2023-10-26, 20:06
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aloe-Blacc
Fast det där är Netanyahu-retorik.

Det är klart att Netanyahu använder den retoriken. Idioterna i Hamas har ju spelat honom rätt i händerna.

Låt det dock vara glasklart att det inte är p.g.a. Netanyahu som Hamas nu måste förstöras.

De har gått oprovocerat till avsiktligt angrepp mot civila, undomar, familjer kvinnor, barn. De har skjutit dem kallblodigt. De har våldtagit och mördat. De har halshuggit och bränt levande. De har på allehanda vidriga sätt gjort det bortom allt tvivel att någon fred för Gazaremsan och Israel är och förblir helt omöjlig så länge Hamas existerar. Eftersom det är otänkbart att tillåta den sortens aktioner att fortgå, så är första steget att Hamas måste förstöras. Sedan när det har hänt, då kan vi börja tala om omtanke och fred igen, men Hamas är en läckande varböld som först måste bort.

Citat:
men att Hamas är dom som hindrar Palestina dess frihet är hittepå.

Nej det är kalla fakta. Hade Hamas inte begått det de gjorde den 7:e så hade vi idag kunna argumentera för fred. Men nu existerar Hamas fortfarande, och skjuter fortfarande raketer, och därmed förhindrar de den enda process som har några utsikter att ge Gazaremsan frihet. Hamas ville inte ha någon frihet. De ville bara mörda.
Citera
2023-10-26, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Jag anser inte att Staten Palestina utgör en stat utan att det är någon form av folkrättsligt subjekt sui generis, ett slags pseudostat, på samma sätt som det förhöll sig före Sveriges erkännande (som förorsakades av vissa interna såsseskäl, bl.a. att Wallström är en tokig kärring som tillhör SAP:s vänsterfalang).

FN och FNs säkerhetsråd har samma inställning, eller rättare sagt har jag samma inställning som FN och FNs säkerhetsråd.

Det svenska erkännandet var ett gravt misstag där såssarna satte palestiniernas intresse framför Sveriges, på samma vis som många i tråden vill sätta Israels eller israelernas intresse före Sveriges. Jag är dock svensk och anser att Sveriges intressen för Sverige bör gå före Israels eller Palestinas. Jag förstår att det kan vara förvirrande för faktiska eller potentiella landssvikare.

Många palestinavänner hävdar att Palestina har de rättigheter, men inte de skyldigheter, som stater har. Omvänt anser de att Israel har de skyldigheter, men inte de rättigheter, som andra stater har. Då är det behändigt att argumemgera som du gör att Palestina är ett helt unikt område (sui generis).
Citera
2023-10-26, 20:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Nej det är kalla fakta. Hade Hamas inte begått det de gjorde den 7:e så hade vi idag kunna argumentera för fred. Men nu existerar Hamas fortfarande, och skjuter fortfarande raketer, och därmed förhindrar de den enda process som har några utsikter att ge Gazaremsan frihet. Hamas ville inte ha någon frihet. De ville bara mörda.
Vi hade kunnat argumentera, men gjorde vi det? Verkligheten är den motsatta, palestinierna var bortglömda. Saudiarabien var på väg att sluta avtal med Israel. Netanyahu var benhård på att det aldrig skulle bli någon palestinsk stat. Biden var uttalad sionist. Tyvärr är terror det enda som någonsin fört upp palestinierna på dagordningen.
Citera
2023-10-26, 20:14
Medlem
Polispotatiss avatar
"Former senior advisor" Från USA som ser frågan från flera perspektiv, äntligen en vettig människa som talar om ämnet.

https://youtu.be/00frv5blaXM?si=_qvbpIXlvFMb6vUw
Citera
2023-10-26, 20:17
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Vi hade kunnat argumentera, men gjorde vi det? Verkligheten är den motsatta, palestinierna var bortglömda. Saudiarabien var på väg att sluta avtal med Israel. Netanyahu var benhård på att det aldrig skulle bli någon palestinsk stat. Biden var uttalad sionist. Tyvärr är terror det enda som någonsin fört upp palestinierna på dagordningen.

Men tänk till lite nu. Fattar ni inte hur en Demokrati fungerar? Netanyahu hade varit borta inom en nära framtid, och någon som kunde vara mer öppen för en dialog kunde ha kommit. Nu har Hamas gett Netanyahu luft under vingarna och garanterat att inga diskussioner om frihet är synbara inom nära framtid.

I vilket fall som helst spelar det ingen roll. Inte ens om man känner sig förorättad för att man inte får ha självstyre, får man bete sig så omänskligt som Hamas gjort. De måste bort. Det kommer före allt annat nu.
Citera
2023-10-26, 20:37
Avstängd
Citat:
Men tänk till lite nu. Fattar ni inte hur en Demokrati fungerar? Netanyahu hade varit borta inom en nära framtid, och någon som kunde vara mer öppen för en dialog kunde ha kommit.
Vem skulle det varit? Fredsrörelsen är helt marginaliserad i Israel.
Citat:
I vilket fall som helst spelar det ingen roll. Inte ens om man känner sig förorättad för att man inte får ha självstyre, får man bete sig så omänskligt som Hamas gjort. De måste bort. Det kommer före allt annat nu.
Får man bete sig så omänskligt som Israel gjort då?
Citera
2023-10-26, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen

Får man bete sig så omänskligt som Israel gjort då?

De skulle bara ha tackat och väntat på nästa attack eller?
Citera
2023-10-26, 20:42
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GIFlintharta
Många palestinavänner hävdar att Palestina har de rättigheter, men inte de skyldigheter, som stater har. Omvänt anser de att Israel har de skyldigheter, men inte de rättigheter, som andra stater har. Då är det behändigt att argumemgera som du gör att Palestina är ett helt unikt område (sui generis).

Nu är jag inte palestinavän så du får väl ta upp det med dem.

Sui generis betyder i denna sak inte att det är ett ”unikt område”, vad fan det nu skulle betyda, utan ett folkrättsligt subjekt av särskild natur. Det finns flera sådana, det är ganska basal kunskap för den som läst folkrätt. Du har alltså, återigen, på grund av din okunskap missförstått rättsläget och vad jag säger. Inte mitt fel att jag är utbildad i folkrätt men du inte. Du är säkert duktig på annat (dock inte engelska har vi ju tidigare konstaterat).

Israel har och skall ha samma rättigheter och skyldigheter som andra stater. Israel kräver dock särbehandling och vill inte vidkännas alla skyldigheter men bevakar oerhört noga alla rättigheter (och anklagar ofta den som inte håller med om Israels tolkningar för att vara antisemiter/terroriststödjare). Du agerar nyttig idiot i detta.

Jag har förståelse för Israels säkerhetsbehov och en tvåstatslösning måste, i rimlig mån, beakta dessa, inklusive att en Palestinsk stat i praktiken måste vara demilitariserad. Detta betyder inte att jag anser att Israel skall få annektera områden enligt eget skön, eller för den delen fördriva palestinierna. Till skillnad från de många reservisraelerna och de få reservpalestinierna i tråden anser jag att Sverige skall sätta Sveriges intressen först och inte Palestinas eller Israels. Jag märker att du tycker det är ett kontroversiellt ställningstagande och att du blir provocerad av det. Man kan undra varför.

Fred i Mellanöstern är i Sveriges intresse, men något slags ensidigt dikterad fred är varken hållbar eller i Sveriges intresse.
Citera
2023-10-26, 20:50
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slutforvaring

Är det de enda två valen?
Citera
2023-10-26, 20:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Slutforvaring
De skulle avvecklat bosättningar på ockuperad mark, trakasserier av civila palestinier, kollektiva bestraffningar, godtyckligt fängslande, tortyr osv. Följa internationella lagar. Är det så komplicerat att förstå?
Citera
2023-10-26, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Är det de enda två valen?

Uppenbarligen måste det handla om att Israel inte har rätt att försvara sig, eftersom det med jämna mellanrum kommer in någon tomte i tråden som känner sig nödgad att försvara Hamas med ”MEN ISRAEL DÅ!!!11”
Citera
2023-10-26, 20:55
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Det är klart att Netanyahu använder den retoriken. Idioterna i Hamas har ju spelat honom rätt i händerna.

Låt det dock vara glasklart att det inte är p.g.a. Netanyahu som Hamas nu måste förstöras.

De har gått oprovocerat till avsiktligt angrepp mot civila, undomar, familjer kvinnor, barn. De har skjutit dem kallblodigt. De har våldtagit och mördat. De har halshuggit och bränt levande. De har på allehanda vidriga sätt gjort det bortom allt tvivel att någon fred för Gazaremsan och Israel är och förblir helt omöjlig så länge Hamas existerar. Eftersom det är otänkbart att tillåta den sortens aktioner att fortgå, så är första steget att Hamas måste förstöras. Sedan när det har hänt, då kan vi börja tala om omtanke och fred igen, men Hamas är en läckande varböld som först måste bort.

Du och jag har nog olika uppfattning om hur en faktisk fred mellan palestinier och israeler måste och kommer se ut, men jag delar helt din analys i detta inlägg. Israel måste utplåna Hamas som politisk och militär kraft i Gaza. Det Hamas gjort är för grovt för att hitta något slags kompromiss och innan det skett går det inte för Israel att förhandla med Fatah eller andra palestinska organsationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in