2023-10-26, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muslimfitta
Du verkar ny i den här konflikten och förstår inte parterna och hur de resonerar.

De flesta i gisslan är nog för det första redan döda. Hamas kan inte hålla sig från att våldta, stympa, tortera och mörda barn, kvinnor och gamla pensionärer. Israel kommer inte förhandla ett skit, utan man kommer genomkamma Gaza bit för bit och utplåna Hamas en efter en i ett långt krig.

Det finns ingen på jorden som kan stoppa det som Hamas kommer få smaka på. Satanselden. För den här massakern Hamas utförde den 7/10 var den värsta attacken mot judar sen förintelsen. Det finns ingen nåd nu.

Citat:
Israels väntade markoffensiv i syfte att krossa Hamas dröjer – och det beror just på gisslanfrågan. USA trycker på för att Israel ska vänta tills man lyckas få ut de kidnappade som är amerikanska medborgare, alltså har medborgarskap både i Israel och USA. President Joe Biden har begärt att Israel ska ge tid till förhandlingar om gisslan, enligt New York Times.

Och nu ökar pressen också från de israeliska familjerna som har en stor opinion bakom sig.

https://www.expressen.se/nyheter/gisslans-familjer-frige-dem-nu/

Jag hade rätt och du hade fel. Gisslan är första prioritet.
Citera
2023-10-26, 21:35
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
De har bara sagt sig vara politisk. Det har varit en stor lögn. Allting. Och vänstern gick på det.

Inte sant. De har i allra högsta grad en verklig biståndsverksamhet, i tillägg till sin terrorverksamhet. De är islamister och det är ett religiöst åliggande för dem att hjälpa fattiga muslimer.

Det är inte mer konstigt än att det tyska nazistpartiet kunde plåga tyska judar i koncentrationsläger samtidigt som man hade verksamhet som arbetade för att tyska (ariska) arbetare skulle få trivsamma semestrar som man inte haft möjlighet till tidigare.

Men det avgörande för de båda rörelserna är i slutändan det religiösa (Hamas) eller rasmässiga/ödesbestämda (nazisterna) uppdraget, att utplåna fienderna och genom detta upprätta något slags påstått rent lyckorike.
Citera
2023-10-26, 21:40
Medlem
Polispotatiss avatar
Ännu en intervju med storkuken Douglas Macgregor. Den enda vettiga personen i den här debatten hittils.

https://youtu.be/ls1Wx1SzxTg?si=En4y1ZZUPM-yiwqE
Citera
2023-10-26, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Nu är jag inte palestinavän så du får väl ta upp det med dem.

Sui generis betyder i denna sak inte att det är ett ”unikt område”, vad fan det nu skulle betyda, utan ett folkrättsligt subjekt av särskild natur. Det finns flera sådana, det är ganska basal kunskap för den som läst folkrätt. Du har alltså, återigen, på grund av din okunskap missförstått rättsläget och vad jag säger. Inte mitt fel att jag är utbildad i folkrätt men du inte. Du är säkert duktig på annat (dock inte engelska har vi ju tidigare konstaterat).

Israel har och skall ha samma rättigheter och skyldigheter som andra stater. Israel kräver dock särbehandling och vill inte vidkännas alla skyldigheter men bevakar oerhört noga alla rättigheter (och anklagar ofta den som inte håller med om Israels tolkningar för att vara antisemiter/terroriststödjare). Du agerar nyttig idiot i detta.

Jag har förståelse för Israels säkerhetsbehov och en tvåstatslösning måste, i rimlig mån, beakta dessa, inklusive att en Palestinsk stat i praktiken måste vara demilitariserad. Detta betyder inte att jag anser att Israel skall få annektera områden enligt eget skön, eller för den delen fördriva palestinierna. Till skillnad från de många reservisraelerna och de få reservpalestinierna i tråden anser jag att Sverige skall sätta Sveriges intressen först och inte Palestinas eller Israels. Jag märker att du tycker det är ett kontroversiellt ställningstagande och att du blir provocerad av det. Man kan undra varför.

Fred i Mellanöstern är i Sveriges intresse, men något slags ensidigt dikterad fred är varken hållbar eller i Sveriges intresse.

Sui generis betyder på latin "av sitt eget slag" och används inom folkrätten för stt beteckna ett geografiskt område (eller om man så vill ett territorium) som är unikt, Givetvis inte unikt därför att det tiil exempel växer en unik blomma där, utan ett område som folkrättsligt har en status som inget annat område har. Antarktis är ett sådant exempel. Palestina är det inte även om ni palestinavänner (du är de facto en sådan) skulle vilja det. Du får lära dig skilja på hur det folkrättsligt är (de lege lata) och hur du vill att det ska vara (de lege feranda). Men det kanske kommer om du går en fortsättningskurs i folkrätt hos Hermods.

När det gäller engelska konststerade vi att jag hade uppförsbacke när det gällde min påstående att det inte finns ett enda exempel på att ordet "freed" har använts i brittisk engelska som en synonym till "released". Att som du extrapolera (slå upp det ordet) det medgivandet till ett generellt konstarande om nivån på mina kunskaper i engelska låter sig inte göras.

Jag tycker, som jag också uttryckt i tråden, att vi svenskar ska sätta Sveriges intressen främst. I det nu aktuella fallet sammanfaller långsiktigt Sveriges intressen med Israels intressen. Att nu avblåsa Israels försvarskrig mot Hamas et consortes vore direkt skadligt för Sverige även om det skulle innebära att du sparar några kronor när du tankar bilen i nästa vecka. Men så kortsiktig är inte bra att vara i sitt tänkande. Det är därför som ni som saknar förmågan till analytiskt tänkande bör överlåta det till oss som besitter den förmågan.

Hur går det förresten med Israels massiva markinvasion? Den skulle väl ha startat vid det här laget? Fast inte enligt min analys förstås.
Senast redigerad av GIFlintharta 2023-10-26 kl. 21:54.
Citera
2023-10-26, 21:55
Medlem
Muslimfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo

Specifikt vad hade du rätt i och vad hade jag fel i?
Citera
2023-10-26, 22:03
Medlem
Polispotatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo

Första prioritet? Samtidigt har över 50st av gisslan redan dött av Israels bomber

Första prioriteten är att slå ut Hamas och återta "sin" mark och det har alltid varit just den "heliga marken" i sikte. Att Israels ledning skulle bry sig i gisslan flög ut ur fönstret efter att första bomben släpptes.
Senast redigerad av Polispotatis 2023-10-26 kl. 22:06.
Citera
2023-10-26, 22:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
https://www.youtube.com/watch?v=c7tmepPKIJE

Israeli ambassador to the UN addresses General Assembly

Det verkar bli all in då.

Mycket bra att han lyfter att Hamas mål harmoniserar med Islams mål: dvs totalt folkmord.

Genast dras snaran åt ytterligare för de islamister - i Sverige som utomlands- som gömmer sig bakom okunskapen om, och den uteblivna debatten kring, Islams budskap.
Citera
2023-10-26, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
https://www.youtube.com/watch?v=c7tmepPKIJE

Israeli ambassador to the UN addresses General Assembly

Det verkar bli all in då.

En tydlig och vettig röst, verkar det som.
Visst fan var det en pogrom. Klassisk sådan.
Urskiljningslöst dödande, skona inte ens småbarn.
Citera
2023-10-26, 22:38
Medlem
Efter Hamas fruktansvärda attack mot civila 7 okt borde väl en normal reaktion från Israel vara att skipa rättvisa! Fånga skurkarna och ställa dem inför rätta. Inte sant?
Citera
2023-10-26, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polispotatis
Första prioritet? Samtidigt har över 50st av gisslan redan dött av Israels bomber

Man ska fan akta sig för att använda om man okritiskt sväljer Hamas-propaganda.
Citera
2023-10-26, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mybrotherolof
Efter Hamas fruktansvärda attack mot civila 7 okt borde väl en normal reaktion från Israel vara att skipa rättvisa! Fånga skurkarna och ställa dem inför rätta. Inte sant?

”Fånga skurkarna och ställa dem inför rätta”?

Naivt.

Ibland måste man tyvärr rätta sig efter hur världen ser ut, och inte hur man vill att den ska se ut.
Citera
2023-10-26, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slutforvaring
”Fånga skurkarna och ställa dem inför rätta”?

Naivt.

Ibland måste man tyvärr rätta sig efter hur världen ser ut, och inte hur man vill att den ska se ut.

nja, om något begår ett brott ertappas och grips, förhörs och om sen åklagarens bevis håller i domstol så dömer man i domstol ut ett straff. Det är väl så det ser ut i den civiliserade världen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in