Citat:
Ursprungligen postat av
GIFlintharta
Många palestinavänner hävdar att Palestina har de rättigheter, men inte de skyldigheter, som stater har. Omvänt anser de att Israel har de skyldigheter, men inte de rättigheter, som andra stater har. Då är det behändigt att argumemgera som du gör att Palestina är ett helt unikt område (sui generis).
Nu är jag inte palestinavän så du får väl ta upp det med dem.
Sui generis betyder i denna sak inte att det är ett ”unikt område”, vad fan det nu skulle betyda, utan ett folkrättsligt subjekt av särskild natur. Det finns flera sådana, det är ganska basal kunskap för den som läst folkrätt. Du har alltså, återigen, på grund av din okunskap missförstått rättsläget och vad jag säger. Inte mitt fel att jag är utbildad i folkrätt men du inte. Du är säkert duktig på annat (dock inte engelska har vi ju tidigare konstaterat).
Israel har och skall ha samma rättigheter och skyldigheter som andra stater. Israel kräver dock särbehandling och vill inte vidkännas alla skyldigheter men bevakar oerhört noga alla rättigheter (och anklagar ofta den som inte håller med om Israels tolkningar för att vara antisemiter/terroriststödjare). Du agerar nyttig idiot i detta.
Jag har förståelse för Israels säkerhetsbehov och en tvåstatslösning måste, i rimlig mån, beakta dessa, inklusive att en Palestinsk stat i praktiken måste vara demilitariserad. Detta betyder inte att jag anser att Israel skall få annektera områden enligt eget skön, eller för den delen fördriva palestinierna. Till skillnad från de många reservisraelerna och de få reservpalestinierna i tråden anser jag att Sverige skall sätta Sveriges intressen först och inte Palestinas eller Israels. Jag märker att du tycker det är ett kontroversiellt ställningstagande och att du blir provocerad av det. Man kan undra varför.
Fred i Mellanöstern är i Sveriges intresse, men något slags ensidigt dikterad fred är varken hållbar eller i Sveriges intresse.