Vi var en hel grupp som ordnade med allt detta som jag har förut förklarat. Greta var dock den som på den tredje dagen la ut sin deklaration om att alla var välkomna och alla behövdes. Detta var den egentliga starten av F4F. Greta födde barnet F4F, men vi var flera som assisterade vid förlossningen, är den nakna sanningen!
Innan Gretas muntliga och skriftliga deklaration på Mynttorget och på Instagram, hade vi dock gjort en helt muntlig personlig överenskommelse med Greta, som i stora drag innebar, att Greta skulle vara ansiktet utåt, medan vissa av oss skulle organisera upp det hela. Gretas enda större villkor var att vi skulle använda namnet F4F. Hon ville att vi skulle snabbt dra igång!
Utan Gretas deklaration hade det enligt min bedömning inte funnits grund för att senare bilda en stiftelse. Muntliga avtal gäller ju lika mycket som skriftliga.
Vad gäller stiftelsens styrelsemedlemmar så känner Greta dem visst, men de är vänner till hennes föräldrar och inte till Greta. Greta började faktiskt bilda en helt egen stiftelse, där tanken var att bara unga aktivister skulle sitta i styrelsen. Detta bildande är dock flera år senare inte alls avslutat vad jag vet.
Så det har inte varit friktionsfritt. Givetvis lyssnar stiftelsestyrelsen på Gretas önskemål, men när det händer att Greta och hennes föräldrar har olika mening, är det därför mest troligt att deras linje vinner!
https://www.globalpolitics.se/greta-thunberg-kritiseras-for-stod-till-palestina-mot-israels-folkmordspolitik-sa-hemskt/
"Greta Thunberg kritiseras för stöd till Palestina mot Israels folkmordspolitik. Så hemskt!"