2023-10-26, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thomas6668
Jag anser ingenting!

Men om man googlar så tolkar jag det som att,
Om varje enskild inbetalarare ger bort över 5000 euro
Så ska skattetabellen nedan användas

Skatt vid den nedre gränsen
(euro) Skatt på den del som överstiger gränsen (%)
5 000–25 000 100 19 %
25 000–55 000 3 900 25 %
55 000–200 000 11 400 29 %
200 000–1 000 000 53 450 31 %
1 000 000– 301 450 33 %
Ok men då tar du alltså utgångpunkt i att alla swish dumpen får in redovisas som rena gåvor.
Det är här vi får se om SKV är eniga eller inte. Om gåvan kan anses vara en form av ersättning för en motprestation så värderar SKV det som en inkomst av bolagets drift.
En central fråga i sammanhanget blir - hade bolagets verksamhet kunnat fortskrida utan inflödet av gåvorna.

Personligen är det just detta jag är nyfiken på.
Citera
2023-10-26, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ovetade
Ok men då tar du alltså utgångpunkt i att alla swish dumpen får in redovisas som rena gåvor.
Det är här vi får se om SKV är eniga eller inte. Om gåvan kan anses vara en form av ersättning för en motprestation så värderar SKV det som en inkomst av bolagets drift.
En central fråga i sammanhanget blir - hade bolagets verksamhet kunnat fortskrida utan inflödet av gåvorna.

Personligen är det just detta jag är nyfiken på.

Jag tar ingen utgångspunkt ( vad det nu betyder)? eller tror ingenting!
Det finns inget som heter inkomst av bolagets drift
Reklamintäkter är en inkomst, men använder man dem i verksamheten så blir bara ett eventuellt överskott beskattningsbart

Det kan ju vara så att de har fått som råd att lägga det i ett AB för att skatta fram löneutagen

Det bästa är ju att du ringer och frågar skattemyndigheten, så får du svar på din fråga

Och så slipper du att skriva en massa inlägg om att det är något fuffens eller att det finns specialregler för dumpen
Citera
2023-10-26, 16:12
Medlem
Hur mkt drar S&P in i ren vinst varje månad? Någon som har uppgifter?
Citera
2023-10-26, 17:35
Medlem
whack-a-moles avatar
Nu hänger Dumpens utgivningsbevis löst. Dom använder det för ett syfte som ej var avsett. Lär ta några månader innan det sker förändringar i lagen. Och nej, jag jämför inte äpplen och päron.

”Regeringen har gett hovrättsrådet Daniel Gustavsson i uppdrag att utreda grundlagsskyddet för söktjänster som offentliggör personuppgifter.
Detta i syfte att försvåra för kriminella.
– Vi måste göra det svårare för kriminella att kartlägga personer i olika söktjänster i syfte att begå brott, säger justitieminister Gunnar Strömmer (M) i ett pressmeddelande.

Utredaren ska se över grundlagsskyddet för söktjänster som offentliggör personuppgifter, till exempel uppgifter om adress, telefonnummer och som genom sina utgivningsbevis har ett så kallat frivilligt grundlagsskydd enligt grundlagens databasregel.

Regeringen vill att utredaren ska ta ställning till om det finns behov av att inskränka grundlagsskyddet och vid behov lämna förslag på förändringar i lagstiftningen.
Detta då uppgifterna används av kriminella i syfte att kartlägga potentiella brottsoffer.”
Citera
2023-10-26, 17:42
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whack-a-mole
Nu hänger Dumpens utgivningsbevis löst. Dom använder det för ett syfte som ej var avsett. Lär ta några månader innan det sker förändringar i lagen. Och nej, jag jämför inte äpplen och päron.

”Regeringen har gett hovrättsrådet Daniel Gustavsson i uppdrag att utreda grundlagsskyddet för söktjänster som offentliggör personuppgifter.
Detta i syfte att försvåra för kriminella.
– Vi måste göra det svårare för kriminella att kartlägga personer i olika söktjänster i syfte att begå brott, säger justitieminister Gunnar Strömmer (M) i ett pressmeddelande.

Utredaren ska se över grundlagsskyddet för söktjänster som offentliggör personuppgifter, till exempel uppgifter om adress, telefonnummer och som genom sina utgivningsbevis har ett så kallat frivilligt grundlagsskydd enligt grundlagens databasregel.

Regeringen vill att utredaren ska ta ställning till om det finns behov av att inskränka grundlagsskyddet och vid behov lämna förslag på förändringar i lagstiftningen.
Detta då uppgifterna används av kriminella i syfte att kartlägga potentiella brottsoffer.”
Hej Grisen. Du har både blandat ihop saker lite, utredningen gäller söktjänster som anger adress, och glömde ange källa så alla som läser här kan se hur fel du egentligen har och att det inte rör Dumpen över huvud taget. Jag ska hjälpa dig med två källor, det är samma innehåll och en av dem har du saxat godtyckligt ur:
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/kommittedirektiv/2023/10/dir.-2023145
https://www.dagensjuridik.se/nyheter/utredare-ser-over-grundlagsskyddet-for-soktjanster/

Varför denna illvilja och ett sådant hat mot två personer som vill stoppa övergrepp på barn att man förvanskar information? Mycket märkligt.
Citera
2023-10-26, 17:48
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whack-a-mole
Oops.

https://www.dagensjuridik.se/nyheter/ex-polis-doms-till-fangelse-hade-tiotusentals-barnporrbilder/?utm_source=liana&utm_medium=email&utm_campaign=da gensjuridik

”Ex-polis döms till fängelse – hade tiotusentals barnporrbilder”
Hur är det relaterat till Dumpen menar du?
Citera
2023-10-26, 17:50
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllHailBoognish
De har tidigare sagt att de aldrig kommer blurra för att ”om barn tvingas se denna typ av bilder ska vi vuxna också klara av det”. De har gått efter sin hemmasnickrade moral utan att bry sig om att spridning av andras nakenbilder utgör åtminstone ett, men ofta fler än ett lagbrott. Nu verkar juridiken ha sprungit ikapp dem i den frågan.

Undrar vad som blir nästa juridiska bakslag. Tippar på att de kommer jagas för bokföringsbrott eller liknande. Tycker att Dumpen är en strålande och beundransvärd verksamhetsidé, önskar bara att den kunde ha drivits av någorlunda vettiga människor.
Oj,var har de skrivit det?

Jag tror den blurrade mannen är föremål för ytterligare brottsutredningar och att de blusar för att försvaret inte ska kunna hävda att ungar kollat upp sin elevassistent på Dumpen och därför kan identifiera utmärkande egenskaper på missfostrets pillesnopp.
Citera
2023-10-26, 17:52
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fido1986
Honungsfällor fungerar och kommer alltid att fungera. Spelar ingen roll hur många Dumpen tar.

Nu tycker jag ju i och för sig att det är ganska enkelt att känna igen Dumpen när de skriver. Men även om jag vet att det är Dumpen jag pratar med, och att det är för bra för att vara sant, så blir jag svårt frestad.

Girighet och kåthet är de två starkaste krafterna i det kända universum.
Du skriver alltså ganska ofta med fiskare menar du?
Citera
2023-10-26, 20:00
Medlem
UT64s avatar
Nu är dumpen uppe i 299 st avslöjade peddos! Jag tycker att det vore en god idé att vid prick 300 st swisha 300 kr till dumpen. Som en stödåtgärd och som en liten hyllning till Patrik och Sara och de andra som sköter om verksamheten. Detta är i god FB-anda, och kommer att ge många sura miner bland gubbsvinen som ger sig på barn och de som försvararar dem. Är ni med på detta?
Citera
2023-10-26, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thomas6668
Jag tar ingen utgångspunkt ( vad det nu betyder)? eller tror ingenting!
Det finns inget som heter inkomst av bolagets drift
Reklamintäkter är en inkomst, men använder man dem i verksamheten så blir bara ett eventuellt överskott beskattningsbart

Det kan ju vara så att de har fått som råd att lägga det i ett AB för att skatta fram löneutagen

Det bästa är ju att du ringer och frågar skattemyndigheten, så får du svar på din fråga

Och så slipper du att skriva en massa inlägg om att det är något fuffens eller att det finns specialregler för dumpen
Du behöver varken tycka eller anse något. Eftersom du har så bra koll och upplyser mig och tråden så behöver jag ju inte ringa SKV. :-)
Det finns inga specialregler för Dumpen. Det finns dock många som undrar över hur de hanterar alla swish, hur de gör med moms osv.
Citera
2023-10-26, 22:48
Medlem
Vad är det med pedofiler och använder samma ursäkt. Det är i princip exakt samma förklaring. Jag förstår att man kanske skulle kunna förvärra sig med att säga att man gjort det fler gånger. Men det verkar som om alla pedofiler befinner sig i en och samma person eller något. Det är samma förklaring.

Samma sak med pedofiler i U.S.A, om ni har sett ''Hansen vs predator''.

Det är samma sak där med samma ursäkten/förklaringen: ''Det är första gången.''. ''Jag tänkte inte göra någonting.''.

Det är aldrig någon som har stått för sitt kast, det är aldrig någon annan förklaring, utan exakt samma dåliga lögn och konstiga bortförklaringar.
Citera
2023-10-27, 01:48
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Nu är dumpen uppe i 299 st avslöjade peddos! Jag tycker att det vore en god idé att vid prick 300 st swisha 300 kr till dumpen. Som en stödåtgärd och som en liten hyllning till Patrik och Sara och de andra som sköter om verksamheten. Detta är i god FB-anda, och kommer att ge många sura miner bland gubbsvinen som ger sig på barn och de som försvararar dem. Är ni med på detta?
300 ören kan de vara värda,,,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in