2023-10-17, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweetbutcrazy
Iktorivil är till och med svårare än Xanor att få utskrivet på mottagningen jag går på. Den räknas till och med som ett antiepileptikum så trodde det skulle vara relativt enkelt att få det mot ångest och även som stämningsstabiliserande då jag testat allt annat. Men icke, läkaren sa bara ”absolut inte”.
Läkare resonerar konstigt ibland.

Iktorivil är visserligen minst lika stark mg för mg som Xanor men den ger inget rus, ångesten raderas ut totalt och toleransökningen är extremt långsam och för vissa uteblir den totalt och man både beter sig och agerar normalt på medicinska doser samt att två doser om dagen håller ångesten borta hela dygnet.

Upplevs av mig som den mildaste Bensodiazepinen av de jag har testar tom mildare än höga doser Oxascand.

Fysiskt beroende blir man naturligtvis men har du tur så kan du stå på Iktorivil i 20+ års tid utan att behöva höja dosen, testa det med tex Stesolid eller ännu värre Xanor där toleransen kommer riktigt snabbt.

Sen ska vi inte såga Stesolid totalt det är en bra allroundbenso mot både tex panikångest och GAD men just den snabba toleransökningen är inget vidare så jag ser det mest som en vid behovs medicin och speciellt för dem som inte kan hantera tex Xanor v.b mot stark panikångest.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2023-10-17 kl. 16:50.
Citera
2023-10-21, 04:42
Medlem
Jormapormas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djuphavsdykning
Om man tar stesolid 3-4 dagar i rad,30-40 mg per dag, innebär det någon uppenbar fara?

Normalt sett tar jag den dagsdosen, och då endast en dag, några gånger per år.

Det är inte bra. Försök minska.
Citera
2023-10-24, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jormaporma
Det är inte bra. Försök minska.

Menar du ur ett potentiellt beroendeperspektiv eller att det finns en omedelbar fysisk fara?
Citera
2023-10-24, 21:03
Medlem
EchoesOfSilences avatar
Citat:
Menar du ur ett potentiellt beroendeperspektiv eller att det finns en omedelbar fysisk fara?

Mest sannolikt ur ett beroendeperspektiv.
Citera
2023-10-24, 21:07
Medlem
GretaKnullbergs avatar
Citat:
Absolut ingen fysisk fara. Beroendeperspektiv, ja, stor risk
Citera
2023-10-26, 16:35
Medlem
Jag har tagit Stesolid 10-15 mg dagligen i några veckor nu, har en ganska lång medicinlista och tar även Esomeprazol 40 mg. På FASS kan man läsa såhär när man läser om Stesolid:

” Esomeprazol
Mekanism: Esomeprazol hämmar diazepams metabolism via CYP2C19. Samtidig administrering med esomeprazol ger förlängd halveringstid och ökade plasmakoncentrationer (AUC) av diazepam med cirka 80 %.
Verkan: Ökad verkan av diazepam. Dosen av diazepam kan behöva sänkas.”

Är det någon som märkt av högre effekt av Stesoliden med denna kombo kontra utan?
Citera
2023-10-26, 19:06
Medlem
Fråga, om jag tar 40mg diazepam och halveringstid är 24-48 timmar, innebär det att när halveringstiden och när det blir 20mg diazepam t.ex efter 24 timmar fortfarande som kommer kvarstå i systemet pga halveringstiden, kommer de ge min ångest effekt och vara verkande som om jag tagit 20mg diazepam? Vill bara veta om effekten avtar efter typ halveringstiden endå motsvarar hälften av effekten? eftersom jag vanligthis dagen efter har ångest fri effekt fortfarande. så enkellt fattat jag tar 40mg , halveringstiden vilket är lång på typ 30-40 timmar så efter den tiden passerar så är effekten fortfarande motsvarade 20mg efter halveritstiden passerat? Liksom kvarstår effekten eller pga halveringstiden så är det enbart om tiden innan det är ute ur systemet eller kvarstår effekt? Funderar då jag upplevt tar jag min diazepam så nästa dag känner jag fortfarande effekt uppskattar svar
Citera
2023-10-26, 20:41
Medlem
Hur fungerar halveringstid på stesolid

Om jag tar 40MG stesolid, och vi säger att halveringstid är 24 timmar, innebär det att jag kommer kunna förväntas känna fortsatt ångestdämpning dagen efter då jag antar det fortfarande borde vara 20mg diazepam i effekt? Eller är halveringstiden inte effekt tiden utan snarare perioden det bara går ur blodet men att effekten av det försvinner tidigare?
Citera
2023-10-26, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrkubler
Om jag tar 40MG stesolid, och vi säger att halveringstid är 24 timmar, innebär det att jag kommer kunna förväntas känna fortsatt ångestdämpning dagen efter då jag antar det fortfarande borde vara 20mg diazepam i effekt? Eller är halveringstiden inte effekt tiden utan snarare perioden det bara går ur blodet men att effekten av det försvinner tidigare?
Halveringstid är den tid som du har rester kvar av substanser i blodet som kan detekteras.

Den aktuella verkanstiden är den tid som substansen verkar och den är betydligt kortare än halveringstiden.

Alprazolam tex har en rätt så kort verkanstid tid men halveringstiden (även om den är kortare) är längre.

Samma sak med Diazepam som verkar längre men som också har en sinnesjukt lång halveringstid.

Hade halveringstid och verkanstid varit samma sak så är det många som hade varit tokbenzade dygnet runt, speciellt om du står på något preparat med lång halveringstid och tar den substansen varje dag under väldigt långa perioder.
Citera
2023-10-26, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Halveringstid är den tid som du har rester kvar av substanser i blodet som kan detekteras.

Den aktuella verkanstiden är den tid som substansen verkar och den är betydligt kortare än halveringstiden.

Alprazolam tex har en rätt så kort verkanstid tid men halveringstiden (även om den är kortare) är längre.

Samma sak med Diazepam som verkar längre men som också har en sinnesjukt lång halveringstid.

Hade halveringstid och verkanstid varit samma sak så är det många som hade varit tokbenzade dygnet runt, speciellt om du står på något preparat med lång halveringstid och tar den substansen varje dag under väldigt långa perioder.
Så hur länge hade du uppskattat effekten är kvar för ångestdämpningen av stesolid? liksom tar man morgon har man kvar effekt tills man sover samma dag eller äre mer typ 12 timmar?
Citera
2023-10-26, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrkubler
Så hur länge hade du uppskattat effekten är kvar för ångestdämpningen av stesolid? liksom tar man morgon har man kvar effekt tills man sover samma dag eller äre mer typ 12 timmar?
Stesolid är den Bensodiazepin som jag har minst erfarenhet av men när jag stod på den så hade morgondosen effekt fram tills kvällsdosen, åtminstone kändes det så för mig.

Det går säkert att googla upp ett mer korrekt svar men för mig känns det som att den verkar minst lika länge som Iktorivil (12 timmar för mig) vilket Bensodiazepiner som tex Alprazolam och Oxascand definitivt inte gör där går effekten ur mycket snabbare.
Citera
2023-10-30, 09:58
Medlem
trueforgoods avatar
Fy fan vad jag är glad att jag är över med denna skit. Om det är något jag faktiskt ångrar så är det att jag började med just Stesolid. Många år i dimma, förstörda förhållanden, förlorade jobb och depressioner... Stesolid är djävulens redskap.

10 månader sedan sista pillret då jag bestämde mig för att sluta en gång för alla och kastade mina resterande 1100 piller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in