2023-10-26, 14:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vackertsvin
Så Utsikten, som inte drar en enda tittare på egen hand, ska få beytdlig mer än BoiS, HIF och Öster med ordentliga följen? Inte så genomtänkt.
Som neutral ser jag hellre lagen som slåss i toppen än mittenlag när jag ser matcher på tv. Bottenstriden kan väl vara intressant också men den dagen man premierar inkompetens kan vi lägga ned allt.

Det är hursomhelst ganska ointressant hur "stora följen" ett lag har. Är lagen dåliga förtjänar dom en dålig ersättning.
Senast redigerad av trazke 2023-10-26 kl. 14:56.
Citera
2023-10-26, 14:57
Medlem
vackertsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Som neutral ser jag hellre lagen som slåss i toppen än mittenlag när jag ser matcher på tv. Bottenstriden kan väl vara intressant också men den dagen man premierar inkompetens kan vi lägga ned allt.

Det är hursomhelst ganska ointressant hur "stora följen" ett lag har. Är lagen dåliga förtjänar dom en dålig ersättning.

Tror inte TV-bolagen som säljer paket resonerar likadant...
Citera
2023-10-26, 15:04
Avslutad
Citat:
Tror inte TV-bolagen som säljer paket resonerar likadant...
Det är inte tv-bolagen som avgör hur pengarna fördelas. Dessutom har vi redan ett system där dom bästa lagen får mer pengar, enda problemet med denna grundtanken är att skillnaderna borde vara större.
Senast redigerad av trazke 2023-10-26 kl. 15:08.
Citera
2023-10-26, 15:11
Medlem
Citat:
Det där är egentligen en alldeles för jämn fördelning. Kommunistfasoner! Halvera ersättningen för lagen i botten och fördela till topp-3 som skall in i allsvenskan/kvala.
Jag håller med om det. Laget som vinner får 4% mer av kakan än laget som kommer sist. Är det Lars Ohly som har gjort fördelningen?
Citera
2023-10-26, 15:47
Medlem
BarryHatters avatar
Citat:
Det är inte tv-bolagen som avgör hur pengarna fördelas. Dessutom har vi redan ett system där dom bästa lagen får mer pengar, enda problemet med denna grundtanken är att skillnaderna borde vara större.
För en icke-insatt, hur fungerar de här avtalen? Vem betalar? Är det SvFF som betalar ut de pengar som de säljer sändningsrättigheterna till Discovery för?

Jag håller med om att det är snedfördelat, vissa lag i serien ”säljer” såklart väldigt mycket fler sportpaket till konsument än andra, precis som i alla serier. Det sportsliga saknar egentligen betydelse på den här punkten, det är mer intresse kring Helsingborg på negativ kvalplats än vad det är kring Utsikten på positiv. På en fri marknad bör det intresse klubbarna genererar, dvs. det antal kanalpaket de beräknas sälja, naturligtvis avspegla sig i den ersättning de får.
Citera
2023-10-26, 16:29
Medlem
vackertsvins avatar
Citat:

Klart som sjutton att TV-bolagen har en uppfattning. Katastrof för dem med skitklubbar som Utsikten och AFC. Nu slapp vi som tur var Norrby, BP och Dalkurd inför den här säsongen, vilka inte är några kioskvältare publikt sett.. Snarare borde klubbarna med större andelen tittare som de "drar in" belönas än en märklig företeelse som Utsikten som är ett sjukdomssymtom på svensk fotboll i kris.
Citera
2023-10-26, 16:50
Avslutad
Citat:
Klart som sjutton att TV-bolagen har en uppfattning. Katastrof för dem med skitklubbar som Utsikten och AFC. Nu slapp vi som tur var Norrby, BP och Dalkurd inför den här säsongen, vilka inte är några kioskvältare publikt sett.. Snarare borde klubbarna med större andelen tittare som de "drar in" belönas än en märklig företeelse som Utsikten som är ett sjukdomssymtom på svensk fotboll i kris.
Tv-bolagen köper rättigheterna till att sända matcherna och dom köper inte rättigheter match för match utan som ett paket. Hur pengarna fördelas mellan klubbarna har såklart inte tv-bolagen någon som helst makt över.
Citera
2023-10-26, 16:58
Medlem
vackertsvins avatar
Citat:
Tv-bolagen köper rättigheterna till att sända matcherna och dom köper inte rättigheter match för match utan som ett paket. Hur pengarna fördelas mellan klubbarna har såklart inte tv-bolagen någon som helst makt över.

Eftersom du vill ha sista ordet så får du det....skrev jag att TV-bllagen har formell makt??
Citera
2023-10-28, 08:47
Medlem
MarlonBrandys avatar
Mest logiskt vore det att dom lag som har mest streams får mest cashback. Men det kanske är svårt att mäta eller?

Intressant dag idag för bottenstriden! Blir långkallingar för årskortet gäller inte in till vippen på Gavlevallen.
Citera
2023-10-28, 09:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MarlonBrandy
Mest logiskt vore det att dom lag som har mest streams får mest cashback. Men det kanske är svårt att mäta eller?

Intressant dag idag för bottenstriden! Blir långkallingar för årskortet gäller inte in till vippen på Gavlevallen.
Bästa lagen förtjänar mest pengar. Det är ju ändå en tävling det handlar om. Och det är ju så fördelningen är utformad redan idag fast med för små skillnader.
Citera
2023-10-28, 13:11
Medlem
BarryHatters avatar
Imorgon tror jag tyvärr att vår fina trend bryts. Vi har alltid haft svårt mot Öster och bortamatcher har inte alls varit vår melodi det här året, särskilt inte på gräs. Tänker mig att de kommer vara revanschsugna också och de måste väl nästan vinna imorgon för att fortfarande ha chans på kval?

Brages säsong är som helhet bortslarvad tack vare vårt dåliga bortaspel. Hemma har vi enbart förlorat mot GAIS, VSK och Öster, och de två sistnämnda är uddamålsförluster efter sent insläppta mål.
Citera
2023-10-28, 13:45
Avslutad
Undrar om Zebra123 kommer bli glad för Trelleborgs skull om dom vinner idag? 🤔
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här