2023-10-27, 15:36
Medlem
Epistemologens avatar
Vad har hänt med Husmask? Har Booli gjort en Mäklarststistik? Slutat dela sina siffror för att de är för osäljiga?
Citera
2023-10-27, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Välkommen till tråden Kul med nya insikter om specifika områden.

Hur ser det ut med byggandet i NDS? Är det fortfarande mycket som färdigställs eller startas igång?

Tack! Lurkat denna tråd och den innan länge och kände det var dags att bidra när det spännande objektet i NDS kom upp.

Det byggs konstant och ska bli område hela vägen till Gärdet via Värtahamnen. Det har bara börjat - https://vaxer.stockholm/globalassets/omraden/-stadsutvecklingsomraden/ostermalm-norra-djurgardsstaden/informationsmaterial/broschyr-och-dokument/nds_planoversikt_180209.pdf

I delen av NDS som det började med vid gamla gasverket ska det byggas nytt mot Värtan, 10-12 hus kanske kvar. Sen är själva gasverksområdet med kul byggnader som görs om invändigt också pågående.

Får se vad som händer med tanke på marknaden. Finns ett projekt som heter Stadsljus som Oscar Properties hittade ursäkt att slippa för de inte hade råd att bygga. Nu ägs det av Obos. Känns inte som något jag hade investerat i i nuläget. Ligger på ny planering i vinter.
https://obos.se/hitta-bostad/sok-bostad/stockholm/stockholm/stadsljus/
Citera
2023-10-27, 16:04
Avslutad
Är det köparens eller säljarens marknad just nu?
Citera
2023-10-27, 16:14
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarbroPastorelli
Är det köparens eller säljarens marknad just nu?
Har man sålt själv och har pengarna är det köparens marknad, men någon större rea kan jag inte hitta.

Fortfarande höga priser där ute.
Citera
2023-10-27, 16:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Har man sålt själv och har pengarna är det köparens marknad, men någon större rea kan jag inte hitta.

Det är höga priser men vad jag ser är det också ett fint utbud. Varför är inte bankerna intresserade av att hjälpa hushåll att förverkliga bostadsdrömmar?
Citera
2023-10-27, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune

Jag skulle t.o.m. gå så långt som att hävda att det är dyrare idag, än för 2 år sedan. Även om det nominella tappet är runt 10-15%.

"Produkten" "belånad bostad" har blivit så avsevärt mycket sämre sett till "holding cost" och det förhållandevis modesta pristappet, speglar inte "försämringen". Alltså - marknaden räknar inte med högre räntor under en längre tid.
Citera
2023-10-27, 16:26
Medlem
AD-3sTrIpEss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
I din usla kalkyl så glömmer du t.ex bort att en BR kanske har halva månadskostnaden mot HR, att BR-grannar är lugnare och trevligare, att man lätt kan välja BR men inte HR. Osv.

Jag har sett siffror på att det är 7% av bostadsägarna som inte klarar 7% i ränta. Dvs 93% av alla som äger bostad har köpt billigt och har relativt låga lån jämfört med lönen. Jag tror ca 50% av alla bostadsägare, likt mig själv, saknar lån helt.

Det är i princip alltid bättre att köpa BR än bo i HR. Enda undantaget kan vara nu och 2 år tillbaka, man ska helst inte köpa när priserna är högst. Tyvärr vet man inte förrän efteråt när priserna var högst.

Bubblan kommer att spricka 30% i Stockholm. Det går rätt fort 1-2 år. Därefter kan man åter köpa och veta att man sitter på en guldkista för framtiden och sin egen pension.

Bankernas situation.
https://www.svd.se/a/GM261x/storbankernas-vinstfest-128-miljarder-kronor
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/s-om-bankerna

Bankerna gör enorma vinster på alla stackare som tar dyra bolån och som lever som fattigråttor för att kunna betala sina räntor. Det var precis det jag skrev till dig. Du trodde att de som bor i billiga hyresrätter gödde storfräsarna. Så är det bevisligen inte. Bevisligen så är det tvärt om enligt alla kalkyler. Bankerna gör mångmiljardvinster på er alla som sitter med lån upp över öronen.

Självklart är de väl medvetna om att ingen som köpt en bostad med höga lån kommer göra sig en vint, utan tvärt om får vara glad om det inte blir en långsiktig förlustaffär. I bästa fall blir det ett nollsummespel.
Citera
2023-10-27, 16:39
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AD-3sTrIpEs
Bankernas situation.
https://www.svd.se/a/GM261x/storbankernas-vinstfest-128-miljarder-kronor
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/s-om-bankerna

Bankerna gör enorma vinster på alla stackare som tar dyra bolån och som lever som fattigråttor för att kunna betala sina räntor. Det var precis det jag skrev till dig. Du trodde att de som bor i billiga hyresrätter gödde storfräsarna. Så är det bevisligen inte. Bevisligen så är det tvärt om enligt alla kalkyler. Bankerna gör mångmiljardvinster på er alla som sitter med lån upp över öronen.

Självklart är de väl medvetna om att ingen som köpt en bostad med höga lån kommer göra sig en vint, utan tvärt om får vara glad om det inte blir en långsiktig förlustaffär. I bästa fall blir det ett nollsummespel.
97% av alla bostadslån (killgissning) är tagna INNAN räntehöjningen. Men priserna på nya köp kommer att rasa om räntorna stannar höga t.ex ett år till. Det gör att kalkylen åter blir "det är bättre att bo i BR än HR". För hyror går aldrig någonsin ner, de går bara upp. Men visst, ett tag nu några månader innan raset hade jag också hyrt och bott med andra fattiglappar.

Jag planerar att köpa en toppendyr BR i Stockholm nästa sommar, efter raset. Kanske dröjer det till nästa höst.
Citera
2023-10-27, 16:40
Medlem
AD-3sTrIpEss avatar
Citat:
97% av alla bostadslån (killgissning) är tagna INNAN räntehöjningen. Men priserna på nya köp kommer att rasa om räntorna stannar höga t.ex ett år till. Det gör att kalkylen åter blir "det är bättre att bo i BR än HR". För hyror går aldrig någonsin ner, de går bara upp. Men visst, ett taqg nu några månader hade jag också hyrt och bott med andra fattiglappar.

Vadå då?
Många har ju rörliga räntor och får nu anpassa sig.
Citera
2023-10-27, 16:41
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AD-3sTrIpEs
Vadå då?
Många har ju rörliga räntor och får nu anpassa sig.
Det var väl dumt att du eller andra tog rörlig ränta istället för att binda med den lägsta ränta som förekommit i Sverige på 150 år.
Citera
2023-10-27, 16:46
Medlem
AD-3sTrIpEss avatar
Citat:
Det var väl dumt att du tog rörlig ränta istället för att binda med den lägsta ränta som förekommit i Sverige på 150 år.

Jag har inga räntor, men de som har det är rätt många. Faktum är ju att 1 av 3 svenskar idag känner ekonomisk ångest pga situationen. Folk börjar till och med ta av sina sparpengar för att kunna betala bankerna.

Situationen var en annan för de som köpte för 20-25 år sedan och som sålt idag. De har levt i en drömvärld som nu tagit slut för att förmodligen aldrig återkomma igen i Sverige.

Du skrev att de som bor i billiga hyresrätter skänker bort sina pengar till bostadsbolagen. Sanningen är den motsatta. Det är alla de som sitter på höga lån som nu horat ut sig till bankerna. De är slavar hos bankerna. Att låna har aldrig varit lönsamt. Att låna ut och alltid varit lönsamt eller att köpa saker utan lån. De enda som skrattar nu är judarna och de andra skojarna bakom bankerna som lurat av miljontals svenskar deras pengar.
Citera
2023-10-27, 16:57
Medlem
Citat:
Det var väl dumt att du eller andra tog rörlig ränta istället för att binda med den lägsta ränta som förekommit i Sverige på 150 år.

Jo men även din ränta som du är bunden kommer att gå ut...

Jag band själv i 5år för 4år sedan till 1.3% men under nästa år kommer den att gå ut och då blir det inte lika roligt längre som det tidigare gratislånet.
Nu är vi bara belånade till 50% av nuvarande värdet men fortsätter att amortera 2% per år för att minska våra framtida kostnader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in