de svenska storbankerna agerar mot små privatkunder på sådant sätt som de borde men absolut inte gör mot företag och personer som regelbundet gör väldigt många och stora transaktioner, det är där 90% av all pengatvätt finns.
Citera
2023-10-29, 01:42
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ja, men om en person uppvisar ett riskbeteende, dvs dribblar runt pengar mellan flera banker, så är banken rinligtvis mer benägna att acceptera risken om kunden är lönsam än om det är en förlustkund. Riskbeteendet är motiveringen för uppsägningen, inte olönsamheten.
Jag kan inte se att det skulle vara ett riskbeteende att föra över pengar till andra banker som lyder under samma regler. Det var ju inte så att han förde över pengar till Cayman Islands eller Lettland, heh.

Citat:
Ska se om jag hittar den. Tror detta var i Kiruna.
Tackar!
Citera
2023-10-29, 12:13
Medlem
Citat:
Jag kan inte se att det skulle vara ett riskbeteende att föra över pengar till andra banker som lyder under samma regler. Det var ju inte så att han förde över pengar till Cayman Islands eller Lettland, heh.

Uppfatatde inte att nischbankerna TS använde låg i Lettland (som är ett EU-land och ska ha liknande regelverk som Sverige..om bankerna tolkar Svenska regler på annat sätt får vi dra det till EU-domstolen) eller Caymanöarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in