2023-10-26, 22:58
Avslutad
Zohan kommer plocka dem alla en efter en.
Har ni glömt Zohan?

Han kommer leka med ballarna medan muslimerna sätter sin falafel i halsen av ren skräck.
Citera
2023-10-26, 22:59
Medlem
Intressant men kort artikel, som berör antisemitismen i arabvärlden och skiljelinjen mellan Palestina-frågan och hatet bakom pogromen som skedde 7/10.

https://time.com/6323178/antisemitism-israel-gaza-attack-essay/

Intressanta distinktioner.

Palestina-frågan är iofs stendöd. Människorna som tjatar om en egen stat, en palestinsk stat, är så marinerade i anti-semitism och islamism och martyrfilosifi att de inte kan ha en egen stat.
Citera
2023-10-26, 23:06
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GIFlintharta
Sui generis betyder på latin "av sitt eget slag" och används inom folkrätten för stt beteckna ett geografiskt område (eller om man så vill ett territorium) som är unikt, Givetvis inte unikt därför att det tiil exempel växer en unik blomma där, utan ett område som folkrättsligt har en status som inget annat område har. Antarktis är ett sådant exempel. Palestina är det inte även om ni palestinavänner (du är de facto en sådan) skulle vilja det. Du får lära dig skilja på hur folkrättsligt är (de lege lata) och hur du vill att det ska vara (er lege feranda). Men det kanske kommer om du går en fortsättningskurs i folkrätt hos Hermods.

När det gäller engelska konststerade vi att jag hade uppförsbacke när det gällde min påstående att det inte finns ett enda exempel på att ordet "freed" har använts i brittisk engelska som en synonym till "released". Att som du extrapolera (slå upp det ordet) det medgivandet till ett generellt konstarande om nivån på mina kunskaper i engelska låter sig inte göras.

Jag tycker, som jag också uttryckt i tråden, att vi svenskar ska sätta Sveriges intressen främst. I det nu aktuella fallet sammanfaller långsiktigt Sveriges intressen med Israels intressen. Att nu avblåsa Israels försvarskrig mot Hamas et consortes vore direkt skadligt för Sverige även om det skulle innebära att du sparar några kronor när du tankar bilen. Men så kortsiktig är inte bra att vara i sitt tänkande. Det är därför som ni som saknar förmågan till analytiskt tänkande bör överlåta det till oss som besitter den förmågan.

Hur går det förresten med Israels massiva markinvasion? Den skulle väl ha startar vid det här laget? Fast inte enligt min analys förstås.

Nej, så är det inte. Du har lyckats googla vad sui generis betyder korrekt, duktigt, men du applicerar det fel. Det är en romersk rättslig term som betyder att något objekt, subjekt eller förhållande är av egen rättslig natur. Det vi nu diskuterade var dock den Palestinska Staten, inte något ”territorium”. Du frågade mig varför jag inte ansåg att det är en stat när Sverige gör det och vad det i så fall är. Jag förklarade att jag inte anser att den Palestinska Staten är en stat utan ett folkrättsligt subjekt sui generis, ett slags pseudostat. Och nu menar du att detta, att jag inte anser att den palestinska staten är en stat innebär att jag ”de facto” är en ”palestinavän”. (De lege lata och de lege ferenda, inte er lege ferenda, betyder för övrigt inte heller riktigt det du efter googling tror det gör även om du är nära, men vi kanske kan försöka hålla oss inom topic?)

Denna din slutsats säger nog en hel del om antingen dina intellektuella fattningsgåvor eller din intellektuella hederlighet då det torde vara en tämligen uppenbar och väl känd sanning att ”palestinavänner” i cirka 30 år, minst, hävdat att Palestina är en stat och jag alltså hävdar motsatsen, nämligen att Palestina inte är en stat. Ditt resonemang är så bisarrt att man inte kan låta bli att imponeras av att du framför det trots dess uppenbara och pyramidala brist på rationalitet.

Låt oss för ett ögonblick dock vända oss bort från din brist på rationalitet och något mer uppehålla oss vid din brist på kunskap. Sui generis kan alltså avse olika typer av rättsobjekt, rättssubjekt eller rättsliga förhållanden. Dessa är vad man inom juridiken skulle kunna kalla rättsliga kategorier. Det är riktigt att Antarktis är en region som har en ställning som i vissa rättsliga förhållanden är sui generis (i andra avseenden inte) eftersom olika rättssubjekt tillerkänt den sådan ställning, även om kontinenten som sådan inte har det (kontinenter är ju inte rättssubjekt eller rättsobjekt), så du har nästan förstått det du återgivit. Men nu pratade vi specifikt om den Palestinska Statens ställning och den är tveklöst ett rättssubjekt, inte ett område, och har länge behandlats så, långt innan den, av vissa, ansågs vara en stat i folkrättslig mening. Eftersom det var ett folkrättsligt subjekt som inte var en stat och som företrätts i FN (först som observatör) sedan 1975 så är det svårt att se Palestina som annat än ett rättssubjekt sui generis om man nu inte accepterar att Palestina är en stat. Eftersom du inte är så kunnig som du tror så känner du inte till att det finns andra sådana folkrättsliga rättssubjekt sui generis, men du skall få en ledtråd. Ett sådant folkrättsligt rättssubjekt sui generis, det kanske mest kända samtidiga, är formellt grundat 1113. Iväg och googla med dig. Den Palestinska Staten är ett mycket senare folkrättsligt exempel på detsamma, om man nu inte erkänner Palestina som en stat, vilket du verkar tycka man skall göra.

Så var det alltså med den Palestinska Statens rättsliga ställning.

Jag kan bara konstatera att du avseende engelskan hävdade att BBC var partiskt till Israels nackdel eftersom du felaktigt trodde vissa ord på engelska hade viss innebörd. Jag visade med källor att du hade fel, du flyttade på målstolparna ett par gånger och krävde nya bevis, i hopp om att det inte skulle gå eller att jag skulle tröttna. Jag uppfyllde även dessa dina krav på bevis, med begärda källor, men du kunde fortfarande inte medge att du hade fel och att detta faktiskt inte var ett bevis på det du påstod, BBCs putativa partiskhet, utan slank iväg med svansen mellan benen. Vilken annan slutsats skall jag dra av detta än att din kunskap i engelska språket alls inte motsvarar vad ditt självförtroende synbarligen och felaktigt säger dig att din kunskapsnivå är? Och ditt sätt att vägra erkänna dig överbevisad och medge att du hade fel, vad säger det om dig tror du? För övrigt är det lite sött att du tycker ”extrapolera” är ett exempel på avancerat språkbruk.

Du har i tråden uteslutande gapat och yrat om vad som är bra för Israel och dåligt för palestinierna/araberna/muslimerna (bortsett från det enda inlägg du skrev där du inledde med att säga att du nu skulle vara helt uppriktig och som jag kommenterade att jag tyckte var bra) så den enda slutsatsen är att du bryr dig mer om Israel än Sverige. Vem skall veta om du är beredd att göra det också i handling om du gör det i tal? Och om du gjort det för ett land så kan du väl mycket väl göra det för något annat land som är mycket mera mindre vänligt inställt till Sverige? Min linje är tydlig, jag går inte något lands ärenden utom Sveriges.

Jag tycker detta inlägg är långt nog och avvisar ditt försök att byta ämne.
Senast redigerad av MrEGrey 2023-10-26 kl. 23:08.
Citera
2023-10-26, 23:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Intressant men kort artikel, som berör antisemitismen i arabvärlden och skiljelinjen mellan Palestina-frågan och hatet bakom pogromen som skedde 7/10.

https://time.com/6323178/antisemitism-israel-gaza-attack-essay/

Intressanta distinktioner.

Palestina-frågan är iofs stendöd. Människorna som tjatar om en egen stat, en palestinsk stat, är så marinerade i anti-semitism och islamism och martyrfilosifi att de inte kan ha en egen stat.

Mycket bra artikel. Politisk korrekthet kväver (fortfarande) mycket av debattklimatet eftersom ingen vågar lyfta på de här stenarna i rädsla för vad som kommer upp. ”Kolonialism”, ”apartheid”, ”folkmord” är alla progressiva kodord och känns som en trygg snuttefilt inför en verklighet där det importerade kalifatet man lierat sig med visar sig vara första klassens hatiska jihadister som flytt från andra (lika hatiska jihadister).

Kejsaren är spritt språngande naken.
Senast redigerad av Krakem 2023-10-26 kl. 23:42.
Citera
2023-10-26, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts

Nej det är kalla fakta. Hade Hamas inte begått det de gjorde den 7:e så hade vi idag kunna argumentera för fred. Men nu existerar Hamas fortfarande, och skjuter fortfarande raketer, och därmed förhindrar de den enda process som har några utsikter att ge Gazaremsan frihet. Hamas ville inte ha någon frihet. De ville bara mörda.

Hamas är vidriga as, jag påstår inget annat.
Hamas kom dock till makten år 2006, innan det så har detta snack bara vara tomt hittepå från Israels sida. Dom vill inte ge palestinier några som helst rttigheter och friheter, dom vill ha människorna där i deras öppna fängelse.

Hamas finns inte på Västbanken, där är det fortfarande samma skit och ingenting ser annorlunda ut.
Citera
2023-10-26, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krakem
Mycket bra artikel. Politisk korrekthet kväver (fortfarande) mycket av debattklimatet eftersom ingen vågar lyfta på de här stenarna i rädsla för vad som kommer upp. ”Kolonialism”, ”apartheid”, ”folkmord” är alla progressiva kodord och känns som en trygg snuttefilt inför en verklighet där det importerade kalifatet man lierat sig med visar sig att det importerade kalifatet är första klassens hatiska jihadister som flytt från andra (lika hatiska jihadister).

Kejsaren är spritt språngande naken.

Kejsaren är naken ja.
Och nu kan palestinierna inte gömma sig bakom Palestina-frågan längre.
De har nämligen genomfört sin mest lyckade pogrom sedan staten Israel bildades.
Detta skedde den 7/10 och först blev det glädjeyra på global nivå. Det var så kul att judiska familjer blev ihjälhackade att muslimer i flera olika länder tände fyrverkerier och klappade händerna.
Dvs judehatet sitter djupt.
Firandet kom dock av sig direkt och nu ska det gråtas och gnisslas tänder i istället. Som vanligt.
De tänker varken långt eller bra, muslimerna.
Vilka konsekvenser deras pogrom kommer att ha om tio år, fattar de inte. Vänta bara...
Citera
2023-10-26, 23:39
Medlem
Polispotatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slutforvaring
Man ska fan akta sig för att använda om man okritiskt sväljer Hamas-propaganda.

Man ska akta sig från att välja sida, när båda sidorna är drivna av religion och maktbegär. När man har valt sida, så sväljer man propagandan som om det vore vatten. Svårt att tänka logiskt när man är bias
Senast redigerad av Polispotatis 2023-10-26 kl. 23:44.
Citera
2023-10-27, 00:05
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Vem skulle det varit? Fredsrörelsen är helt marginaliserad i Israel.

Får man bete sig så omänskligt som Israel gjort då?

Israels target är inte civila, och de lägger inte extra energi på att mörda så bestialiskt som möjligt. Israel blir attackerat och genom för en militär kampanj mot Hamas. Det är stor stor skillnad
Citera
2023-10-27, 00:07
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aloe-Blacc
Hamas är vidriga as, jag påstår inget annat.
Hamas kom dock till makten år 2006, innan det så har detta snack bara vara tomt hittepå från Israels sida. Dom vill inte ge palestinier några som helst rttigheter och friheter, dom vill ha människorna där i deras öppna fängelse.

Hamas finns inte på Västbanken, där är det fortfarande samma skit och ingenting ser annorlunda ut.

När väl Hamas är besegrade och borta då kan vi börja diskuttera Israels oegentligheter igen
Citera
2023-10-27, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polispotatis
När man har valt sida, så sväljer man propagandan som om det vore vatten. Svårt att tänka logiskt när man är bias

Det var precis min poäng, men fint att se att du har lite självinsikt ändå!
Citera
2023-10-27, 00:21
Medlem
Tror ni Israel kommer våga gå in?
Citera
2023-10-27, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
När väl Hamas är besegrade och borta då kan vi börja diskuttera Israels oegentligheter igen

Hamas har varit aktiva som det ledare i Gaza sedan 2006, ockupationen är så många decennier äldre än så detta är bara nonsens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in