2023-10-27, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuyCheapBuyStrong
Hur ser din portfölj ut?

Ett par hundra tusen i Transtema, Hexatronic, New Wave, Storskogen & Volvo. Trodde jag köpte Hexatronic billigt på 58 sek, så var inte fallet.

Samtidigt tycker jag inte att dom låga kurserna är befogade så inte direkt intresserad av sälja, men man kankse är naiv.
Citera
2023-10-27, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duffie
Ett par hundra tusen i Transtema, Hexatronic, New Wave, Storskogen & Volvo. Trodde jag köpte Hexatronic billigt på 58 sek, så var inte fallet.

Samtidigt tycker jag inte att dom låga kurserna är befogade så inte direkt intresserad av sälja, men man kankse är naiv.
Volvo och New Wave tror jag ändå på. Volvo har haft en toppen fin rapporten och vad gäller New Wave har jag stort förtroende för VD som har fina visioner. Men det kan ju bli lite tuffare framöver som han själv har flaggat för. Volvo är ju kvalitet helt enkelt men äger ändå bara en mindre andel där.
Citera
2023-10-27, 18:51
Medlem
KJosefs avatar
Citat:

Grejen med Hexatronic är att den är alltid billig på PE-tal och rörelseresultat men de har också alltid jättedåligt kassaflöde och skuldsättningen är över 2x EBITDA. Det här är ingen bra kombination och jag tror att det är det som blankarna ser. Det är också ett hårdvarubolag så man kan inte ge dom samma multiplar som man ger typ Hemnet därför att om Hexatronic ska expandera kommer det alltid kosta mycket pengar.

Jag är ingen expert på aktien men den här punkten är vad som får mig att vara tveksam till att rättvist värdering skulle vara mycket högre än den är just nu.
Senast redigerad av KJosef 2023-10-27 kl. 18:53.
Citera
2023-10-27, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Grejen med Hexatronic är att den är alltid billig på PE-tal och rörelseresultat men de har också alltid jättedåligt kassaflöde och skuldsättningen är över 2x EBITDA. Det här är ingen bra kombination och jag tror att det är det som blankarna ser. Det är också ett hårdvarubolag så man kan inte ge dom samma multiplar som man ger typ Hemnet därför att om Hexatronic ska expandera kommer det alltid kosta mycket pengar.

Jag är ingen expert på aktien men den här punkten är vad som får mig att vara tveksam till att rättvist värdering skulle vara mycket högre än den är just nu.

Fast räntor och andra kostnader som medföljer skulder räknas väl in i rörelseresultatet så ifall Hexatronic fortfarande går med relativt höga vinster nu i sämre tider så bör väl inte det vara ett stort problem? Lr tänker jag fel
Citera
2023-10-27, 19:24
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Fast räntor och andra kostnader som medföljer skulder räknas väl in i rörelseresultatet så ifall Hexatronic fortfarande går med relativt höga vinster nu i sämre tider så bör väl inte det vara ett stort problem? Lr tänker jag fel

Nej, rörelseresultatet är definitionsmässigt exklusive skatter och räntekostnader. Just nu ser det väl dock ändå rätt hyfsat ut men de har fortsatt öka sin nettoskuld och sina räntekostnader kontinuerligt under året vilket redan slår på vinst per aktie rätt kraftigt. Under Q3 var räntekostnaderna 12 Miljoner högre än under hela 2022. Det här är ingen katastrof ännu men om räntekostnaderna fortsätter öka och efterfrågan är lägre ett tag till kommer aktien inte vara billig.

Så vitt jag kan se är det dock ingen katastrof i det här bolaget för tillfället. Det ser inte ut som en ny SBB-härva. Men jag har också svårt att se varför aktien skulle vara värd typ 100+ som vissa tycker. Det är väldigt kapitalintensiv modell de har och uppenbarligen är försäljningen också ganska cyklisk så att den skulle vara värd typ 25-30x årsvinsten tycker jag inte är rimligt.
Citera
2023-10-27, 19:30
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Jag tror vi har lite liknande exponering det är därför vi båda får glädjas. Jag tycker att det känns som ljusare tider framåt för värde. Bolagen levererar egentligen ganska svaga siffror med fallande vinster och rörelseresultat men aktierna är i många fall upp kraftigt ändå.
Ja, förhoppningsvis slutar året starkt.
Citat:

Ok. Hexatronic har en väldigt dålig kombination: dålig momentum och mycket blankad (nästan 10%: https://www.fi.se/sv/vara-register/blankningsregistret/). Det är i regel en bra idé att inte köpa sådana bolag. Momentum låter kanske konstigt men det finns mycket forskning om detta (https://doi.org/10.3386/w20984). Du kan kolla på pris-momentum eller vinst-momentum. Det är också en bra idé att allokera en stor del av portföljen till en global indexfond om du inte redan gjort det.

Volvo tycker jag dock om och den har jag också i min portfölj (förutsatt att du pratar om lastbilstillverkaren).
Citera
2023-10-27, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuyCheapBuyStrong
Ja, förhoppningsvis slutar året starkt.

Ok. Hexatronic har en väldigt dålig kombination: dålig momentum och mycket blankad (nästan 10%: https://www.fi.se/sv/vara-register/blankningsregistret/). Det är i regel en bra idé att inte köpa sådana bolag. Momentum låter kanske konstigt men det finns mycket forskning om detta (https://doi.org/10.3386/w20984). Du kan kolla på pris-momentum eller vinst-momentum. Det är också en bra idé att allokera en stor del av portföljen till en global indexfond om du inte redan gjort det.

Volvo tycker jag dock om och den har jag också i min portfölj (förutsatt att du pratar om lastbilstillverkaren).
Precis det är Volvo lastvagnar som gäller för mig med och många blandar ju ihop dem med Volvo Cars förståeligt nog, då de ju delar samma förnamn.
Senast redigerad av Truefighter 2023-10-27 kl. 19:58.
Citera
2023-10-30, 13:18
Medlem
Kolonns avatar
Trevlig dag på börsen än så länge. Plus 1,1 % idag Är detta vändningen?
Citera
2023-10-30, 17:42
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolonn
Trevlig dag på börsen än så länge. Plus 1,1 % idag Är detta vändningen?

Ja idag gick jag hela 0.30% plus! Brukar alltid vara rött men går säkert ned ordentligt imorgon istället.
Citera
2023-10-31, 11:54
Medlem
Black.Panthers avatar
Oj, alla mina aktier stiger idag igen. Det är bara mina expert fonder som går minus. Helt chockad om Aktiern går upp två dagar i rad. Men än finns det tid för att hamna på rött.
Citera
2023-10-31, 22:48
Medlem
KJosefs avatar
Det går riktigt bra idag så klart.

Bästa papper:

Arctic Paper +5%, Nordic Paper +7%, International Petroleum Corporation +4%.

Papperspapper är den bästa typen av papper.
Citera
2023-10-31, 22:59
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Oj, alla mina aktier stiger idag igen. Det är bara mina expert fonder som går minus. Helt chockad om Aktiern går upp två dagar i rad. Men än finns det tid för att hamna på rött.

Expertfonderna går upp idag men kurserna är inte uppdaterade ännu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in